Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/69087
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorอาจารย์ ดร. วรรณัย สายประเสริฐ-
dc.contributor.authorอรวรรณ วิเลิศศักดิ์en_US
dc.date.accessioned2020-07-24T08:41:37Z-
dc.date.available2020-07-24T08:41:37Z-
dc.date.issued2015-12-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/69087-
dc.description.abstractThe objective of this research was to study factors that affected undergraduate students in Chiang Mai towards online cosmetics purchasing. The analysis was based on online 6P’s marketing mix namely product, price, place, promotion, privacy, and personal service. The data was collected using questionnaire distributed to 400 undergraduate students in Chiang Mai who had bought cosmetics online. The data was analysed using frequency, percentage and mean, as well as t-test and One way ANOVA. The results of the study showed that most questionnaire respondents were female, 20 years old. They were undergraduate student, second year. Their monthly allowance was 7,501-10,000 baht. The results from the study of buying behaviours showed that most questionnaire respondents bought make-up equipments and cosmetics, and they spent 10-500 baht at each purchase. They bought from Facebook pages. They made their own buying decision. Reading reviews of the cosmetics influenced their buying. They compared products’ quality and price from 2-3 pages before making decision. They bought cosmetics online less than 2 times a month. They made a purchase when they found the product they liked. From the study of marketing mix affecting buying decision of online cosmetics, it was found that the respondents ranked all factors at the high level in the following order with the first sub-factor ranked for each. For product, the first sub-factor ranked was the page provided quality products. For privacy, the page kept customers’ information such as name, address, phone number and credit card number confidential. For price, the prices were clearly displayed. For place, the products were delivered promptly. For promotion, there were several types of promotion available such as discount and giveaways. For personal service, the website provided customers’ recently bought products and recently viewed products. And from the study of the difference of the influence of market mix towards respondents of different genders, it was found that the factors that affected female respondents more than male respondents were product, price, pace, promotion, and personal service. For online buying frequency, the factors that influenced the respondents who bought more than 2 times a month than the respondents who bought less than 2 times a month were product, price, place, promotion, and personal service. For the spending at each purchase, differences were found between different groups in all the factors.en_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleปัจจัยที่มีผลต่อนักศึกษาระดับปริญญาตรีในจังหวัดเชียงใหม่ ในการซื้อเครื่องสำอางออนไลน์en_US
dc.title.alternativeFactors Affecting Undergraduate Students in Chiang Mai Province Toward Online Purchasing of Cosmeticsen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการค้นคว้าแบบอิสระนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยที่มีผลต่อนักศึกษาระดับปริญญาตรีในจังหวัดเชียงใหม่ในการซื้อเครื่องสำอางออนไลน์ โดยใช้แนวคิดส่วนประสมการตลาดออนไลน์ 6P’s ประกอบด้วย ด้านผลิตภัณฑ์ ด้านราคา ด้านการจัดจำหน่าย ด้านการส่งเสริมการตลาด ด้านการรักษาความเป็นส่วนตัว และด้านการให้บริการส่วนบุคคล โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือ ในการเก็บข้อมูลจากนักศึกษาระดับปริญญาตรีที่ศึกษาอยู่ในจังหวัดเชียงใหม่ และซื้อเครื่องสำอางออนไลน์ จำนวน 400 ราย การวิเคราะห์ข้อมูลใช้สถิติเชิงพรรณนา ได้แก่ ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย และสถิติเชิงอนุมาน ได้แก่การทดสอบแบบที และการวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว ผลการศึกษาพบว่าผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง มีอายุ 20 ปี ศึกษาอยู่ระดับปริญญาตรีในชั้นปีที่ 2 รายได้เฉลี่ยต่อเดือนอยู่ระหว่าง 7,501 – 10,000 บาท ผลการศึกษาข้อมูลเกี่ยวกับการซื้อเครื่องสำอางออนไลน์พบว่าผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่ซื้อผลิตภัณฑ์และอุปกรณ์สำหรับแต่งหน้า โดยมีค่าใช้จ่ายต่อครั้ง 10 – 500 บาท โดยซื้อเครื่องสำอางออนไลน์จากเพจใน Facebook มีการตัดสินใจซื้อเครื่องสำอางออนไลน์ด้วยตนเอง การอ่านรีวิว สินค้าส่งผลในการตัดสินใจซื้อเครื่องสำอางออนไลน์ มีการเปรียบเทียบคุณภาพและราคาก่อนซื้อเครื่องสำอาง 2 – 3 แหล่ง มีความถี่ในการซื้อเครื่องสำอาง น้อยกว่า 2 ครั้งต่อเดือน และซื้อเครื่องสำอางเมื่อพบสินค้าที่ถูกใจ ผลการศึกษาปัจจัยส่วนประสมการตลาดออนไลน์พบว่าปัจจัยส่วนประสมการตลาดออนไลน์ มีผลต่อการซื้อเครื่องสำอางออนไลน์ของผู้ตอบแบบสอบถาม โดยภาพรวมในระดับมากทุกปัจจัยโดยเรียงลำดับคือ ด้านผลิตภัณฑ์ ปัจจัยย่อยลำดับแรกคือ มีการนำเสนอสินค้าที่มีคุณภาพ ด้านการรักษาความเป็นส่วนตัว ปัจจัยย่อยลำดับแรกคือ การเก็บข้อมูลส่วนตัวของลูกค้าเป็นความลับ เช่น ชื่อ ที่อยู่ เบอร์โทรศัพท์ หรือหมายเลขบัตรเครดิต ด้านราคา ปัจจัยย่อยลำดับแรกคือ การแสดงราคาสินค้าชัดเจน ด้านการจัดจำหน่าย ปัจจัยย่อยลำดับแรกคือ การส่งสินค้ารวดเร็วและตรงเวลา ด้านการส่งเสริมการตลาด ปัจจัยย่อยลำดับแรกคือ การมีความหลากหลายของโปรโมชั่น เช่น การให้ส่วนลด ของแถม เป็นต้น และด้านการให้บริการส่วนบุคคล ปัจจัยย่อยลำดับแรกคือเว็บไซต์มีระบบบันทึกข้อมูลสินค้าที่ลูกค้าเคยสั่งซื้อหรือเคยดูข้อมูลสินค้า และผลการศึกษาความแตกต่างระหว่างระดับการมีผลของปัจจัยส่วนประสมการตลาดออนไลน์และปัจจัยส่วนบุคคล ในด้านเพศ พบว่าปัจจัยที่มีผลต่อเพศหญิงมากกว่าเพศชาย คือ ปัจจัยด้านผลิตภัณฑ์ ด้านราคา ด้านการจัดจำหน่าย ด้านการส่งเสริมการตลาด และด้านการให้บริการส่วนบุคคล ในด้านความถี่ในการซื้อเครื่องสำอางออนไลน์ ปัจจัยที่มีผลต่อผู้ตอบแบบสอบถามที่มีความถี่ 2 ครั้ง ต่อเดือนขึ้นไป มากกว่า ผู้ตอบแบบสอบถามที่มีความถี่น้อยกว่า 2 ครั้ง ต่อเดือน คือ ปัจจัยด้านผลิตภัณฑ์ ด้านราคา ด้านการจัดจำหน่าย ด้านการส่งเสริมการตลาด และด้านการให้บริการส่วนบุคคล ในด้านค่าใช้จ่ายในการซื้อเครื่องสำอางออนไลน์ต่อครั้ง พบว่าแตกต่างกันระหว่างกลุ่มในทุกปัจจัยen_US
Appears in Collections:BA: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Full.pdf2.66 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.