Please use this identifier to cite or link to this item:
http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/69065
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | อาจารย์ ดร.จอมใจ แซมเพชร | - |
dc.contributor.author | สุจิณณา แสนเจริญ | en_US |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T01:21:03Z | - |
dc.date.available | 2020-07-24T01:21:03Z | - |
dc.date.issued | 2014-12 | - |
dc.identifier.uri | http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/69065 | - |
dc.description.abstract | This research purposes was to study the operation of the 12 One-Tambon-One-Product Projects Selected as the Best Thai OTOP Product Champions in Food Category in Chiang Mai. The data was collected from the interview of 12 entrepreneurs and analyzed under 4 business functions; management, marketing, production and operation, and finance and accounting. It was found from the study that all the twelve OTOP corporations are divided into three groups. There are 7 community corporations, 4 private corporations and 1 small community enterprise. The average operating time of those corporations are 11-20 years with 21-30 employees. In the aspect of management, all the corporations have plans ahead most of which are short-term plans or the plans for customer’s orders. About the organization structure management, though most of the corporations have simple forms of structures, they have determined the job descriptions for each position. When giving orders to all employees, they will do it straight away directly from the owners or the supervisors. The motivation to drive the employees is benefits from stocks, commission and bonus. In the aspect of marketing, the marketing mix the corporations emphasize is products. Most of the corporations have more than one products and every product has seals and its own package. In the aspect of price, the corporations have fixed the prices with the addition of profit. For the distribution channels, most of the corporations do not have their own showrooms. They have other shops display their products and most of the shops are in Thailand. The marketing promotion they use is the public relations through Community Development Department and online, social network and websites. In the aspect of production and operation, the corporations have had the short-term production plans informally without any documents. It is the plan to purchase raw ingredients, major production materials and man labor, which emphasize on the marketing demand. About the ingredients and materials, they are all found in Thailand. All process are quality controlled by the corporations. The quality controlling system starts from selecting ingredients, processing and distributing in concern of environment. About the finance and accounting, the corporations do not have plans for raising capital and even for managing it. There’re 58.3 percent of the corporations getting capital from the stocks of all members of the community corporation. The income is 80,000 to 9,120,000 baht per year. In the aspect of account, the corporation has not had a good system for it. The only currency in the account record is cash. It is roughly done by the chairman of the group or the owner. The problem mostly found in the operation is about the personnel as there are not enough staff. Therefore, they cannot produce as many products as the needs of the market. They, moreover, lack of skills in labors as well as there are a number of staff resigning. About the aspect of marketing, there are competitors who sell the same products and replacing products. In addition, there is a problem in the lack of materials and ingredients in production which causes the major problems in production and operation. Other problems found are the economy and political situation of the nation. This effects the sales and customers’ orders especially the international markets. | en_US |
dc.language.iso | th | en_US |
dc.publisher | เชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ | en_US |
dc.title | การดำเนินงานของโครงการที่ได้รับการคัดสรรเป็นสุดยอดหนึ่งตำบลหนึ่งผลิตภัณฑ์ไทยประเภทอาหารในจังหวัดเชียงใหม่ | en_US |
dc.title.alternative | Operation of One-Tambon-One-Product Projects Selected as the Best Thai OTOP Product Champions in Food Category in Chiang Mai Province | en_US |
dc.type | Independent Study (IS) | |
thesis.degree | master | en_US |
thesis.description.thaiAbstract | การค้นคว้าแบบอิสระนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาการดำเนินงานของโครงการหนึ่งตำบลหนึ่งผลิตภัณฑ์ ที่ได้รับการคัดสรรเป็นสุดยอดหนึ่งตำบลหนึ่งผลิตภัณฑ์ไทย ประเภทอาหารในจังหวัดเชียงใหม่ โดยเก็บรวบรวมข้อมูลจากการสัมภาษณ์ผู้ประกอบการทั้งหมด 12 ราย แล้วนำข้อมูลที่ได้มาวิเคราะห์เกี่ยวกับการดำเนินงานแต่ละด้าน ได้แก่ ด้านการจัดการ ด้านการตลาด ด้านการผลิตและการดำเนินงาน และด้านการเงินและการบัญชี ผลการศึกษาพบว่า สถานประกอบการ 12 แห่ง มีลักษณะการดำเนินธุรกิจส่วนใหญ่เป็นกลุ่มผู้ผลิตชุมชนจำนวน 7 แห่ง รองลงมาเป็นผู้ผลิตเจ้าของรายเดียวจำนวน 4 แห่งและวิสาหกิจชุมชนขนาดกลางและขนาดย่อมจำนวน 1 แห่ง โดยระยะเวลาที่เปิดดำเนินการโดยส่วนใหญ่อยู่ที่ประมาณ 11-20 ปี และมีพนักงานโดยส่วนใหญ่ 21-30 คน ด้านการจัดการ สถานประกอบการทั้งหมดมีการวางแผนงานล่วงหน้า โดยส่วนใหญ่เป็นการวางแผนในระยะสั้น หรือสำหรับแต่ละรอบการสั่งซื้อของลูกค้า ในส่วนของการจัดองค์กรพบว่า สถานประกอบการส่วนใหญ่มีโครงสร้างธุรกิจแบบง่ายไม่เป็นทางการ แต่มีการออกแบบภาระหน้าที่ความรับผิดชอบของพนักงานแต่ละคนอย่างชัดเจน สำหรับการสั่งการพนักงานจะเป็นการสั่งการโดยตรงก่อนเริ่มทำงานจากเจ้าของกิจการหรือประธานกลุ่ม ส่วนวิธีจูงใจพนักงานจะเป็นการใช้ผลตอบแทนจากหุ้น การให้ค่าคอมมิชชั่นและโบนัสเพิ่มเติมจากรายได้ปกติ ด้านการตลาด ส่วนประสมการตลาดที่กิจการให้ความสำคัญมากที่สุดคือ ผลิตภัณฑ์ โดยสถานประกอบการส่วนใหญ่มีผลิตภัณฑ์หลักมากกว่าหนึ่งผลิตภัณฑ์ และทุกผลิตภัณฑ์จะมีการประทับตราและมีบรรจุภัณฑ์เป็นของตนเอง ในด้านราคา สถานประกอบการส่วนใหญ่มีวิธีการตั้งราคาตามต้นทุนบวกกำไรที่ต้องการ ในส่วนของช่องทางการจัดจำหน่าย สถานประกอบการส่วนใหญ่ไม่มีหน้าร้านจำหน่ายสินค้าเป็นของตนเอง แต่จะเป็นการส่งสินค้าไปขายตามแหล่งจำหน่ายต่างๆ โดยจะเป็นการจำหน่ายสินค้าในตลาดภายในประเทศเป็นหลัก ส่วนการส่งเสริมการตลาดที่สถานประกอบการนิยมใช้คือ การประชาสัมพันธ์สินค้าให้เป็นที่รู้จักในวงกว้าง ทั้งการประชาสัมพันธ์ผ่านกรมพัฒนาชุมชน การใช้สื่อออนไลน์เช่นโซเชียลเน็ตเวิร์ค และเว็บไซต์ต่างๆ ด้านการจัดการผลิตและดำเนินการ สถานประกอบการส่วนใหญ่มีการวางแผนกำลังการผลิตในระยะสั้น เป็นการวางแผนแบบคร่าวๆไม่เป็นทางการ และไม่มีการจัดทำเป็นเอกสาร เป็นการวางแผนในส่วนของการสั่งซื้อวัตถุดิบ การจัดเตรียมปัจจัยการผลิต และการเตรียมกำลังคนเป็นหลัก โดยเน้นการผลิตให้ทันต่อความต้องการของตลาด ในส่วนของวัตถุดิบพบว่ามีการใช้วัตถุดิบภายในประเทศทั้งหมดและดำเนินการผลิตด้วยตนเองในทุกขั้นตอน และมีการควบคุมคุณภาพในการผลิต ตั้งแต่การคัดเลือกวัตถุดิบก่อนการผลิต การควบคุมในทุกขั้นตอนกระบวนการผลิต และการตรวจสอบผลิตภัณฑ์ก่อนการจัดจำหน่าย รวมทั้งมีกระบวนการรักษาสิ่งแวดล้อมและแก้ไขปัญหาจากผลกระทบในขั้นตอนการผลิต ด้านการเงินและการบัญชี สถานประกอบการส่วนใหญ่ไม่มีการวางแผนการจัดหาเงินทุน และการจัดสรรเงินทุนอย่างเป็นทางการ โดยสถานประกอบการร้อยละ 58.3 มีเงินลงทุนในธุรกิจมาจากการลงทุนในหุ้นของสมาชิกในกลุ่ม และมีรายได้ต่อปีอยู่ที่ 80,000 - 9,120,000 บาท ในส่วนของการบัญชี พบว่าสถานประกอบการส่วนใหญ่มีการจัดทำบัญชีอย่างง่ายไม่เป็นระบบ โดยใช้เกณฑ์เงินสดในการบันทึกรายรับและรายจ่ายคร่าวๆในแต่ละเดือน ซึ่งจะจัดทำโดยเจ้าของกิจการ หรือประธานกลุ่ม ปัญหาอุปสรรคในการดำเนินงานที่พบมากที่สุดได้แก่ปัญหาด้านบุคลากรที่มีไม่เพียงพอ ทำให้ไม่สามารถผลิตสินค้าได้ทันต่อความต้องการของตลาด รวมทั้งการขาดทักษะของแรงงานและอัตราการลาออกที่สูง ส่วนปัญหาในด้านการตลาดพบว่ามีคู่แข่งทั้งที่เป็นสินค้าประเภทเดียวกันและสินค้าทดแทนจำนวนมาก รวมทั้งปัญหาการขาดแคลนวัตถุดิบในการผลิต ซึ่งเป็นปัญหาหลักในด้านการผลิตและดำเนินงาน และปัญหาด้านอื่นๆ ได้แก่ สภาพเศรษฐกิจ และสถานการณ์ทางการเมืองที่ส่งผลกระทบต่อยอดขายและปริมาณการสั่งซื้อสินค้าของลูกค้า โดยเฉพาะตลาดต่างประเทศ | en_US |
Appears in Collections: | BA: Independent Study (IS) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Full.pdf | 2.73 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.