Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/69463
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorผู้ช่วยศาสตราจารย์ ดร.สมเกียรติ อินทสิงห์-
dc.contributor.advisorผู้ช่วยศาสตราจารย์ ดร.นทัต อัศภาภรณ์-
dc.contributor.authorนิตยา วงค์ในen_US
dc.date.accessioned2020-08-10T01:34:00Z-
dc.date.available2020-08-10T01:34:00Z-
dc.date.issued2020-03-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/69463-
dc.description.abstractThe objectives of this research were 1)to create and find quality learning management plans by using the POGIL learning process to develop scientific concepts and collaborative skills, 2) to compare of scientific concepts of students during the pretest and posttest, by using the POGIL learning process, and 3) to study the cooperative skills of students during their studies using the POGIL learning process. The population was 20 students in grade 4, during the second semester in the academic year 2019 of Ban Napoon School, Wang Chin District, Phrae Province, Office of Phrae Primary Education Service Area 2. The instruments used to collect data were learning management plan evaluation forms, conceptual science test, and observation form for cooperative skills. Quantitative data were analyzed by means, percentages, standard deviation, and gain scores. The results were as follows: 1. Learning management plans by using the POGIL learning process consisted of 9 plans, for a total of 27 hours. The quality assessment results were in a very good level. 2. Scientific concepts of students after study were higher than before learning with gain score at 62.47 %. The learning development was at a high level. 3. Collaborative skills of students during study by using the learning POGIL has an excellent level at 93.58 %.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleผลการใช้กระบวนการเรียนรู้แบบโพกิลที่มีต่อมโนทัศน์ทางวิทยาศาสตร์ และทักษะการทำงานแบบร่วมมือของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4en_US
dc.title.alternativeEffects of Using POGIL on the Science Concepts and Collaborative Skills of Grade 4 Studentsen_US
dc.typeThesis
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) สร้างและหาคุณภาพแผนการจัดการเรียนรู้ โดยใช้กระบวนการเรียนรู้แบบโพกิลในการพัฒนามโนทัศน์ทางวิทยาศาสตร์และทักษะการทำงานแบบร่วมมือ 2) เปรียบเทียบมโนทัศน์ทางวิทยาศาสตร์ของนักเรียนก่อนและหลังเรียนโดยใช้กระบวนการเรียนรู้แบบโพกิล 3) ศึกษาทักษะการทำงานแบบร่วมมือของนักเรียนระหว่างเรียนโดยใช้กระบวนการเรียนรู้แบบโพกิล ประชากรที่ใช้ในการวิจัย คือ นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2562 โรงเรียนบ้านนาพูน อำเภอวังชิ้น จังหวัดแพร่ จำนวน 20 คน เครื่องมือที่ใช้ใน การเก็บรวมรวมข้อมูล คือ แบบประเมินแผน แบบวัดมโนทัศน์ทางวิทยาศาสตร์ และแบบสังเกตทักษะการทำงานแบบร่วมมือ วิเคราะห์ข้อมูลโดยการหาค่าเฉลี่ย ร้อยละ ร้อยละพัฒนาการ และ ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการวิจัยสรุปได้ดังนี้ 1. แผนการจัดการเรียนรู้โดยใช้กระบวนการเรียนรู้แบบโพกิลที่ผู้วิจัยสร้างขึ้น มีจำนวน 9 แผน รวม 27 ชั่วโมง มีคุณภาพอยู่ในระดับดีมาก 2. มโนทัศน์ทางวิทยาศาสตร์ของนักเรียนหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียน โดยมีคะแนนร้อยละพัฒนาการเท่ากับ 62.47 ถือว่ามีพัฒนาการในระดับสูง 3. ทักษะการทำงานแบบร่วมมือของนักเรียนระหว่างเรียนโดยใช้กระบวนการเรียนรู้แบบโพกิล อยู่ในระดับดีเยี่ยม คิดเป็นร้อยละ 93.58en_US
Appears in Collections:EDU: Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
610232025 วนิตยา วงค์ใน.pdf5.91 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.