Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/71064
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorสุนีย์ เงินยวง-
dc.contributor.authorจุฑามาศ จันทร์ศรen_US
dc.date.accessioned2020-11-25T02:42:10Z-
dc.date.available2020-11-25T02:42:10Z-
dc.date.issued2020-06-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/71064-
dc.description.abstractThe purposes of this research were : 1) to study indicators for characteristics of teacher 4.0 under the office of basic educatin commission 2) confirmatory factor analysis characteristics of teacher 4.0 under the office of basic education cmmission by the hypothetical mdel based n empirical data. The research sample consisted of 1,180 teacher under the office of basic education commission. The Multi-Stage Random Sampling method was used for sampling. Used in the Exploratory Factor Analysis: EFA 587 people and used in the Confirmatory Factor Analysis: CFA 593 people. Instruments used in research query indicator development for characteristics of teacher 4.0 under the office of basic education commission were as follow ; questionnaire ration scale were 131 items. The content validity (IOC) is 0.9 to 1.0. The reliability is 0.991, for data analysis by basic statistical analysis Exploratory Factor Analysis (EFA) and Confirmatory Factor Analysis (CFA) using a Mplus 7.4 program. Result of the study revealed that 1. The analysis model indicators development for characteristics of teacher 4.0 under the office of basic education commission composed of 5 in the 38 indicators aspects of Personality of teachers that promote thinking and innovation skills, knowledge of teachers that promote thinking and innovation skills, instruction of teachers that promote thinking and innovation skills, measurement and assessment of learners and production in the 21st century skills and technology development. The factor loading is sorted descending by the weight of the sort from high to low is to Instruction of teachers that promote thinking and innovation skills, measurement and assessment of learners in the 21st century , Production skills and technology development , Knowledge of teachers that promote thinking and innovation skills and Personality of teachers that promote thinking and innovation skills . 2. The second confirmatory factor analysis check the consistency of indicators for characteristics of teacher 4.0 under the office of basic education commission by the hypothetical model based on empirical data. The chi-square value of 441.477, df to 396, The p-values was 0.0569, level f integration index (GFI) of 0.998, square root of the average quadratic of waste in the form of standard score (SRMR) was 0.023, and the square root the average quadratic deviation estimated (RMSEA) is 0.014, indicating that the model has validity.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.subjectครูen_US
dc.subjectคุณลักษณะen_US
dc.subjectการศึกษาขั้นพื้นฐานen_US
dc.titleการพัฒนาตัวบ่งชี้คุณลักษณะของครู 4.0 สังกัดสำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐานen_US
dc.title.alternativeIndicators development for characteristics of teacher 4.0 under the office of basic education commissionen_US
dc.typeThesis-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการวิจัยในครั้งนี้มีจุดประสงค์ 1) เพื่อศึกษาตัวบ่งชี้คุณลักษณะของครู 4.0 สังกัดสำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐาน และ2) เพื่อวิเคราะห์องค์ประกอบคุณลักษณะของครู 4.0 สังกัดสำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐาน กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย คือ ครูผู้สอนสังกัดสำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐาน ปีการศึกษา 2562 จำนวน 1,180 คน ใช้ในการวิเคราะห์องค์ประกอบเชิงสำรวจ (Exploratory Factor Analysis : EFA) จานวน 587 คน และใช้ในการวิเคราะห์องค์ประกอบเชิงยืนยัน (confirmatory Factor Analysis : CFA) จำนวน 593 คน โดยการสุ่มหลายขั้นตอน (Multistage Random Sampling) เครื่องมือที่ใช้ คือ แบบสอบถามการพัฒนาตัวบ่งชี้คุณลักษณะของครู 4.0 สังกัดสำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐาน เป็นแบบมาตราส่วนประมาณ (Rating Scale) จำนวน 131 ข้อ ค่าความเที่ยงตรงของแบบสอบถาม (IOC) เท่ากับ 0.90 ถึง 1.00 และมีค่าความเชื่อมั่นทั้งฉบับ เท่ากับ 0.991 การวิเคราะห์ข้อมูลใช้การวิเคราะห์สถิติพื้นฐาน การวิเคราะห์องค์ประกอบเชิงสำรวจ (Exploratory Factor Analysis : EFA) และใช้ในการวิเคราะห์องค์ประกอบเชิงยืนยัน (confirmatory Factor Analysis : CFA) โดยใช้โปรแกรม Mplus 7.4 ผลการวิจัยพบว่า 1. ตัวบ่งชี้คุณลักษณะของครู 4.0 สังกัดสำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐาน ประกอบด้วย 5 ด้าน 38 ตัวบ่งชี้ ได้แก่ ด้านบุคลิกภาพของครูที่ส่งเสริมทักษะการคิดและนวัตกรรม ด้านความรู้ที่ส่งเสริมทักษะการคิดและนวัตกรรม ด้านการจัดกิจกรรมที่ส่งเสริมทักษะการคิดและนวัตกรรม ด้านทักษะการวัดและประเมินผลผู้เรียนศตวรรษที่ 21 และด้านทักษะการผลิตและพัฒนาสื่อเทคโนโลยีโดยค่าน้ำหนักองค์ประกอบเรียงลำดับจากมากไปน้อย คือ ด้านการจัดกิจกรรมที่ส่งเสริมทักษะการคิดและนวัตกรรม ด้านทักษะการวัดและประเมินผลผู้เรียนศตวรรษที่ 21 ด้านทักษะการผลิตและพัฒนาสื่อเทคโนโลยี ด้านความรู้ที่ส่งเสริมทักษะการคิดและนวัตกรรม และด้านบุคลิกภาพของครูที่ส่งเสริมทักษะการคิดและนวัตกรรม 2. ผลการวิเคราะห์องค์ประกอบเชิงยืนยันอันดับสอง จากการตรวจสอบความสอดคล้อง กลมกลืนของโมเดลองค์ประกอบตัวบ่งชี้คุณลักษณะของครู 4.0 สังกัดสำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐานที่สร้างขึ้นสอดคล้องกับข้อมูล อยู่ในเกณฑ์กำหนด ค่าไค-สแควร์ เท่ากับ 441.477 ที่ค่าองศาอิสระ (df) เท่ากับ 396 ค่าความน่าจะเป็น (P-value) เท่ากับ 0.0569 ค่าดัชนีวัดระดับความกลมกลืน GFI = 0.998 ค่ารากของค่าเฉลี่ยกำลังสองของเศษเหลือในรูปของคะแนนมาตรฐาน SRMR = 0.023 ค่ารากของค่าเฉลี่ยกำลังสองของความคลาดเคลื่อนโดยประมาณ RMSEA = 0.014en_US
Appears in Collections:EDU: Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
580232013 จุฑามาศ จันทร์ศร.pdf3.18 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.