Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/69749
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorรองศาสตราจารย์ ดร.พัชรา ตันติประภา-
dc.contributor.authorภัทริน สายปัญญาen_US
dc.date.accessioned2020-09-01T03:02:35Z-
dc.date.available2020-09-01T03:02:35Z-
dc.date.issued2020-05-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/69749-
dc.description.abstractThis study aims to investigate the Factors Affecting Generation Y Runners in Mueang Chiang Mai District Towards Intention to Use Smart Watches. This study focused on exploring the following factors: Performance Expectancy, Effort Expectancy, Social Influence, Perceived Risk and Trust. A sample was 300 Generation Y runners who have exercised by running outside or participated in running events in Mueang Chiang Mai District during the past 6 months. A questionnaire was used as a research instrument for data collection. Data were then analyzed using descriptive statistics, including frequency, percentage, mean and multiple regression analysis. The results of this study indicated that the majority of the respondents were female, aged between 26 – 34 years old, graduated with a bachelor’s degree. They were employees of private companies with an average income of 15,001-30,000 THB per month. The most commonly price of smart watch was between 10,001-15,000 THB. The respondents have always used a smart watch when exercising. The most common running frequency was 1-2 times per week. The average duration of use was 1-2 years. The most well-known brand was Apple Watch. In addition to running, another activity was bicycling. From the multiple regression analysis, factors significantly affecting intention to use smart watches among the respondents were Trust (β = 0.298, P = .000), Social Influence (β = 0.155, P = .003) and Performance Expectancy (β = 0.147, P = .020). However, Perceived Risk (β = -0.155, P = .002) negatively influenced intention to use smart watches. Lastly, Effort Expectancy (β = 0.079, P = .210) did not influence intention to use smart watches among Generation Y runners in Mueang Chiang Mai District.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleปัจจัยที่มีผลต่อนักวิ่งเจเนอเรชันวายในอำเภอเมืองเชียงใหม่ต่อความตั้งใจใช้สมาร์ทวอทช์en_US
dc.title.alternativeFactors Affecting Generation Y Runners in Mueang Chiang Mai District Towards Intention to Use Smart Watchesen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยที่มีผลต่อนักวิ่งเจเนอเรชั่นวายใน อําเภอเมืองเชียงใหม่ต่อความตั้งใจใช้สมาร์ทวอทช์ โดยปัจจัยที่ศึกษา ได้แก่ ความคาดหวังใน ประสิทธิภาพ ความคาดหวังในความสะดวก อิทธิพลทางสังคม การรับรู้ความเสี่ยงและความไว้วางใจ ซึ่งมีกลุ่มตัวอย่างคือ กลุ่มนักวิ่งเจเนอเรชั่นวายที่ออกกําลังกายโดยการวิ่งกลางแจ้ง หรือร่วมกิจกรรม การแข่งขันงานวิ่งในอําเภอเมืองเชียงใหม่ ที่เคยใช้สมาร์ทวอทช์ในช่วงเวลา 6 เดือนที่ผ่านมา จํานวน 300 คน ทําการเก็บรวบรวมข้อมูล โดยใช้แบบสอบถาม ค่าสถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ สถิติเชิง พรรณนา ประกอบด้วย ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย และการวิเคราะห์ถดถอยแบบพหุคูณ กลุ่มผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง อายุระหว่าง 26-34 ปี ระดับการศึกษาปริญญา ตรี ประกอบอาชีพพนักงานบริษัทเอกชน มีรายได้เฉลี่ยต่อเดือน 15,001-10,000 บาท โดยราคาสมาร์ท วอทช์ที่ใช้งานอยู่ในช่วง 10,001-15,000 บาท และมีการใช้งานทุกครั้งเมื่อออกกําลังกาย มีความถี่ใน การวิ่ง 1-2 ครั้งสัปดาห์ ระยะเวลาการใช้งานอยู่ที่ 1-2 ปี และส่วนใหญ่รู้จักสมาร์ทวอทช์ยี่ห้อ Apple Watch มากที่สุด ทั้งนี้ในด้านกิจกรรมอื่นนอกจากวิ่งคือการปั่นจักรยาน จากการวิเคราะห์การถดถอย พหุคูณพบว่า ปัจจัยที่มีผลต่อนักวิ่งเจเนอเรชั่นวายในอําเภอเมืองเชียงใหม่ต่อความตั้งใจใช้ สมาร์ทวอทช์อย่างมีนัยสําคัญ ได้แก่ ปัจจัยด้านความไว้วางใจ (β= 0.298, P = .000) ปัจจัยด้าน อิทธิพลทางสังคม (β = 0.155, P = .003) ปัจจัยด้านความคาดหวังในประสิทธิภาพ (β = 0.147, P = 2020) ส่งผลอย่างมีนัยสําคัญเชิงบวกต่อความตั้งใจใช้สมาร์ทวอทช์ และปัจจัยด้านการรับรู้ความ เสี่ยง (β = -0.155, P = .002) ส่งผลอย่างมีนัยสําคัญเชิงลบต่อความตั้งใจใช้สมาร์ทวอทช์ ส่วนปัจจัยด้านความคาดหวังในความสะดวก(β = 0.079, P = .210) ไม่มีผลต่อความต้งัใจใช้สมาร์ทวอทช์ของ นักวิ่งเจเนอเรชันวายในอำเภอเมืองเชียงใหม่en_US
Appears in Collections:BA: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
601532108 ภัทริน สายปัญญา.pdf4.24 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.