Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/73702
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorวรรณัย สายประเสริฐ-
dc.contributor.authorศิริโรจน์ วงศ์กระจ่างen_US
dc.date.accessioned2022-07-22T10:44:43Z-
dc.date.available2022-07-22T10:44:43Z-
dc.date.issued2020-11-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/73702-
dc.description.abstractThis study aimed to examine the motivation of tourists towards travelling to Mae Chaem District, Chiang Mai province, through the conceptual frameworks on the push and pull theories as well as the social psychological model of tourism motivation. Data were collected from the questionnaires by a total of 200 Thai tourists who travelled to Mae Chaem District, Chiang Mai province, and stayed there, using the convenience sampling. The data were then analysed by using descriptive statistics i.e. frequency, percentage, mean, t test, and F test, with the 0.05 of significance level used. The results showed that the majority of the samples were female, aged between 20 and 29 years old, with their domicile in the northern region, and lived in Chiang Mai province. Most of the respondents were government officers or government employees and earned their income between 10,001-20,000 Bath per month. They had ever travelled to Mae Chaem District, Chiang Mai province, with the purpose of travel for relaxation. They usually travelled with friends at the weekends and had one overnight stay at homestay. They mostly travelled by car as their private vehicle. The travelling expenses ranged from 2,501-5,000 Baht per trip. They also searched the travel information from the internet and social media. The overall mean of importance level of motivation towards travelling to Mae Chaem District, Chiang Mai province, was scored high. Push motivations were scored high in all respects i.e. seeking personal rewards, seeking interpersonal rewards, escaping personal environments, and escaping interpersonal environments, respectively. Likewise, pull motivations were scored high in all respects i.e. nature, culture, convenience, and economic factors, respectively. The top three mean of importance level of sub motives towards travelling to Mae Chaem District, Chiang Mai province, with the highest scores, included fresh air, abundance of beautiful natural attractions, and hospitality of local people, respectively. The mean test of importance level of motivation of Thai tourists towards travelling to Mae Chaem District, Chiang Mai province, as classified by gender, age, domicile, income, travel experience, traveling accompany, a number of days to stay, places for overnight stay, and travelling expenses, showed the differences of sub motives i.e. seeking personal rewards, seeking interpersonal rewards, cultural factor, and natural factor.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleแรงจูงใจของนักท่องเที่ยวต่อการท่องเที่ยวอำเภอแม่แจ่ม จังหวัดเชียงใหม่en_US
dc.title.alternativeMotivation of tourists towards travelling to Mae Chaem District, Chiang Mai Provinceen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thailis.controlvocab.thashนักท่องเที่ยว-
thailis.controlvocab.thashการท่องเที่ยว-
thailis.controlvocab.thashการจูงใจ (จิตวิทยา)-
thailis.controlvocab.thashเชียงใหม่ -- ภูมิประเทศและการท่องเที่ยว-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการศึกษาฉบับนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาแรงจูงใจของนักท่องเที่ยวต่อการท่องเที่ยวอำเภอ แม่แจ่ม จังหวัดเชียงใหม่ โดยใช้กรอบแนวคิดปัจจัยผลักและปัจจัยดึง และแรงจูงใจการท่องเที่ยวทาง จิตวิทยาสังคม ทำการรวบรวมข้อมูลจากแบบสอบถามนักท่องเที่ยวชาวไทยที่เดินทางมาท่องเที่ยวยัง อำเภอแม่แจ่ม จังหวัดเชียงใหม่ และพักค้างคืนในพื้นที่ จำนวน 200 คน และสุ่มตัวอย่างตามสะดวก โดยมีการใช้สถิติเชิงพรรณนาในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย การวิเคราะห์ ความแตกต่างของค่าเฉลี่ยด้วย t test และ F test โดยกำหนดระดับนัยสำคัญทางสถิติไว้ที่ 0.05 ผลการศึกษาพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง อายุระหว่าง 20-29 ปี มีภูมิลำเนาอยู่ในภาคเหนือ โดยส่วนใหญ่อยู่ในจังหวัดเชียงใหม่ ประกอบอาชีพข้าราชการ/เจ้าหน้าที่ ของรัฐ/พนักงานรัฐวิสาหกิจ มีรายได้ระหว่าง 10,001-20,000 บาทต่อเดือน เคยมีประสบการณ์ เดินทางท่องเที่ยวที่อำเภอแม่แจ่ม จังหวัดเชียงใหม่ โดยมีวัตถุประสงค์ของการท่องเที่ยวเพื่อพักผ่อน หย่อนใจ มีการเดินทางร่วมกับเพื่อน เดินทางท่องเที่ยวช่วงวันหยุดเสาร์-อาทิตย์ พักค้างคืนเป็น ระยะเวลา 1 คืน พักโฮมสเตย์ เดินทางโดยใช้ยานพาหนะส่วนตัว โดยส่วนใหญ่เป็นรถยนต์ส่วนตัว มีค่าใช้จ่ายในการท่องเที่ยวระหว่าง 2,501–5,000 บาท และมีการค้นคว้าข้อมูลท่องเที่ยวจาก อินเตอร์เน็ต สื่อสังคมออนไลน์ ค่าเฉลี่ยระดับความสำคัญของแรงจูงใจต่อการท่องเที่ยวอำเภอแม่แจ่ม จังหวัดเชียงใหม่ โดยรวมอยู่ในระดับมาก โดยแรงจูงใจภายในอยู่ในระดับมากทุกด้าน เรียงลำดับค่าเฉลี่ยดังนี้ ด้านการแสวงหารางวัลส่วนบุคคล ด้านการแสวงหารางวัลระหว่างบุคคล ด้านการหลีกหนี สิ่งแวดล้อมส่วนบุคคล และด้านการหลีกหนีสิ่งแวดล้อมระหว่างบุคคล สำหรับแรงจูงใจภายนอกอยู่ ในระดับมากทุกด้าน เรียงลำดับค่าเฉลี่ย ดังนี้ ด้านธรรมชาติ ด้านวัฒนธรรม ด้านสิ่งอำนวยความ สะดวก และด้านเศรษฐกิจ เมื่อพิจารณาแรงจูงใจย่อยที่มีค่าเฉลี่ยระดับความสำคัญของแรงจูงใจต่อการท่องเที่ยวอำเภอแม่แจ่ม จังหวัดเชียงใหม่ สูงสุด 3 ลำดับแรก อยู่ในระดับมากที่สุด คือ อากาศ บริสุทธ์ิสดชื่น แหล่งท่องเที่ยวทางธรรมชาติมีความสวยงามสมบูรณ์ และความเป็นเจ้าบ้านที่ดี คนใน อำเภอแม่แจ่มมีมนุษยสัมพันธ์ที่ดี ตามลำดับ จากการทดสอบค่าเฉลี่ยระดับความสำคัญของแรงจูงใจต่อการท่องเที่ยวอำเภอแม่แจ่ม จังหวัดเชียงใหม่ ของนักท่องเที่ยวชาวไทย เมื่อจำแนกตามเพศ อายุ ภูมิลำเนา รายได้ ประสบการณ์ เดินทางท่องเที่ยว บุคคลที่ร่วมเดินทาง จำนวนวันที่พักค้างคืน สถานที่พักค้างคืน และค่าใช้จ่ายในการ ท่องเที่ยว พบว่า แรงจูงใจย่อยแตกต่างกันในด้านการแสวงหารางวัลส่วนบุคคล ด้านการแสวงหา รางวัลระหว่างบุคคล ด้านวัฒนธรรม และด้านธรรมชาติen_US
Appears in Collections:BA: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
611532102 ศิริโรจน์ วงศ์กระจ่าง.pdf1.96 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.