Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/73647
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorนิตยา เจรียงประเสริฐ-
dc.contributor.authorกฤติมาพร กวีวรลักษณ์en_US
dc.date.accessioned2022-07-17T07:58:37Z-
dc.date.available2022-07-17T07:58:37Z-
dc.date.issued2021-05-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/73647-
dc.description.abstractThis objective of this independent study was to study the online novel reading behavior of generation Y in Thailand. The data was collected from 385 individuals who have Thai nationality, are in generation Y (born 1982 - 2005), have read online novels, and are living in Thailand. The tool used to collect the data was a questionnaire. The data was analyzed using descriptive statistics (frequency, percentage, and mean) as well as inferential statistics (Chi-Square test). The findings show that most of the respondents were single female students, 15 – 18 years old, who have a bachelor's degree and a monthly income less than 5,000 baht. It was found that most respondents' favorite genre of novel was Fantasy and Boy love/Girl love. Most of them read online novels on a smartphone via channels Dek-d and Readawrite. Most who use Dek-d read novels without spending any money. Most who use Readawrite, however, purchase novels to read. They choose the channel that has novels they want to read. Within three months, they spent under 300 THB for online novels. They usually read online novels at home or in a dormitory during the period of 09:00- 00.00 pm every day for fewer than 3 hours. The reason why they read novels was to relax and for entertainment, and the reason why they read online was the ability to read immediately. The people with the most influence on respondents' chosen novels were themselves, a writer or translator, and a reviewer. They usually search for information about novels within the online novel reading channel they use, and after they found the novel they wanted, they read only the intro or the first chapter or bookmarked it to read later. Sex and age were related to respondents' behavior. Sex affected various aspects of behavior, including favorite genre, objective of reading novels, reason for reading in an online channel, source of information about novels, choice of online reading channel, and use of the channel. Age affected various aspects of behavior, including favorite genre, reading place, reading tools, average reading time, objective of reading novels, reason for reading in an online channel, and expenses in 3 months. The results of studying factors of marketing mix for e-commerce found that the respondents gave high priority to every factor. The most prioritized factor is privacy, followed by personalization, place, price, product, and promotion, respectively. The top 5 prioritized sub-factors in order of most-to-least prioritized are novel appearance, confidentiality of users' personal information (not sold or distributed to third parties without their consent), requesting for user permission to send information through various channels to users, stability of the channel, and recording the stopping point so users can easily continue reading at a later time. Sex and age did not affect the most prioritized sub- factor of each marketing mix for e-commerce factors.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleพฤติกรรมการอ่านนวนิยายออนไลน์ของเจเนอเรชันวายในประเทศไทยen_US
dc.title.alternativeOnline novel reading behavior of generation Y in Thailanden_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thailis.controlvocab.thashนวนิยาย-
thailis.controlvocab.thashการอ่าน-
thailis.controlvocab.thashพฤติกรรมผู้บริโภค-
thailis.controlvocab.thashเจนเนอเรชันวาย-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการศึกษานี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาพฤติกรรมการอ่านนวนิยายออนไลน์ของเจเนอเรชันวายในประเทศไทย โดยเก็บข้อมูลด้วยการใช้แบบสอบถามจากผู้บริโภคเจเนอเรชันวาย (ผู้ที่เกิดระหว่างปี พ.ศ. 2525 - 2548) ที่อาศัยอยู่ในประเทศไทยและเคยอ่านนวนิยายออนไลน์ จำนวน 385 คน การวิเคราะห์ข้อมูลใช้สถิติเชิงพรรณนา ประกอบไปด้วย ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย และสถิติเชิงอนุมานใช้การทดสอบไคสแควร์ (Chi-Square) ผลการศึกษาพบว่าผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่ป็นเพศหญิง อายุ 15 - 18 ปี การศึกษาระดับปริญญาตรีหรือเทียบเท่า เป็นนักเรียนนักศึกษา มีรายได้เฉลี่ยต่อเดือนไม่เกิน 5,000 บาท มีสถานภาพโสด ชอบอ่านนวนิยาย แฟนตาซี และ Boy love/Girl love มากที่สุด นิยมอ่านนวนิยายออนไลน์บนสมาร์ทโฟน ผ่านช่องทาง Dek-d และ Readawrite เมื่ออ่านผ่าน Dek-d นิยมอ่านแบบไม่เสียค่าใช้จ่าย เมื่ออ่านผ่าน Readawrite นิยมอ่านแบบเสียค่าใช้จ่าย เหตุผลที่เลือกใช้ช่องทางอ่านนวนิยายเพราะมีนวนิยายที่ต้องการอ่าน ในระยะเวลา 3 เดือนเสียค่าใช้จ่ายรวมกันทุกช่องทางไม่เกิน 300 บาท ช่วงเวลาที่มักอ่านนวนิยายออนไลน์ คือ 21:00 - 00:00 น. โดยส่วนมากจะอ่านทุกวัน มีระยะเวลาที่ใช้อ่านน้อยกว่า 3 ชั่วโมงต่อครั้ง ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่นิยมอ่านที่บ้านหรือหอพัก อ่านนวนิยายเพราะต้องการคลายเครียดหรือหาสิ่งบันเทิง เลือกอ่านแบบออนไลน์เพราะสามารถอ่านได้ในทันที บุคคลที่มีผลต่อการเลือกอ่านนวนิยายออนไลน์ ได้แก่ ตนเอง นักเขียนหรือนักแปล และนักรีวิวนิยาย มักค้นหาข้อมูลประกอบการตัดสินใจเลือกอ่านนวนิยายออนไลน์ผ่านช่องทางอ่านนวนิยายออนไลน์ที่ตนใช้อยู่เมื่อเจอนวนิยายออนไลน์ที่ต้องการแล้วจะนิยมอ่านเพียงบทนำหรือบทแรก และบุ๊คมาร์ด/ บันทึกไว้อ่านในภายหลัง เมื่อจำแนกตามเพศและอายุพบว่าเพศมีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมการอ่านนวนิยายออนไลน์ ในด้านประเภทนวนิยายที่อ่าน วัตถุประสงค์ในการอ่านนวนิยาย เหตุผลที่เลือกอ่านนวนิยายแบบออนไลน์ แหล่งข้อมูลที่ใช้ประกอบการตัดสินใจเลือกอ่านนวนิยายออนไลน์ ช่องทางที่ใช้อ่านนวนิยายออนไลน์ และรูปแบบการใช้ช่องทางอ่านนวนิยายออนไลน์ ส่วนอายุมีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมการอ่านนวนิขายออนไลน์ ในด้านประเภทนวนิขายที่อ่าน สถานที่อ่านนวนิยายออนไลน์เครื่องมือที่ใช้อ่านนวนิยายออน ไลน์ ระยะเวลาเฉลี่ยในการอ่านต่อครั้ง วัตถุประสงค์ในการอ่านนวนิยาย เหตุผลที่เลือกอ่านนวนิยายแบบออนไลน์ และค่าใช้จ่ายในรอบ 3 เดือน ผลการศึกษาปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดสำหรับการขายสินค้าผ่านช่องทางพาณิชย์อิเล็กทรอนิกส์ พบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามให้ความสำคัญต่อปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดทุกด้านในระดับมาก โดยปัจจัยด้านการรักษาความเป็นส่วนตัวได้รับความสำคัญมากที่สุด รองลงมาคือด้านการให้บริการส่วนบุคคล ด้านช่องทางการจัดจำหน่าย ด้านราคา ด้านผลิตภัณฑ์ และด้านการส่งเสริมการตลาด ตามลำดับ โดยปัจจัยย่อยของส่วนประสมทางการตลาดที่ได้รับความสำคัญมากที่สุด 5 อันดับแรก คือ เนื้อหาของนวนิยายมีความน่าสนใจ การเก็บข้อมูลส่วนตัวของผู้ใช้เป็นความลับ ไม่ขายหรือเผยแพร่ให้กับบุคคลภายนอกหากไม่ได้รับความยินยอม การขออนุญาตผู้ใช้เพื่อส่งข้อมูลข่าวสารผ่านช่องทางต่างๆ ไปยังผู้ใช้ ความเสถียรของช่องทาง และบันทึกจุดที่อ่านลำสุดเพื่อให้สามารถกลับไปอ่านต่อได้ เมื่อจำแนกผู้ตอบแบบสอบถามตามเพศและอายุ พบว่า ปัจจัยย่อยที่ได้รับความสำคัญสูงสุดในแต่ละด้านไม่มีความแตกต่างกันen_US
Appears in Collections:BA: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
611532039 กฤติมาพร กวีวรลักษณ์.pdf2.24 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.