Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/69130
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorอาจารย์ ดร.ก้องภู นิมานันท์-
dc.contributor.authorพรพิมล สังเวียนen_US
dc.date.accessioned2020-07-27T07:59:03Z-
dc.date.available2020-07-27T07:59:03Z-
dc.date.issued2015-09-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/69130-
dc.description.abstractThis study aims at measuring marketing mix factors of online bakery product which influence the purchasing decision of consumers living in Mueang Chiang Mai. Three hundred participants who buy bakery product through social media were collected. Collected data were analyzed by using descriptive statistics such as frequency, percentage, and mean. Moreover, inferential statistics were also applied by comparing mean between two groups of participants in order to examine significant difference through marketing mix factors categorized by gender. Then, One-Way ANOVA was used to test mean significant difference through marketing mix factors categorized by age, average monthly income, and expense on purchasing online bakery product once. The study result reveals that most participants are women and their ages are between 21 and 25 years. They are university students and their monthly income is around 10,001 – 20,000 baht. Most of them said that they buy cake, brownie, and bread twice a month which is not more than 100 baht through online bakery shop. However, most participants buy those products from normal bakery shops, coffee shops, and department stores. The purposes for buying the bakery products are for personal preference, souvenirs, and gifts for special occasion or festive respectively. Overall, the result of marketing mix factors of online bakery product which influence the purchasing decision of consumers living in Mueang Chiang Mai was showed from the average mean arranged in ascending order such as personal service, channel of distribution, privacy, product, price, and marketing support respectively. For each factor that was showed the highest mean in each category are as following. First is personal service which means that a seller should be humble and friendly. Next is channel of distribution which means that a seller should send a product on time. Another factor is privacy. A seller should not share personal information of a buyer without permission. Forth is product which should be tasty. Fifth is price which should be reasonable. The final category is marketing support. Product information should be spread widely from a consumer to others. The comparison between mean significant differences of marketing mix factors of online bakery product which influence the purchasing decision of consumers living in Mueang Chiang Mai was depicted as following. Although consumers who buy online bakery product have different genders, the important rates of product, price, channel of distribution, marketing support, privacy, and personal service are not different. Consumers who have different ages rated product, price, channel of distribution, marketing support, privacy, and personal service differently. Consumers who have various monthly income rated product, price, marketing support, privacy, and personal service differently. However, they rated channel of distribution indifferently. Consumers who pay various price once rated product, privacy, and personal service differently. On the other hand, price, channel of distribution, and marketing support were rated indifferently.en_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleส่วนประสมการตลาดที่มีผลต่อผู้บริโภค ในอำเภอเมืองเชียงใหม่ในการซื้อผลิตภัณฑ์เบเกอรี ทางออนไลน์en_US
dc.title.alternativeMarketing Mix Affecting Consumers in Mueang Chiang Mai Province Towards Purchasing Bakery Products via Onlineen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการศึกษาส่วนประสมการตลาดที่มีผลต่อการเลือกซื้อผลิตภัณฑ์เบเกอรีออนไลน์ของผู้บริโภคในอำเภอเมืองเชียงใหม่ จังหวัดเชียงใหม่ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาส่วนประสมการตลาดที่มีผลต่อการเลือกซื้อผลิตภัณฑ์เบเกอรีออนไลน์ของผู้บริโภคในอำเภอเมืองเชียงใหม่ จังหวัดเชียงใหม่ โดยใช้แบบสอบถามเก็บรวบรวมข้อมูลจากผู้บริโภคในอำเภอเมืองเชียงใหม่ที่เคยซื้อผลิตภัณฑ์เบเกอรีออนไลน์ จำนวนตัวอย่าง 300 ราย นำมาวิเคราะห์ โดยใช้สถิติเชิงพรรณนา ได้แก่ ความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย และสถิติเชิงอนุมาน ได้แก่ ทำการทดสอบความแตกต่างระหว่างค่าเฉลี่ยสองกลุ่ม เพื่อทดสอบความแตกต่างของค่าเฉลี่ยระดับความสำคัญของส่วนประสมการตลาด จำแนกตามเพศ และการวิเคราะห์ความแปรปรวนแบบทางเดียว เพื่อทดสอบความแตกต่างของค่าเฉลี่ยระดับความสำคัญของส่วนประสมการตลาดจำแนกตามช่วงอายุ ระดับรายได้เฉลี่ย และค่าใช้จ่ายในการซื้อเบเกอรีออนไลน์ต่อครั้ง ผลการศึกษาพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง มีอายุระหว่าง 21-25 ปี อาชีพ นักเรียน/นักศึกษา รายได้ต่อเดือน 10,001 – 20,000 บาท ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่ซื้อเบเกอรีประเภท ขนมเค้ก บราวนี่ และขนมปัง มีค่าใช้จ่ายในการซื้อ เบเกอรีออนไลน์ น้อยกว่าหรือเท่ากับ 100 บาท ความถี่ในการซื้อ 2 ครั้งต่อเดือน โดยส่วนใหญ่ซื้อเบเกอรีจากร้านเบเกอรีทั่วไป ร้านกาแฟ และห้างสรรพสินค้า โอกาสในการซื้อเบเกอรี เพื่อรับประทานเอง ซื้อเพื่อเป็นของฝาก และซื้อเพื่อเป็นของขวัญในโอกาสพิเศษหรือเทศกาลต่างๆ ตามลำดับ ผลการศึกษาส่วนประสมการตลาดที่มีผลต่อการเลือกซื้อผลิตภัณฑ์เบเกอรีออนไลน์ของผู้บริโภคในอำเภอเมืองเชียงใหม่ทุกปัจจัยในภาพรวม มีค่าเฉลี่ยระดับมากเรียงลำดับค่าเฉลี่ยจากมากไปหาน้อย ดังนี้ ด้านการให้บริการส่วนบุคคล ด้านช่องทางการจัดจำหน่าย ด้านการรักษาความเป็นส่วนตัว ด้านผลิตภัณฑ์ ด้านราคา และด้านการส่งเสริมการตลาด ตามลำดับ โดยปัจจัยย่อยที่มีค่าเฉลี่ยสูงสุดแต่ละด้านมีดังต่อไปนี้ ด้านการให้บริการส่วนบุคคล คือ ให้บริการด้วยความสุภาพ อ่อนน้อม และเป็นกันเอง ด้านช่องทางการจัดจำหน่าย คือ ตรงต่อเวลาในการจัดส่งสินค้า ด้านการรักษาความเป็นส่วนตัว คือ ไม่ทำการเผยแพร่ภาพ หรือ ข้อมูลส่วนตัวก่อนได้รับอนุญาตจากผู้บริโภค ด้านผลิตภัณฑ์ คือ รสชาติอร่อย ด้านราคา คือ ราคาเหมาะสมกับคุณภาพ ด้านการส่งเสริมการตลาด คือ มีการบอกต่อจากผู้บริโภค ผลการเปรียบเทียบความแตกต่างของค่าเฉลี่ยระดับความสำคัญต่อส่วนประสมการตลาดที่มีผลต่อการเลือกซื้อผลิตภัณฑ์เบเกอรีออนไลน์ของผู้บริโภคในอำเภอเมืองเชียงใหม่พบว่า ผู้บริโภคในกลุ่มเพศที่แตกต่างกันมีระดับความสำคัญต่อส่วนประสมการตลาดด้านผลิตภัณฑ์ ด้านราคา ด้านช่องทางการจัดจำหน่าย ด้านการส่งเสริมการตลาด ด้านการรักษาความเป็นส่วนตัว และด้านการให้บริการส่วนบุคคลไม่แตกต่างกัน ผู้บริโภคในกลุ่มช่วงอายุที่แตกต่างกันมีระดับความสำคัญต่อส่วนประสมการตลาดด้านผลิตภัณฑ์ ด้านราคา ด้านช่องทางการจัดจำหน่าย ด้านการส่งเสริมการตลาด ด้านการรักษาความเป็นส่วนตัว และด้านการให้บริการส่วนบุคคลแตกต่างกัน ผู้บริโภคในกลุ่มรายได้ต่อเดือนที่แตกต่างกันมีระดับความสำคัญต่อส่วนประสมการตลาดด้านผลิตภัณฑ์ ด้านราคา ด้านการส่งเสริมการตลาด ด้านการรักษาความเป็นส่วนตัว และด้านการให้บริการส่วนบุคคลแตกต่างกัน แต่ด้านช่องทางการจัดจำหน่ายไม่แตกต่างกัน ผู้บริโภคในกลุ่มค่าใช้จ่ายในการซื้อต่อครั้งที่แตกต่างกันมีระดับความสำคัญต่อส่วนประสมการตลาดด้านผลิตภัณฑ์ ด้านความเป็นส่วนตัว และด้านการให้บริการส่วนบุคคลแตกต่างกัน แต่ด้านราคา ด้านช่องทางการจัดจำหน่าย และด้านการส่งเสริมการตลาดไม่แตกต่างกันen_US
Appears in Collections:BA: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Full.pdf3.6 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.