Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/71049
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorนิสิต พันธมิตร-
dc.contributor.authorสิริมา นาคสายen_US
dc.date.accessioned2020-10-22T03:28:06Z-
dc.date.available2020-10-22T03:28:06Z-
dc.date.issued2020-07-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/71049-
dc.description.abstractThis paper is a study of the relationships between education and economic growth comparing Thailand, Vietnam, Republic of China, and Malaysia. The dependent variable is Gross Domestic Product (GDP) and independent variables are registrations of primary school, high school and higher education, and secondary data of academic expenditures in 2003 - 2017. The study uses econometric method, ARDL, to test a long-run relationship, and uses Error Correction Model to test a short-run adjusting to equilibrium. A cointegration result shows that; 1) Thailand’s higher education registration has equilibrium relationship with GDP, 2) Malaysia’s academic expenditure has long-run equilibrium relationship with GDP, 3) China’s registration of primary school and academic expenditure has long-run equilibrium relationship with GDP, and 4) Vietnam does not have long-run equilibrium relationship with any variable. The result of Error Correction Model shows that primary registration has short-run equilibrium relationship in 4 countries. High school registration has short-run equilibrium in Malaysia, China, and Vietnam. Higher education registration has short-run equilibrium in Vietnam. And academic expenditure has short-run equilibrium in Malaysia and Vietnam.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.subjectเศรษฐกิจen_US
dc.subjectการเจริญเติบโตทางเศรษฐกิจen_US
dc.subjectการวิเคราะห์ความสัมพันธ์en_US
dc.titleการวิเคราะห์ความสัมพันธ์ของการศึกษากับการเจริญเติบโตทางเศรษฐกิจen_US
dc.title.alternativeAnalysis of relationship between education and economic growthen_US
dc.typeThesis
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการศึกษาความสัมพันธ์ของการศึกษากับการเจริญเติบโตทางเศรษฐกิจ โดยศึกษาเปรียบเทียบ ประเทศไทย กับเวียดนาม จีน และมาเลเซีย ตัวแปรตามที่ใช้ในการศึกษาคือผลิตภัณฑ์มวลรวมภาย ในประเทศ ตัวแปรต้น ข้อมูลการลงทะเบียนระดับ ประถมศึกษา ระดับมธั ยมศึกษา ระดับอุดม ศึกษาและรายจ่ายด้านการศึกษาโดยใชข้ อ้ มูลทุตยภูมิตั้งแต่ ปี พ.ศ.2546-2560 ใช้เทคนิคทางเศรษฐมิติ ได้แก่การใช้ Cointegration ด้วยวิธี ARDL เพื่อศึกษาความสัมพันธ์ในระยะยาวแล้ว จึงทดสอบตาแบบจำลอง Error Correction Model เพื่อศึกษาการปรับตัวเข้าสู่ดุลยภาพในระยะสั้น ผล Cointegration พบว่า ไทยตัวแปรการลงทะเบียนเรียนระดับอุดมศึกษามีความสัมพันธ์เชิง ดุลภาพระยะยาวต่อผลิตภัณฑ์มวลรวมภายในประเทศ มาเลเซียตัวแปรรายจ่ายด้านการศึกษามีความ สัมพันธ์เชิงดุลยภาพระยะยาวต่อผลิตภัณฑ์มวลรวมภายในประเทศ จีนตัวแปรการลง ทะเบียนเรียน ระดับประถมศึกษา และรายจ่ายด้านการศึกษามีความสัมพันธ์เชิงดุลภาพระยะยาวต่อผลิตภัณฑ์มวล รวมภายในประเทศ เวียดนามผลิตภัณฑ์มวลรวมภายในประเทศไม่มีความสัมพันธ์เชิงดุลยภาพระยะ ยาวกับตัวแปรทุกตัวผล Error Correction Model การลงทะเบียนระดับประถมศึกษามีความสัมพันธ์เชิงดุลยภาพระยะสั้นต่อผลิตภัณฑ์มวลรวมภายในประเทศของทุกประเทศ การลงทะเบียนระดับ มัธยมศึกษามีความสัมพันธ์เชิงดุลยภาพระยะสั้นต่อผลิตภัณฑ์มวลรวมภายในประเทศของมาเลเซีย จีน และเวียดนาม การลงทะเบียนระดับอุดมศึกษาความสัมพันธ์เชิงดุลยภาพระยะสั้นต่อผลิตภัณฑ์ มวลรวมภายใน ประเทศกับเวียดนามเท่านั้น รายจ่ายด้านการศึกษามีความสัมพันธ์เชิงดุลยภาพระยะ สั้นต่อผลิตภัณฑ์มวลรวมภายในประเทศของมาเลเซีย และเวียดนามen_US
Appears in Collections:ECON: Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
581631013 สิริมา นาคสาย.pdf1.32 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.