Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/69086
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorอาจารย์ ดร.วรรณัย สายประเสริฐ-
dc.contributor.authorสกล ชาวแพรกน้อยen_US
dc.date.accessioned2020-07-24T08:41:28Z-
dc.date.available2020-07-24T08:41:28Z-
dc.date.issued2015-12-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/69086-
dc.description.abstractThe objective of this independent study was to study the satisfaction of ballet students’ parents towards service marketing mix of Vivace Dance and Music School. The study was based on the concept of marketing mix which consists of product, price, place, promotion, personnel, physical evidence, and process. The data was collected from all 190 parents of students at Vivace Dance and Music School. The data was analysed using descriptive statistics namely frequency, percentage and mean. The results of the study showed that most of the parents were female, 31-40 years old, with Bachelor’s degree. Most were in business or had a business of their own with average monthly income of more than 60,000 baht. Most parents sent one child to Vivace Dance and Music School for weekend classes. The students had been to Vivace for more than one year. Most students were at pre-primary ballet. The parents chose Vivace because of the convenient location. Most students had not had ballet lessons before and the parents also had no knowledge of ballet before. Most parents learned about Vivace Dance and Music School from other parents. From the study of marketing mix, it was found that the parents ranked the overall factors in the high level in the following order, along with the sub-factor which was ranked the highest in each category. The factor that was ranked first was personnel, and the sub-factor which was ranked the highest was the staff were polite. For physical appearance, the school was safe. For process, the service was always up to the standard. For product, the lesson was appropriate for the students. For price, the price was reasonable considering the quality of teaching. For place, the location of the school was convenient. For promotion, trial lessons were offered before parents and students made the decision to learn ballet. For the satisfaction of the parents, it was found that the parents were satisfied with the overall marketing mix at the high level in the following order, along with the sub-factor which was ranked the highest in each category. The factor that was ranked first was personnel, and the sub-factor which the parents were satisfied with the most was the staff were polite and were friendly towards the parents, the students, and other customers. For physical appearance, the school had a warm atmosphere. For process, the service was always up to the standard. For product, lesson periods were appropriate. For price, the price was reasonable considering the quality of teaching, and the payment was one-time payment with no additional fees. For place, the location of the school was convenient. For promotion, trial lessons were offered before parents and students made the decision to learn ballet. From Important-Performance Analysis (IPA), it was found that most sub-factors were in Quadrant B (Keep up with good work). All sub-factors of personnel, physical evidence, and process; 3 sub-factors of product; and one sub-factor of price, place and promotion, were in Quadrant B. In Quadrant C, there were 5 sub-factors of promotion, 2 sub-factors of place, and 2 sub-factors of price. No sub-factor of product was in Quadrant C. In Quadrant D, there were 2 sub-factors of price and product, and one sub-factor of place. Therefore Vivace School had no immediate problems to solve but the school can handle these problems in time as they affected the customers at the low level. No sub-factor was found in Quadrant A (Concentrate here).en_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleความพึงพอใจของผู้ปกครองของนักเรียนบัลเล่ต์ ต่อส่วนประสมการตลาดบริการของโรงเรียนเต้นและดนตรีวิวาเช่en_US
dc.title.alternativeSatisfaction of Ballet Student Parents Towards Services Marketing Mix of Vivace Dance and Music Schoolen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการค้นคว้าแบบอิสระนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความพึงพอใจของผู้ปกครองของนักเรียนบัลเลต์ต่อโดยใช้แนวคิดส่วนประสมการตลาดบริการของโรงเรียนเต้นและดนตรีวิวาเช่ประกอบด้วยด้านผลิตภัณฑ์ ด้านราคา ด้านการจัดจำหน่ายบริการ ด้านการส่งเสริมการตลาด ด้านบุคลากร ด้านหลักฐานทางกายภาพ และด้านกระบวนการ โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูลจากผู้ปกครองของนักเรียนบัลเลต์ทั้งหมดของโรงเรียนเต้นและดนตรีวิวาเช่ จำนวน 190 ราย และวิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติเชิงพรรณนา ค่าความถี่ ร้อยละ และค่าเฉลี่ย ผลการศึกษาพบว่า ผู้ปกครองนักเรียนบัลเลต์ ส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง มีอายุระหว่าง 31 – 40 ปี มีการศึกษาระดับปริญญาตรีและประกอบอาชีพค้าขาย ธุรกิจส่วนตัว หรือเจ้าของกิจการ โดยมีรายได้ของครอบครัวเฉลี่ยต่อเดือนสูงกว่า 60,000 บาท ผู้ปกครองส่วนใหญ่นำบุตรหลานเข้าเรียนบัลเลต์ 1 คน โดยเรียนในวันเสาร์ – อาทิตย์ และมีระยะเวลาในการเข้าเรียนที่โรงเรียนมากกว่า 1 ปี ซึ่งส่วนใหญ่บุตรหลานกำลังเรียนอยู่ในระดับชั้น Pre-Primary Ballet การเดินทางที่สะดวกเป็นเหตุผลที่ผู้ปกครองเลือกเรียนที่โรงเรียน โดยส่วนมากแล้วบุตรหลานไม่เคยเรียนบัลเลต์มาก่อนและผู้ปกครองส่วนใหญ่ไม่เคยมีความรู้ด้านการเต้นบัลเลต์มาก่อนเช่นเดียวกัน และ ผู้ปกครองจำนวนมากรู้จักโรงเรียนเต้นและดนตรีวิวาเช่จากการแนะนำของผู้ปกครองท่านอื่น เมื่อพิจารณาระดับความสำคัญของปัจจัยส่วนประสมการตลาดบริการ พบว่า ผู้ปกครองของนักเรียนบัลเลย์มีการให้ระดับความสำคัญต่อปัจจัยส่วนประสมการตลาดบริการโดยภาพรวมอยู่ในระดับมาก เรียงตามลำดับค่าเฉลี่ยดังนี้ ด้านบุคลากร ปัจจัยย่อยที่ผู้ปกครองมีการให้ระดับความสำคัญสูงสุดคือ เจ้าหน้าที่ที่ให้บริการมีความสุภาพ ด้านหลักฐานทางกายภาพ ปัจจัยย่อยที่ผู้ปกครองมีการให้ระดับความสำคัญสูงสุดคือ โรงเรียนมีความปลอดภัยแก่นักเรียน ด้านกระบวนการ ปัจจัยย่อยที่ผู้ปกครองมีการให้ระดับความสำคัญสูงสุดคือ มีความสม่ำเสมอด้านคุณภาพการให้บริการ ด้านผลิตภัณฑ์ ปัจจัยย่อยที่ผู้ปกครองมีการให้ระดับความสำคัญสูงสุดคือ หลักสูตรที่ใช้ในการสอนมีความเหมาะสมกับนักเรียน ด้านราคา ปัจจัยย่อยที่ผู้ปกครองมีการให้ระดับความสำคัญสูงสุดคือ ความเหมาะสมของค่าเล่าเรียนกับคุณภาพการสอน ด้านสถานที่ ปัจจัยย่อยที่ผู้ปกครองมีการให้ระดับความสำคัญสูงสุดคือ สถานที่ตั้งของโรงเรียนมีความสะดวกต่อการเดินทาง และด้านการส่งเสริมการตลาด ปัจจัยย่อยที่ผู้ปกครองมีการให้ระดับความสำคัญสูงสุดคือ มีการให้ทดลองเรียน ก่อนการตัดสินใจเรียน และ สำหรับระดับความพึงพอใจ พบว่า ผู้ปกครองของนักเรียนบัลเลย์มีระดับความพึงพอใจต่อปัจจัยส่วนประสมการตลาดบริการโดยภาพรวมอยู่ในระดับมาก เรียงตามลำดับค่าเฉลี่ยดังนี้ ด้านบุคลากร ปัจจัยย่อยที่ผู้ปกครองมีระดับความพึงพอใจสูงสุดคือ เจ้าหน้าที่ที่ให้บริการมีความสุภาพและเจ้าหน้าที่มีมนุษย์สัมพันธ์ที่ดีต่อผู้ปกครอง นักเรียน และผู้มาติดต่อ ด้านหลักฐานทางกายภาพ ปัจจัยย่อยที่ผู้ปกครองมีระดับความพึงพอใจสูงสุดคือ โรงเรียนมีบรรยากาศที่อบอุ่นในการต้อนรับนักเรียนและผู้ปกครอง ด้านกระบวนการ ปัจจัยย่อยที่ผู้ปกครองมีระดับความพึงพอใจสูงสุดคือ มีความสม่ำเสมอด้านคุณภาพการให้บริการ ด้านผลิตภัณฑ์ ปัจจัยย่อยที่ผู้ปกครองมีระดับความพึงพอใจสูงสุดคือ ความเหมาะสมของระยะเวลาในการเรียนแต่ละคลาส ด้านราคา ปัจจัยย่อยที่ผู้ปกครองมีระดับความพึงพอใจสูงสุดคือ ความเหมาะสมของค่าเล่าเรียนกับคุณภาพการสอน และค่าเล่าเรียนเป็นลักษณะเหมาจ่าย ไม่มีค่าใช้จ่ายอื่นๆ เพิ่มเติม ด้านสถานที่ ปัจจัยย่อยที่ผู้ปกครองมีระดับความพึงพอใจสูงสุดคือ สถานที่ตั้งของโรงเรียนมีความสะดวกต่อการเดินทาง และด้านการส่งเสริมการตลาด ปัจจัยย่อยที่ผู้ปกครองมีระดับความพึงพอใจสูงสุดคือ มีการให้ทดลองเรียนก่อนการตัดสินใจเรียน เมื่อทำการวิเคราะห์โดยใช้เทคนิค IPA (Important-Performance Analysis: IPA) พบว่าปัจจัยย่อยส่วนใหญ่อยู่ใน Quadrant B (Keep up with good work) โดยปัจจัยที่อยู่ใน Quadrant B ทั้งหมดทุกปัจจัยย่อยคือ ปัจจัยด้านบุคลากร ด้านหลักฐานทางกายภาพ และด้านกระบวนการ รองลงมาคือ ปัจจัยด้านผลิตภัณฑ์มี 3 ปัจจัยย่อย ปัจจัยด้านราคาและด้านสถานที่และด้านการส่งเสริมการตลาดมีเพียง 1 ปัจจัยย่อย สำหรับปัจจัยที่อยู่ใน Quadrant C มากที่สุดคือ ปัจจัยด้านการส่งเสริมการตลาดมี 5 ปัจจัยย่อย รองลงมาคือ ปัจจัยด้านสถานที่มี 3 ปัจจัยย่อย และปัจจัยด้านราคามี 2 ปัจจัยย่อย แต่ไม่พบปัจจัยย่อยด้านผลิตภัณฑ์ อยู่ใน Quadrant C เลย สำหรับปัจจัยที่อยู่ใน Quadrant D มีปัจจัยย่อยด้านราคาและด้านผลิตภัณฑ์ 2 ปัจจัยย่อย และปัจจัยย่อยด้านสถานที่ 1 ปัจจัยย่อย ดังนั้นโรงเรียนไม่มีความจำเป็นต้องรีบแก้ไขอย่างเร่งด่วน แต่ควรแก้ไขในลำดับต่อไป เนื่องจากเป็นองค์ประกอบที่มีความสำคัญต่อลูกค้าในระดับต่ำ เมื่อเทียบกับปัจจัยบริการอื่น ๆ และไม่มีปัจจัยย่อยใดเลยที่อยู่ใน Quadrant A (Concentrate - Here)en_US
Appears in Collections:BA: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Full.pdf3.25 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.