Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/73988
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorวิชญา ผิวคำ-
dc.contributor.authorสุจินดา ยศแสนen_US
dc.date.accessioned2022-08-22T09:59:07Z-
dc.date.available2022-08-22T09:59:07Z-
dc.date.issued2022-06-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/73988-
dc.description.abstractThis research was aimed at 1) designing an elementary Thai as a Foreign Language student textbook to promote Thai language skills; and 2) studying the development of Thai language skills of elementary school students after using the created textbooks. The tools used in this research consisted of (1) textbooks with a corresponding handbook and (2) a listening and speaking evaluation test for foreign elementary school students who use Thai as a foreign language. The target group of this research was 17 foreign students in grades 1-3 at Americana Chinese International School in the academic year 2021. Results were analyzed using statistics including mean, Standard Deviation and percentage. The findings were concluded as follows. 1)The Thai as a foreign language student’s textbooks content is corresponds to the language development and the regional context of the northern region. This textbook consists of 5 books: 1.Hello! 2.Malee has a Red Pencil. 3.Mana likes to Eat Fried Rice. 4. Tanwa likes to Eat Mango and 5. Malee Loves Dad and Mom with an accompanying instruction manual. According to the opinions of the experts consulted in the assessment process, the textbooks achieved an excellent level("X" ̅=3.66,S.D.=0.58) 2) The findings indicate that the students who used the Thai language textbooks as a foreign language reached higher levels of Thai language skills.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleการสร้างชุดหนังสือเรียนเพื่อพัฒนาทักษะภาษาไทยสำหรับนักเรียนประถมศึกษาที่ใช้ภาษาไทยในฐานะภาษาต่างประเทศen_US
dc.title.alternativeConstruction of a textbook package to promote thai language skills for thai as a foreign language primary studentsen_US
dc.typeThesis
thailis.controlvocab.thashภาษาไทย -- การศึกษาและการสอน (ประถมศึกษา)-
thailis.controlvocab.thashภาษาไทย -- การใช้ภาษา-
thailis.controlvocab.thashภาษาไทย -- แบบเรียน-
thailis.controlvocab.thashภาษาต่างประเทศ -- การใช้ภาษา-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการวิจัยครั้งนี้มีความมุ่งหมายเพื่อ 1)สร้างชุดหนังสือเรียนสำหรับนักเรียนประถมศึกษาที่ใช้ภาษาไทยในฐานะภาษาต่างประเทศ และ 2) ศึกษาพัฒนาการด้านทักษะภาษาไทยของนักเรียนประถมศึกษาหลังจากการใช้ชุดหนังสือเรียนที่สร้างขึ้น เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ประกอบด้วย 1)ชุดหนังสือเรียนพร้อมกับคู่มือประกอบการใช้ชุดหนังสือเรียนสำหรับนักเรียนประถมศึกษาที่ใช้ภาษาไทยในฐานะภาษาต่างประเทศ 2) แบบวัดทักษะภาษาไทยของนักเรียนประถมศึกษาที่ใช้ภาษาไทยในฐานะภาษาต่างประเทศ ด้านการฟังและการพูด กลุ่มตัวอย่าง คือ นักเรียนประถมศึกษา ระดับเริ่มต้น (Beginner) โรงเรียนนานาชาติอเมริกาน่า ไชนีส จำนวน 17 คน ด้วยวิธีการเลือกแบบเจาะจง สถิติที่ใช้วิเคราะห์ข้อมูลคือ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานและค่าร้อยละ ผลการวิจัยสรุปได้ดังนี้ ชุดหนังสือเรียนภาษาไทยใช้สำหรับนักเรียนประถมศึกษาที่ใช้ภาษาไทยในฐานะภาษาต่างประเทศระดับเริ่มต้น (Beginner Level) ซึ่งมีเนื้อหาสอดคล้องกับพัฒนาการทางภาษาและอิงบริบทเชิงพื้นที่ภาคเหนือ ประกอบด้วยหนังสือเรียนและคู่มือการใช้หนังสือเรียนสำหรับครู จำนวน 5 เรื่อง ได้แก่ เรื่องที่ 1 สวัสดีครับ สวัสดีค่ะ เรื่องที่ 2 มาลีมีดินสอสีแดง เรื่องที่ 3 มานะชอบกินข้าวผัด เรื่องที่ 4 มานะชอบกินมะม่วง และเรื่องที่ 5 มาลีรักพ่อแม่ โดยประเมินความเหมาะสมของชุดหนังสือเรียนจากผู้เชี่ยวชาญพบว่ามีความเหมาะสมในระดับดีมาก ("X" ̅=3.66,S.D.=0.58) นักเรียนประถมศึกษาที่ใช้ชุดหนังสือเรียนภาษาไทยในฐานะภาษาต่างประเทศที่สร้างขึ้นมีพัฒนาการด้านทักษะภาษาไทยสูงขึ้นen_US
Appears in Collections:EDU: Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
การสร้างชุดหนังสือเรียน.pdf5.33 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.