Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/73635
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorวรรณัย สายประเสริฐ-
dc.contributor.authorวรวศา เหมาะสิรากุลen_US
dc.date.accessioned2022-07-16T06:18:25Z-
dc.date.available2022-07-16T06:18:25Z-
dc.date.issued2021-05-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/73635-
dc.description.abstractThis independent study aims to examine the tourism image of Chiang Mai Province from the perspectives of Chinese tourists in 9aspects including the experience aspect, Attractiveness aspect, Price aspect, Environment aspect, Relaxation aspect, Exciting and adventurous aspect, Learning aspect, Social aspect, Reputation aspect. (of Chiang Mai tourist attractions). A questionnaire is a tool for collecting information from 400 Chinese tourists traveling to Chiang Mai, Analysis was performed based on the descriptive statistics including percentage, arithmetic mean, and standard deviation, and the result of the t-test on the difference between and across groups of variables. and using statistical testing of variables such as t –test classified by gender of tourists and using statistics to test variables F-test classified according to the income of tourists The study on general background found that most of the questionnaire respondents are characterized as male, 31- 40 years old, with the highest education at the Bachelor’s degree level, schoolchildren/student by occupational status, having an average monthly income not more than 2,500 RMB The results of the study of behavior in tourism and the first-time traveler to Chiang Mai. In general, the Chinese tourists under this study had a vacation as the main purpose of their travel to Chiang Mai this time, felt most impressed with the tourist attractions that are historical sites, traveled with family/relative, visited Chiang Mai during January – March, spent 5 or more overnight stays in Chiang Mai Province, spent about 2,001 - 3,000 RMB for the whole visit, used the hotel as the overnight accommodation, and mostly hired vehicle without sharing with other passengers to travel from place to place. Most questionnaire respondents received relevant information from online media/websites and spent the most souvenir expense on cosmetics. The results of the hypothesis testing of Chiang Mai's tourism image in the perspective of Chinese tourists in 9 aspects classified by gender of tourists. It was found that there was a significant difference at the 0.05 level, i.e. experience, price, environment, rest and relaxation. Exciting and adventurous Attraction Learning, social, reputation (of Chiang Mai tourist attractions) was not significantly different at the 0.05 level. The results of the nine aspects of the image hypothesis test, classified by tourist income, showed significant differences at the 0.05 level, including experience, price, environment, excitement and adventure. Learning, social, reputation (of Chiang Mai tourist attractions) part of relaxation and relaxation Attraction There was no statistically significant difference at the 0.05 level.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleภาพลักษณ์การท่องเที่ยวจังหวัดเชียงใหม่ในมุมมองของนักท่องเที่ยวชาวจีนen_US
dc.title.alternativeDestination image of Chiang Mai province in perspectives of Chinese touristsen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thailis.controlvocab.thashนักท่องเที่ยวต่างชาติ-
thailis.controlvocab.thashนักท่องเที่ยว -- พฤติกรรม-
thailis.controlvocab.thashอุตสาหกรรมท่องเที่ยว -- เชียงใหม่-
thailis.controlvocab.thashการท่องเที่ยว-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการศึกษาค้นคว้าแบบอิสระครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาภาพลักษณ์การท่องเที่ยวของจังหวัดเชียงใหม่ในมุมมองของนักท่องเที่ยวชาวจีน ซึ่งใช้กรอบแนวคิดภาพลักษณ์ของการท่องเที่ยว 9 ด้าน ประกอบด้วย ด้านประสบการณ์ ด้านสิ่งดึงดูดใจ ด้านราคา ด้านสภาพแวดล้อม ด้านการพักผ่อนและผ่อนคลาย ด้านความน่าตื่นเต้นและการผจญภัย ด้านการเรียนรู้ ด้านสังคม ด้านชื่อเสียง (ของแหล่งท่องเที่ยวจังหวัดเชียงใหม่) แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล จากนักท่องเที่ยวชาวจีนที่เดินทางมาท่องเที่ยวจังหวัดเชียงใหม่ จำนวน 400 ราย โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล การวิเคราะห์ข้อมูลใช้สถิติค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และใช้สถิติทดสอบของตัวแปรได้แก่ T - test จำแนกตามเพศของนักท่องเที่ยว และใช้สถิติทดสอบตัวแปร F-test จำแนกตามรายได้ของนักท่องเที่ยว ผลการศึกษาพบว่านักท่องเที่ยวส่วนใหญ่เป็นเพศชาย มีอายุระหว่าง 31 - 40 ปี ระดับการศึกษาสูงสุดอยู่ที่ระดับปริญญาตรี อาชีพเป็น นักเรียน/นักศึกษา มีรายได้เฉลี่ยต่อเดือนไม่เกิน 2,500 RMB ผลการศึกษาพฤติกรมการท่องเที่ยว ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่มาท่องเที่ยวที่จังหวัด เชียงใหม่เป็นครั้งแรก วัตถุประสงค์หลักในการมาท่องเที่ยวในครั้งนี้เพื่อพักผ่อน ประเภทของแหล่งท่องเที่ยวที่ประทับใจมากที่สุดเป็นแหล่งท่องเที่ยวทางประวัติศาสตร์ ส่วนใหญ่เดินทางมากับครอบครัวญาติ มักเดินทางมาท่องเที่ยวช่วงเดือนมกราคม - มีนาคม เวลาที่ใช้การพักในจังหวัดเชียงใหม่ 5 คืนหรือมากกว่า ค่าใช้จ่ายในการท่องเที่ยวประมาณ 2,001 - 3,000 RMB โดยพักที่โรงแรม ยานพาหนะที่ใช้ในการเดินทางส่วนมากเช่าเหมารถ ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่ได้รับข้อมูลจากสื่อออนไลน์เว็บไซต์ และมีค่าใช้จ่ายในการซื้อของที่ระลึกส่วนใหญ่เป็นเครื่องสำอาง ผลการทดสอบสมมติฐานภาพลักษณ์การท่องเที่ยวของจังหวัดเชียงใหม่ในมุมมองของนักท่องเที่ยวชาวจีน ทั้ง 9 ด้าน จำแนกตามเพศของนักท่องเที่ยว พบว่ามีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ 0.05 ได้แก่ ด้านประสบการณ์ ราคา สภาพแวดล้อม ด้านการพักผ่อนและผ่อนคลาย ด้านความน่าตื่นเต้นและการผจญภัย ส่วนด้านสิ่งดึงดูดใจ ด้านการเรียนรู้ ด้านสังคม ด้านชื่อเสียง (ของแหล่งท่องเที่ยวจังหวัดเชียงใหม่) ไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 ผลการทดสอบสมมติฐานภาพลักษณ์ 9 ด้าน จำแนกตามรายได้ของนักท่องเที่ยวพบว่ามีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ 0.05 ได้แก่ ประสบการณ์ ราคา สภาพแวดล้อม ด้านความน่าตื่นเต้นและการผจญภัย ด้านการเรียนรู้ ด้านสังคม ด้านชื่อเสียง (ของแหล่งท่องเที่ยวจังหวัดเชียงใหม่) ส่วนด้านการพักผ่อนและผ่อนคลาย ด้านสิ่งดึงดูดใจ ไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05en_US
Appears in Collections:BA: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
591532128 วรวศา เหมาะสิรากุล.pdf3.77 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.