Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/69083
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorอาจารย์ ดร. ศรัญญากันตะบุตร-
dc.contributor.authorเปมิกา ทินนิกรen_US
dc.date.accessioned2020-07-24T08:41:07Z-
dc.date.available2020-07-24T08:41:07Z-
dc.date.issued2015-12-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/69083-
dc.description.abstractThe objective of this independent study was to study marketing mix affecting consumers in Mueang, Chiang Mai District towards purchasing ceramics tablewares. The research data was collected by 400 samples with questionnaires. The data was analyzed by using descriptive statistics namely frequency, percentage and mean. In addition, the inferential statistics by t-test and One-way ANOVA were also applied in order to find differences between sample groups are gender, incomes, and objective. The results of research revealed that most of respondents’ questionnaires were female in the age between 21-30 years old and single. There were graduated in Bachelor’s degree, work as government officer, had average incomes between 10,001 – 20,000 Baht, consumer spending rationally buy only products that provide good value for money. It revealed that most of respondents bought tableware as using daily life. The purchase average volume of 1-2 pieces, the frequency of purchases in the past year 1-2 times per year. Expenses for buying amount 500-1,000 Baht. Most decide to purchase ceramics tableware by yourself. Retail is the place where selection of ceramic tableware. The questionnaire respondents to the research regarding “Marketing Mix Affecting Consumers In Muang, Chiang Mai District Towards Purchasing Ceramics Tableware” revealed at the high level all factors of Marketing Mix. The first important factor is Product; in sub-factor of Functional, the second factor is Price; in sub-factor of the reasonable prices. The third factor is Place; in sub-factor of the ease of access to the store. The fourth factor is Promotion; in sub-factor of the interesting’s promotion such as price selling or giveaway. The result of problem in purchasing decision of ceramics tableware: price factor, promotion factor, place factor, and product factor respectively. The result of comparison differences between mean sample groups of Marketing Mix Affecting Consumers In Muang, Chiang Mai District Towards Purchasing Ceramics Tableware revealed that there are differences some sub-factors of Marketing Mix in gender, incomes and objective.en_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleส่วนประสมการตลาดที่มีผลต่อผู้บริโภคในอำเภอเมือง เชียงใหม่ ในการซื้อผลิตภัณฑ์เซรามิกประเภทเครื่องใช้บนโต๊ะอาหารen_US
dc.title.alternativeMarketing Mix Affecting Consumers in Mueang Chiang Mai District Towards Purchasing Ceramics Tablewaresen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการค้นคว้าแบบอิสระนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาส่วนประสมการตลาดที่มีผลต่อผู้บริโภคในอำเภอเมือง เชียงใหม่ ในการซื้อผลิตภัณฑ์เซรามิกประเภทเครื่องใช้บนโต๊ะอาหาร เก็บรวบรวมข้อมูลโดยใช้แบบสอบถามจากผู้บริโภคที่ไปเลือกผลิตภัณฑ์เซรามิกประเภทเครื่องใช้บนโต๊ะอาหารจำนวน 400 ราย นำข้อมูลมาวิเคราะห์โดยใช้สถิติเชิงพรรณนาได้แก่ ความถี่ร้อยละค่าเฉลี่ย และสถิติอนุมานได้แก่ การทดสอบความแตกต่างระหว่างค่าเฉลี่ยสองกลุ่ม จำแนกตามเพศ และวัตถุประสงค์ในการซื้อ รวมถึงการวิเคราะห์ความแปรปรวนแบบทางเดียว จำแนกตามรายได้เฉลี่ยต่อเดือน ผลการศึกษาพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิงมีอายุระหว่าง 21–30ปีมีสถานภาพโสด มีระดับการศึกษาระดับปริญญาตรีประกอบอาชีพข้าราชการ/พนักงานของรัฐ/พนักงานรัฐวิสาหกิจมีรายได้เฉลี่ยเดือนระหว่าง10,001– 20,000 บาท เป็นผู้บริโภคที่เน้นการใช้จ่ายอย่างมีเหตุผล ซื้อเฉพาะสินค้าที่ให้ประโยชน์คุ้มค่ากับเงินเท่านั้น ส่วนใหญ่เลือกซื้อถ้วย/ชาม เพื่อใช้ในชีวิตประจำวัน ปริมาณในการซื้อต่อครั้งโดยเฉลี่ย จำนวน 1-2 ชิ้น ความถี่ในการซื้อในปีที่ผ่านมา 1-2 ครั้งต่อปี ค่าใช้จ่ายในการซื้อต่อครั้งโดยเฉลี่ย ประมาณ 200-500 บาท ส่วนใหญ่ตัดสินใจเลือกซื้อผลิตภัณฑ์เซรามิกประเภทเครื่องใช้บนโต๊ะอาหารด้วยตัวเอง ซึ่งสถานที่เลือกซื้อผลิตภัณฑ์เซรามิก ประเภทเครื่องใช้บนโต๊ะอาหารคือร้านค้าปลีก ผลการศึกษาส่วนประสมการตลาดที่มีผลต่อผู้บริโภคในอำเภอเมือง เชียงใหม่ ในการซื้อผลิตภัณฑ์เซรามิกประเภทเครื่องใช้บนโต๊ะอาหาร พบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามให้ความสำคัญต่อส่วนประสมการตลาดทุกปัจจัยในระดับมาก โดยผู้ตอบแบบสอบถามให้ความสำคัญมากที่สุดในด้านผลิตภัณฑ์ ในปัจจัยย่อยด้านประโยชน์ในการใช้สอยรองลงมาคือ ด้านราคาในปัจจัยย่อยด้านราคาสินค้ามีความเหมาะสมกับคุณภาพ ด้านปัจจัยด้านช่องทางการจัดจำหน่าย ในปัจจัยย่อยด้านความสะดวกในการเข้าถึงร้าน และด้านการส่งเสริมการตลาด ในปัจจัยย่อยด้านการจัดรายการส่งเสริมการขายที่น่าสนใจ เช่น ลดราคา มีของแถม ตามลำดับ ผลการศึกษาปัญหาในการเลือกซื้อผลิตภัณฑ์เซรามิกประเภทเครื่องใช้บนโต๊ะอาหารพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามพบปัญหาเกี่ยวกับส่วนประสมการตลาด ได้แก่ ปัญหาด้านราคา ปัญหาด้านการส่งเสริมการตลาด ปัญหาด้านช่องทางการจัดจำหน่าย และปัญหาด้านผลิตภัณฑ์ ตามลำดับ ผลการเปรียบเทียบความแตกต่างค่าเฉลี่ยระดับความสำคัญของส่วนประสมการตลาดที่มีผลต่อผู้บริโภค ในอำเภอเมือง เชียงใหม่ ในการซื้อผลิตภัณฑ์เซรามิกประเภทเครื่องใช้บนโต๊ะอาหารพบว่ามีความแตกต่างกันตามเพศ รายได้เฉลี่ยต่อเดือน และวัตถุประสงค์ในการเลือกซื้อในบางปัจจัยย่อยen_US
Appears in Collections:BA: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Full.pdf2.44 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.