Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/72215
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorกาญจนา โชคถาวร-
dc.contributor.advisorอนัสปรีย์ ไชยวรรณ-
dc.contributor.authorศันสนีย์ แอ่นดอนen_US
dc.contributor.authorSunsanee Andonen_US
dc.date.accessioned2022-03-11T08:01:52Z-
dc.date.available2022-03-11T08:01:52Z-
dc.date.issued2020-11-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/72215-
dc.description.abstractThe objectives of this study are 1) to study the marketing mix factors Influencing decision in receiving dental treatment from private dental clinic and 2) to study usage behavior of foreign tourists and foreigners residing in Chiang Mai Province. The data collected by using questionnaires. The 400 samples were selected from foreign tourists and foreigners residing in Chiang Mai Province who receiving dental treatment from private dental clinic in Chiang Mai Province. The statistics used to analyze data were descriptive statistic. Independent samples: t-test were used to test the hypothesis.The results of data analysis for this study revealed that most of respondents are female, average age between 41 – 50 years old, almost are married, obtained a bachelor’s degree, being a private employee, a third of the respondents are American citizens. Most have an average monthly income more than 50,000 baht, an average monthly expenditure 10,000 - 20,000 baht and a savings less than 10,000 baht.The behavior of receiving dental services of respondents, most of them received the service from only 1 clinic and received the service 1-3 times. Service selected was found that the tooth extraction service was selected the most, followed by the crowns and teeth whitening, respectively. Mostly select to receive the service in the evening, less than 1 hour and always be in holiday. Mostly of respondents deciding to receive services from the medical website, followed by medical articles or research. The service fee of 500 - 1,000 baht per time was selected mostly.The analysis of the 7P's marketing mix was products, prices, places or locations, promotions, individuals or employees, physical evidence, and processes. The study found that the factors most influencing decision-making levels were product, followed by people or employees. Process, price, physical evidence, place or place and promotion, respectively.The service facility should continually improve its marketing strategy. To expand the target audience due to the ethnicity difference is statistically significant at 0.05 level in terms of physical and presentation, that is, the place decoration is clean and tidy, the atmosphere is conducive to service. Solutions to such problems to give customers confidence in receiving private dental services in Chiang Mai.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.subjectทันตกรรมen_US
dc.subjectนักท่องเที่ยวต่างชาติen_US
dc.subjectพฤติกรรมen_US
dc.titleการตัดสินใจของชาวต่างชาติในการเลือกใช้บริการจากสถานบริการ ทันตกรรมเอกชนในจังหวัดเชียงใหม่en_US
dc.title.alternativeForeigner’s Decision Making in Receiving Treatment in Private Dental Clinics in Chiang Mai Provinceen_US
dc.typeIndependent Study (IS)-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการศึกษาวิจัยเรื่อง “การตัดสินใจของชาวต่างชาติในการเลือกใช้บริการจากสถานบริการทันตกรรมเอกชนในจังหวัดเชียงใหม่ เพื่อศึกษาปัจจัยที่ส่งผลต่อการตัดสินใจ และศึกษาพฤติกรรมของนักท่องเที่ยวชาวต่างชาติและผู้ที่พานักอยู่ในจังหวัดเชียงใหม่ในการเลือกใช้บริการทางทันต กรรมของนักท่องเที่ยวชาวต่างชาติ การศึกษาในครั้งนี้ผู้วิจัยจะใช้แบบสอบแบบสอบถาม (Questionnaire) จากกลุ่มชาวต่างชาติประมาณ 400 คน และข้อมูลเอกสารวิชาการ บทความ แนวคิดและทฤษฎี งานวิจัยที่เกี่ยวข้อง โดยใช้วิธีวิเคราะห์สถิติที่ได้ มาตีความและบรรยายเชิงพรรณนา ผลการศึกษาพบว่า ข้อมูลทั่วไปของผู้ตอบแบบสอบถาม พบว่าส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง ช่วงอายุเฉลี่ยของผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่คือ 41 - 50 ปี และสมรสแล้วเป็นส่วนมาก มีระดับการศึกษาในระดับปริญญาตรี เป็นพนักงานเอกชน จานวนกว่าหนึ่งในสามของผู้ตอบแบบสอบถามมีสัญชาติอเมริกัน โดยส่วนมากมีรายได้เฉลี่ยต่อเดือนมากกว่า 50,000 บาท มีรายจ่ายเฉลี่ยต่อเดือน 10,000 - 20,000 บาท และมีเงินออมน้อยกว่า 10,000 บาท เป็นส่วนใหญ่ ในส่วนของพฤติกรรมการเลือกใช้บริการทางทันตกรรมของชาวต่างชาติทั้งชาวยุโรปและชาวเอเชีย จากสถานบริการเอกชนในจังหวัดเชียงใหม่ พบว่า ส่วนใหญ่ใช้บริการจากคลินิกเพียง 1 คลินิก ใช้บริการมาแล้ว 1 3 ครั้ง บริการที่ชาวต่างชาติเลือกใช้ พบว่าการใช้บริการการถอนฟันถูกเลือกมากที่สุด รองลงมาคือการครอบฟัน ฟอกสีฟัน ตามลาดับโดยผู้บริการชาวต่าง มักจะเลือกใช้บริการในช่วงเย็น ใช้เวลาในการใช้บริการ 1 ชั่วโมง และส่วนใหญ่ใช้บริการในวันหยุด โดยตัดสินใจเลือกใช้บริการจากเว็บไซต์ทางการแพทย์ รองลงมาคือ บทความหรืองานวิจัยทางการแพทย์ มีค่าใช้จ่ายในการใช้บริการครั้งละ 500 – 1,000 บาท เป็นส่วนมาก เมื่อทาการวิเคราะห์ปัจจัยส่วนผสมทางการตลาด 7 ด้าน ด้าน ผลิตภัณฑ์ ด้านราคา ด้านทา เลที่ตั้ง ด้านการส่งเสริมการตลาด ด้านบุคคลหรือพนักงาน ด้าน กายภาพและการนา เสนอ และด้านกระบวนการ พบว่า ปัจจัยที่ส่งผลต่อระดับการตัดสินใจมากที่สุด คือ ด้านผลิตภัณฑ์ รองลงมาคือ ด้านบุคคลหรือพนักงาน ถัดมาคือด้านกระบวนการ ด้านราคา ด้าน กายภาพและการนาเสนอ ด้านทา เลที่ตั้งและด้านการส่งเสริมการตลาด ตามลา ดับ ทั้งนี้ สถาน บริการควรมีการปรับปรุงกลยุทธ์ทางการตลาดอย่างต่อเนื่อง เพื่อขยายกลุ่มผู้ใช้บริการให้กว้างขึ้น และหลากหลายมากขึ้น เพราะความที่แตกต่างกันของสัญชาติ มีนัยสาคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05คือ ด้านกายภาพและการนา เสนอ คือการตกแต่งสถานที่ สะอาด เรียบร้อย บรรยากาศเอื้อต่อการใช้ บริการ ดังนั้น สถานบริการจึงควรมีแนวทางในการแก้ไขปัญหาดังกล่าวเพื่อให้ผู้ใช้บริการเกิดความ เชื่อมั่นในการเดินทางเข้ามารับบริการทันตกรรมเอกชนในจังหวัดเชียงใหม่en_US
Appears in Collections:SOC: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
580432040 ศันสนีย์ แอ่นดอน.pdf1.28 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.