Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/69758
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorวรัท วินิจ-
dc.contributor.authorศุภาพิชญ์ ภิรมย์ไกรภักดิ์en_US
dc.date.accessioned2020-09-09T03:35:21Z-
dc.date.available2020-09-09T03:35:21Z-
dc.date.issued2020-05-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/69758-
dc.description.abstractThis study aimed to customer profile analysis of local cosmetic-retail stores in Mueang Chiang Mai district. The population of this study consisted of customers of local beauty product retailers in Mueang Chiang Mai District in the past 6 months. The data were collected from 300 customers of different 5 cosmetic-retail stores in Mueang Chiang Mai district by using quota sampling method. The data were collected by questionnaires, and then were basically analyzed by descriptive statistics including frequency, percentage and mean, and customer profiles were analyzed by using inferential statistic, i.e. chi-square test at a significance level of 0.05. The respondents were mostly female, age of 21-30 years old, single, with education background at bachelor's degree. They were students and earned monthly income less than 10,000 Baht and an average family monthly income 30,001-50,000 Baht. The results showed that most respondents lived in detached house in Mueang Chiang Mai District, Chiang Mai Province and had their domicile in Mueang Chiang Mai District as per their house registration. The majority of the respondents visited these retail shops because they ran out of products they regularly used and they visited these shops 1-2 times a month on Saturday – Sunday between 5:01 – 9:00 PM. They spent less than an hour and spent 501 – 1,000 Baht per time shopping at these shops with 2-3 friends. The customers decided to purchase the products at these shops by themselves and most of them travelled by motorcycle. The most frequently purchased products were skin care products. The customers preferred these shops due to inexpensive products and they often drove and parked elsewhere if there was no parking space near the shop. Most customers were satisfied with the services and intent to return for the services and also intent to recommend their family member, relatives, friends and those closest to them to visit these shops. However, when they were not satisfied with the services, they told those who went to the shop with them and their acquaintances. Most respondents were exposed to the media relating to public relations, advertising and sales promotion on social media such as websites and Facebook and they searched for information from social network of these businesses such as Facebook, Ling@ and websites. According to the results, the demographic profile describing the characteristics of customers of each store were derived from age, education level, occupation, average monthly income, average monthly income per household, housing characteristics, location and domicile as per the house registration. Behavioral factors profile describing the characteristic of customers in visiting these retail stores were derived from date and time, average time spent in each visit, accompanying persons, number of accompanying persons, people who influence the purchase decision for products and services, transportation, types of most frequently purchased products. The reasons most customers preferred these retail shops were parking area, satisfaction towards the services, intention to return for the services, the media relating to public relations, advertising and sales promotion on social media and sources of information.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.subjectผลิตภัณฑ์ความงามen_US
dc.subjectร้านค้าปลีกen_US
dc.titleการวเิคราะห์ลักษณะลูกค้าของร้านค้าปลีกท้องถิ่นจำหน่ายผลิตภัณฑ์ความงามในอำเภอเมืองเชียงใหม่en_US
dc.title.alternativeCustomer profile analysis of local cosmetic-retail stores in Mueang Chiang Mai Districten_US
dc.typeIndependent Study (IS)-
thailis.classification.ddc658.87-
thailis.controlvocab.thashร้านค้าปลีก -- เชียงใหม่-
thailis.controlvocab.thashการขายปลีก -- เชียงใหม่-
thailis.controlvocab.thashเครื่องสำอาง -- เชียงใหม่-
thailis.controlvocab.thashความงามของบุคคล -- เชียงใหม่-
thailis.manuscript.callnumberว 658.87 ศ462ก-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการเก็บรวบรวม ข้อมูล วิเคราะห์ข้อมูลเบื้องต้น โดยการใช้สถิติเชิงพรรณนาประกอบด้วย การหาค่าความถี่ ค่าร้อยละ และวิเคราะห์ลักษณะลูกค้าเพื่อทดสอบความสัมพันธ์ของตัวแปรโดยใช้ค่าไคสแควร์ (Chi-Square) และทดสอบสมมติฐานที่ระดับนัยสําคัญ 0.05 ผลการศึกษาพบว่าผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง มีอายุระหว่าง 21-30 ปี มี สถานภาพโสด ระดับการศึกษาปริญญาตรี มีอาชีพเป็นนักเรียนนักศึกษา มีรายได้เฉลี่ยต่อเดือน ไม่เกิน 10,000 บาท มีรายได้เฉลี่ยต่อเดือนของครอบครัว 30,001-50,000 บาท ส่วนใหญ่มีลักษณะที่พักอาศัย เป็นบ้านเดี่ยว ที่ตั้งของที่พักอาศัยอยู่ที่อําเภอเมือง จังหวัดเชียงใหม่ และมีภูมิลําเนาตามทะเบียนบ้าน ในอําเภอเมืองเชียงใหม่ ส่วนใหญ่เลือกใช้บริการเพราะผลิตภัณฑ์ที่ใช้เป็นประจําหมด ความถี่ในการ ใช้บริการเดือนละ 1-2 ครั้ง ช่วงวันและเวลาในการใช้บริการจะเป็นวันเสาร์ - อาทิตย์ เวลา 17.01-21.00 น. เวลาโดยเฉลี่ยในการใช้บริการน้อยกว่า 1 ชั่วโมง มีค่าใช้จ่ายโดยเฉลี่ยต่อครั้งอยู่ที่ 501 - 1,000 บาท ไปใช้บริการร่วมกับเพื่อน ครั้งละ 2-3 คน ส่วนผู้ที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อสินค้า และใช้บริการคือตนเอง ในการเดินทางไปใช้บริการจะไปโดยรถจักรยานยนต์ นิยมซื้อประเภท ผลิตภัณฑ์บํารุงผิวหน้า นิยมไปใช้บริการเพราะสินค้าราคาไม่แพง หากไม่มีที่จอดรถ ณ ร้านค้าที่จะใช้บริการจะวนหาที่จอดรถจนกว่าจะได้ที่จอด ส่วนใหญ่มีความรู้สึกพอใจหลังจากใช้บริการ ตั้งใจจะ กลับไปซื้อแน่นอน และคาดว่าจะแนะนํากับครอบครัว ญาติพี่น้อง เพื่อน และบุคคลใกล้ชิดในการใช้ บริการ แต่หากไม่พึงพอใจในการใช้บริการจะบอกเล่ากับคนที่ไปด้วยกันและบอกต่อคนรู้จัก ทั้งนี้จะ ได้รับสื่อเกี่ยวกับการประชาสัมพันธ์ การโฆษณา และการส่งเสริมการขายจากสื่อออนไลน์ เช่น เว็บไซต์ / เฟสบุค และจะค้นหาข้อมูลจากสื่อ Social Network ของกิจการ เช่น เฟสบุค / Line@ เว็บไซต์ จากผลการศึกษา พบว่า ตัวแปรด้านประชากรศาสตร์ที่สามารถใช้อธิบายลักษณะลูกค้า ของแต่ละร้านค้าได้คือ อายุ ระดับการศึกษา อาชีพ รายได้เฉลี่ยต่อเดือน รายได้เฉลี่ยต่อเดือนของ ครอบครัว ลักษณะที่พักอาศัย ลักษณะที่ตั้งของที่พักอาศัย และภูมิลําเนาตามทะเบียนบ้าน ตัวแปรด้าน พฤติกรรมที่สามารถระบุลักษณะลูกค้าในการเลือกใช้บริการร้านค้า ได้แก่ ช่วงวันและเวลาในการใช้ บริการ เวลาโดยเฉลี่ยที่ใช้บริการ บุคคลที่มาใช้บริการร่วมกับ จํานวนคนที่มาใช้บริการร่วมกับ ผู้ที่มี อิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อสินค้าและใช้บริการ วิธีการเดินทางไปใช้ในการเดินทางไปใช้บริการ ประเภทของผลิตภัณฑ์ที่นิยมซื้อ เหตุผลที่นิยมไปใช้บริการ หลังจากพบว่าไม่มีที่จอดรถ ณ ร้านค้าที่ จะใช้บริการ ความรู้สึกหลังจากใช้บริการ ความตั้งใจจะกลับไปใช้บริการ สื่อที่ได้รับเกี่ยวกับการ ประชาสัมพันธ์ การโฆษณา และการส่งเสริมการขาย และแหล่งข้อมูลที่ท่านค้นหาข้อมูลเกี่ยวกับ ร้านค้าen_US
Appears in Collections:BA: Independent Study (IS)



Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.