Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/73572
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorวรรณัย สายประเสริฐ-
dc.contributor.authorพชรกมล กาศอุดมen_US
dc.date.accessioned2022-07-08T10:05:21Z-
dc.date.available2022-07-08T10:05:21Z-
dc.date.issued2020-11-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/73572-
dc.description.abstractThe purpose of this study was to examine factors affecting tourists towards selecting hotel and resort accommodations within Sukhothai Historical Park Vicinity. By using the concept and theory of Service Marketing Mix (7P's) consisted of Product, Price, Place, Promotion, People, Process and Physical Evidence. and Presentation, and Consumer Behavior Theory. The data were collected by using questionnaires. The sample were 300 tourists, travelling and staying in Sukhothai Historical Park, using the Convenience Sampling, divided into 200 Thai nationals and 100 other nationals (60 French, 40 Germans). The data were analyzed by using descriptive statistics consisted of frequency, percentage, and mean, Inferential statistics (Independent sample t-test) consisting the number of trips to Sukhothai Province, and One-Way ANOVA analyzes consist of age, domicile and average travel cost. The study found that most of the sample were female, aged between 18 - 29 years old, domiciled in Thailand and have used the service of hotels and resorts before. The purpose of travelling to Sukhothai was for pleasure. Most of them travelled to Sukhothai for the first time and travelling with relatives. The number of travel companion were 1-2 people and spent the period of 1 - 2 days. The cost of this trip was about 1,000 - 3,000 baht. They booked the accommodation through online accommodation booking sites (Such as Agoda, Booking.com, Traveloka etc.), learned about the information of the accommodation from travel websites and make the decision by oneself. The result also found that Service Marketing Mix factors influence tourist’s choice of hotel and resort accommodations in Sukhothai Historical Park area. For overall, it considerably high. With the Product aspect at the highest level, and to a large extent in the areas of Process, People, Price, Place, Promotion and Physical Evidence, respectively. From the data analysis of the sample, classified by number of trips, age, domicile and travel expenses. Differed at a significant level of 0.05 in some sub-factors.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleปัจจัยที่มีผลในการเลือกบริการที่พักประเภทโรงแรมและรีสอร์ทของนักท่องเที่ยว ในพื้นที่ใกล้อุทยานประวัติศาสตร์สุโขทัยen_US
dc.title.alternativeFactors affecting tourists towards selecting hotel and resort accommodations within Sukhothai Historical Park Vicinityen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thailis.controlvocab.thashอุทยานประวัติศาสตร์สุโขทัย-
thailis.controlvocab.thashพฤติกรรมผู้บริโภค -- สุโขทัย-
thailis.controlvocab.thashโรงแรม-
thailis.controlvocab.thashที่พักนักท่องเที่ยว-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการค้นคว้าแบบอิสระนี้มีวัตถุประสงค์ศึกษาปัจจัยที่มีผลในการเลือกบริการที่พักประเภท โรงแรมและรีสอร์ทของนักท่องเที่ยวในพื้นที่ใกล้อุทยานประวัติศาสตร์สุโขทัย โดยใช้แนวคิดและ ทฤษฎีส่วนประสมทางการตลาดบริการ(7P’s) ประกอบด้วย ด้านผลิตภัณฑ์ ด้านราคา ด้านที่ตั้ง ด้าน การส่งเสริมการตลาด ด้านบุคลากร ด้านการสร้างและนำเสนอลักษณะทางกายภาพ และด้าน กระบวนการ และทฤษฎีพฤติกรรมของผู้บริโภค ทาการเก็บรวบรวมข้อมูลโดยใช้แบบสอบถาม สอบถามนักท่องเที่ยวที่เดินทางมาท่องเที่ยวและพักแรมบริเวณพื้นที่อุทยานประวัติศาสตร์สุโขทัย จำนวน 300 คน ใช้การเลือกตัวอย่างแบบตามสะดวก (Convenience Sampling) แบ่งสัดส่วนเป็น ชาวไทย 200 คนและชาวต่างชาติ 100 คน (ชาวฝรั่งเศส 60 คน ชาวเยอรมัน 40 คน) และนำข้อมูลมา วิเคราะห์โดยใช้สถิติเชิงพรรณนา ได้แก่ ค่าความถี่ ร้อยละ และค่าเฉลี่ย และสถิติเชิงอนุมาน ได้แก่ การวิเคราะห์ค่าที (Independent sample t-test) ประกอบด้วย จำนวนครั้งที่เดินทางมาท่องเที่ยว จังหวัดสุโขทัย และการวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว (One - Way ANOVA) ประกอบด้วย อายุ ภูมิลำเนา และค่าใช้จ่ายเฉลี่ยในการเดินทางมาท่องเที่ยว ผลการศึกษาพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง มีอายุ 18 – 29 ปี มี ภูมิลำเนาอยู่ในประเทศไทย เคยใช้บริการที่พักประเภทโรงแรมและรีสอร์ท มีวัตถุประสงค์ในการ มาท่องเที่ยวจังหวัดสุโขทัยเพื่อพักผ่อน ส่วนใหญ่เดินทางมาท่องเที่ยวจังหวัดสุโขทัยเป็นครั้งแรก โดยเดินทางมากับญาติพี่น้อง ซึ่งมีผู้ร่วมเดินทางมาท่องเที่ยว 1 – 2 คน ใช้ระยะเวลาเดินทางมา ท่องเที่ยว 1 – 2 วัน มีค่าใช้จ่ายในการเดินทางมาท่องเที่ยวครั้งนี้ประมาณ 1,000 – 3,000 บาท โดยจองห้องพักผ่านเว็บไซต์ตัวแทนจำหน่าย (Agoda , Booking.com ,Traveloka เป็นต้น) ซึ่งทราบ ข้อมูลของที่พักจากเว็บไซต์ท่องเที่ยว และจะเป็นผู้ตัดสินใจเลือกที่พักด้วยตนเอง ผลการศึกษาพบว่า ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดบริการมีผลในการเลือกบริการที่พัก ประเภทโรงแรมและรีสอร์ทของนักท่องเที่ยวในพื้นที่ใกล้อุทยานประวัติศาสตร์สุโขทัย ในภาพรวม อยู่ในระดับมาก โดยด้านผลิตภัณฑ์อยู่ในระดับมากที่สุด และในระดับมากในด้านกระบวนการ ด้านบุคลากร ด้านราคา ด้านที่ตั้ง ด้านส่งเสริมการตลาดและด้านการสร้างและนำเสนอลักษณะทาง กายภาพ ตามลำดับ จากการวิเคราะห์ข้อมูลของผู้ตอบแบบสอบถามโดยจำแนกตามอายุ ภูมิลำเนา จำนวนครั้ง ที่มาท่องเที่ยว ค่าใช้จ่ายในการเดินทางมาท่องเที่ยว แตกต่างกันที่ระดับนัยสำคัญ 0.05 ในบางปัจจัย ย่อยen_US
Appears in Collections:BA: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
601532043 พชรกมล กาศอุดม.pdf2.83 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.