Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/73935
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorบุษรี เพ่งเล็งดี-
dc.contributor.authorศิรินทร์ทิพย์ ไข่คำen_US
dc.date.accessioned2022-08-19T11:39:49Z-
dc.date.available2022-08-19T11:39:49Z-
dc.date.issued2021-03-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/73935-
dc.description.abstractThis study measured the effectiveness of the Three levels of thinking and EIMA instructional method on the conceptual understanding of pure substances among Thai 7th graders. Baseline and post-instructional assessments were designed to measure the quality of students’ scientific explanations of physical phenomena, and a rubric was used to score open-ended responses. Data were analyzed using normal distribution statistical methods including paired samples t-test. In the baseline assessment, 45.93% of students responses were rated at level 1 (low level); 32.84% of student responses were rated at level 2 (intermediate); and 21.22% of students responses were rated at level 3 (advanced level). The post-instructional assessment showed gains in higherorder student understanding, with 15.96% of student responses rated at level 1; 56.53% of responses rated at level 2; and 27.51% of responses rated at level 3. The results of this study suggest that the use of the TLT/EIMA instructional method effectively increases the quality of 7th-grade students' explanations of pure substances. From this, it can be inferred that students' conceptual understandings of pure substances were improved as well.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleการประยุกต์ใช้แนวคิด 3 ระดับร่วมกับการสอนแบบอีไอเอ็มเอเพื่อพัฒนาการอธิบายทางวิทยาศาสตร์ เรื่อง สารบริสุทธิ์ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนต้นen_US
dc.title.alternativeApplying three levels of thinking with the EIMA instructional method to develop secondary school students’ scientific explanations of pure substancesen_US
dc.typeThesis
thailis.controlvocab.thashวิทยาศาสตร์ -- การศึกษาและการสอน (มัธยมศึกษา)-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อเปรียบเทียบและศึกษาการอธิบายทางวิทยาศาสตร์ ก่อนเรียน และหลังเรียนโดยการประยุกต์ใช้แนวคิด 3 ระดับร่วมกับการสอนแบบอีไอเอ็มเอ เรื่อง สารบริสุทธิ์ กลุ่มตัวอย่างเป็นนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปี ที่ 1 จากโรงเรียนแห่งหนึ่งในจังหวัดเชียงใหม่ จำนวน 30 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยคือแบบวัดการอธิบายทางวิทยาศาสตร์จำนวน 9 ข้อ มีลักษณะเป็น คาถามให้นักเรียนอธิบายคาตอบจากสถานการณ์ที่กาหนดให้โดยระบุข้อกล่าวอ้าง หลักฐาน เชิงประจักษ์และเชื่อมโยงหลักฐานที่แสดงกับข้อกล่าวอ้างด้วยการให้เหตุผลสนับสนุน สถิติที่ใช้ใน การวิเคราะห์ข้อมูลคือ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และ Paired samples t-test ผลการวิจัยพบว่า ก่อนเรียนมีจำนวนนักเรียนร้อยละ 45.93, 32.84, 21.22 ตามลำดับ และ หลังเรียนพบว่า มีจำนวนนักเรียนร้อยละ 15.96, 56.53, 27.51 ตามลำดับ ที่มีการอธิบายทาง วิทยาศาสตร์ในระดับ 1 (ระดับต่ำ), ระดับ 2 (ระดับปานกลาง), ระดับ 3 (ระดับสูง) และนอกจากนี้เมื่อ เปรียบเทียบผลคะแนนโดยใช้สถิติ t-test พบว่า การอธิบายทางวิทยาศาสตร์ของนักเรียนหลังเรียนสูง กว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 จากผลการวิจัยแสดงให้เห็นว่าการจัดการเรียนรู้ โดยการประยุกต์ใช้แนวคิด 3 ระดับร่วมกับการสอนแบบอีไอเอ็มเอ สามารถพัฒนาการอธิบายทาง วิทยาศาสตร์ของนักเรียน เรื่อง สารบริสุทธิ์ ได้อย่างมีประสิทธิภาพen_US
Appears in Collections:EDU: Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
600232019 ศิรินทร์ทิพย์ ไข่คำ.pdf1.61 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.