Please use this identifier to cite or link to this item:
http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/73899
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | สุทธิกัญจน์ ทิพยเกษร | - |
dc.contributor.author | สุมาลี อ๋อมชัยกาศ | en_US |
dc.date.accessioned | 2022-08-16T15:47:33Z | - |
dc.date.available | 2022-08-16T15:47:33Z | - |
dc.date.issued | 2563 | - |
dc.identifier.uri | http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/73899 | - |
dc.description.abstract | The purposes of this study were 1) to study the science communication ability of grade level 12 students learning through inquiry method supplemented with group discussion technique and 2) to study the science e subject learning achievement of grade level 12 students learning through inquiry method supplemented with group discussion technique. The population was 32 grade level 12 students in the first semester of the 2020 academic year at Trontrisin School, Tron District, Uttaradit Province. The instruments used in this study consisted of 1) science lesson plans taught through inquiry method supplemented with group discussion technique on "Human and Environmental Sustainability, 2) the science learning achievement test on 'Human and Environmental Sustainability" with reliability index of 0.82 and 3) the science communication ability test on "Human and Environmental Sustainability", The statistics used in data analysis included mean and standard deviation using computer software packages. Research finding were as follows: 1. Students' post-test of science communication ability after taught through inquiry method supplemented with group discussion technique were significantly higher than the pre-test ones at the .01 level. 2. Students' post-test of learning achievement after taught through inquiry method supplemented with group discussion technique were significantly higher than the pre-test ones at the .01 level. | en_US |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.publisher | เชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ | en_US |
dc.title | ความสามารถในการสื่อสารทางวิทยาศาสตร์ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนปลาย ที่ได้รับการสอนด้วยกระบวนการสืบเสาะหาความรู้ร่วมกับเทคนิคการอภิปรายกลุ่ม | en_US |
dc.title.alternative | Science communication ability of upper secondary school students learning through inquiry method supplemented with group discussion technique | en_US |
dc.type | Thesis | |
thailis.controlvocab.thash | โรงเรียนตรอนตรีสินธุ์ | - |
thailis.controlvocab.thash | วิทยาศาสตร์ -- การศึกษาและการสอน (มัธยมศึกษา) | - |
thesis.degree | master | en_US |
thesis.description.thaiAbstract | การวิจัยครั้งนี้มีวัดถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาความสามารถในการสื่อสารทางวิทยาศาสตร์ ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 ที่ได้รับการจัดการเรียนรู้ด้วยกระบวนการสืบเสาะหาความรู้ร่วมกับ เทดนิคการอภิปรายกอุ่ม 2) ศึกษาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิทยาศาสตร์ ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 ที่ได้รับการจัดการเรียนรู้ด้วยกระบวนการสืบเสาะหาความรู้ร่วมกับเทคนิคการอภิปรายกลุ่ม ประชากรที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ คือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 ปีการศึกษา 2563 โรงเรียน ตรอนตรีสินธุ์ อำเภอตรอน จังหวัดอุตรดิตถ์ จำนวนนักเรียน 32 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ประกอบด้วย 1) แผนการจัดการเรียนรู้โดยใช้การจัดการเรียนรู้แบบสืบเสาะหาความรู้ร่วมกับเทคนิค การอภิปรายกลุ่ม เรื่อง มนุษย์กับความยั่งยืนขอทรัพยากรธรรมชาดิและสิ่งแวดล้อม 2) แบบวัด ความสามารถในการสื่อสารทางวิทยาศาสตร์ เรื่อง มนุษย์กับความยั่งยืนของทรัพยากรธรรมชาติและ สิ่งแวดล้อม และ 3) แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิทยาศาสตร์ เรื่อง มนุษย์กับความยั่งยืน ของทรัพยากรธรรมชาติและสิ่งแวดล้อม มีค่าความเชื่อมั่นเท่ากับ 0.816 วิเคราะห์ข้อมูล โดยการหา ค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และทดสอบค่า t แบบสองกลุ่มสัมพันธ์กัน ผลการวิจัยครั้งนี้พบว่า 1. นักเรียนมีค่าเฉลี่ยความสามารถในการสื่อสารทางวิทยาศาสตร์ เรื่อง มนุษย์กับความยั่งยืน ของทรัพยากรธรรมชาติและสิ่งแวดล้อม หลังได้รับการจัดการเรียนรู้ด้วยกระบวนการสืบเสาะหา ความรู้ร่วมกับเทคนิคการอภิปรายกลุ่มสูงกว่าก่อนจัดการเรียนรู้อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ . 01 2. นักเรียนมีคะแนนผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิทยาศาสตร์ เรื่อง มนุษข์กับความยั่งยืนของ ทรัพยากรธรรมชาติและสิ่งแวดล้อม หลังได้รับการจัดการเรียนรู้ด้วยกระบวนการสืบเสาะหาความรู้ ร่วมกับเทคนิคการอภิปรายกลุ่มสูงกว่าก่อนจัดการเรียนรู้อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 | en_US |
Appears in Collections: | EDU: Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
580232119 สุมาลี อ๋อมชัยกาศ.pdf | 4.06 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.