Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/68973
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorผู้ช่วยศาสตราจารย์ ดร.อดิศักดิ์ ธีรานุพัฒนา-
dc.contributor.authorสุกัญญา ปรีดีวงศ์en_US
dc.date.accessioned2020-07-21T05:47:08Z-
dc.date.available2020-07-21T05:47:08Z-
dc.date.issued2015-09-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/68973-
dc.description.abstractThis study aimed to examine marketing mix affecting consumers towards purchasing dietary supplement products from retail shops in Mueang Chiang Mai district. Data were collected by the distribution of questionnaires to 400 consumers who purchased dietary supplement products from retail shops in Mueang Chiang Mai district. Data obtained were, then, analyzed by the descriptive statistics, including frequency, percentage, and means. Below was shown the summary of studied results. The findings presented that most respondents were female in the age of 21-30 years old and single. They worked as private company employee, carried bachelor’s degree as the highest level of education, and earned an average of monthly income at 15,001-25,000 Baht. Dietary supplement product that they purchased from the retail shops in Mueang Chiang Mai district was mostly found in tablet and they purchased it for self-consumption. In each time of purchase, they spent 501-1,000 Baht with the frequency of once in a month. They regularly continued purchasing the same brand of product. Film stars/famous people as the product presenters influenced their purchasing decision. Internet was the source of information where they learned about retail shops of the dietary supplement products. Reason of purchasing the dietary supplement products was to nourish their beauty/skin. According to the study on marketing mix affecting consumers towards purchasing dietary supplement products from retail shops in Mueang Chiang Mai district, the results showed that factors namely product, people, and promotion affected the consumers respectively at high level; while factors namely place, process, price, and physical evidence and presentation affected them respectively at moderate level. Hereafter were listed the top sub-factors of marketing mix affecting the consumers towards purchasing dietary supplement products from retail shops in Mueang Chiang Mai district at the highest level. The product factor was the variety of products and product brands. The price factor was the cheaper price of products comparing to those being sold at other shops. The place factor was the various branches of shop to be assessed. The promotion factor was the availability of cash discount, redemption, free gift, and premium. The people factor was the availability of pharmacist to provide informative instruction on the dietary supplement products. The process factor was to get the customer’s information before prior to selling products. The physical evidence and presentation factor was the cleanliness and well-arrangement inside the shop.en_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleส่วนประสมการตลาดที่มีผลต่อผู้บริโภคในการซื้อผลิตภัณฑ์เสริมอาหารจากร้านค้าปลีกในอำเภอเมืองเชียงใหม่en_US
dc.title.alternativeMarketing Mix Affecting Consumers Towards Purchasing Dietary Supplement Products from Retail Shops in Mueang Chiang Mai Districten_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการศึกษานี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาส่วนประสมการตลาดที่มีผลต่อผู้บริโภคในการซื้อผลิตภัณฑ์เสริมอาหารจากร้านค้าปลีกในอำเภอเมืองเชียงใหม่ โดยทำการเก็บข้อมูลโดยใช้แบบสอบถาม ซึ่งสอบถามจากผู้บริโภคที่เคยซื้อผลิตภัณฑ์เสริมอาหาร จากร้านค้าปลีกในอำเภอเมืองเชียงใหม่ จำนวน 400 ราย และนำข้อมูลมาวิเคราะห์โดยใช้สถิติเชิงพรรณนา ได้แก่ ค่าความถี่ ร้อยละ และค่าเฉลี่ย ซึ่งสรุปผลการศึกษาได้ดังนี้ ผลการศึกษาพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง อายุ 21 – 30 ปี สถานภาพ โสด อาชีพ พนักงานบริษัทเอกชน การศึกษาสูงสุด ปริญญาตรี รายได้เฉลี่ยต่อเดือน 15,001 - 25,000 บาท ผลิตภัณฑ์เสริมอาหารที่รับประทานส่วนใหญ่จากร้านค้าปลีกในอำเภอเมืองเชียงใหม่ชนิดเม็ด วัตถุประสงค์ในการซื้อ เพื่อรับประทานเอง ค่าใช้จ่ายโดยเฉลี่ยต่อครั้ง 501 – 1,000 บาท ความถี่ในการเลือกซื้อ เดือนละ 1 ครั้ง วิธีการเลือกซื้อ ซื้อยี่ห้อเดิมเป็นประจำ ดารา/บุคคลมีชื่อเสียง เป็นบุคคลผู้แนะนำที่มีผลต่อการตัดสินใจในการซื้อ อินเตอร์เน็ตเป็นแหล่งข้อมูลในการรู้จักร้านจำหน่ายผลิตภัณฑ์เสริมอาหาร และเหตุผลที่เลือกซื้อผลิตภัณฑ์เสริมอาหาร คือ เพื่อดูแลด้านความงาม/ผิวพรรณ ผลการศึกษา ส่วนประสมการตลาดที่มีผลต่อผู้บริโภคในการซื้อผลิตภัณฑ์เสริมอาหารจากร้านค้าปลีกในอำเภอเมืองเชียงใหม่ ที่มีผลอยู่ในระดับมาก ได้แก่ ปัจจัยด้านผลิตภัณฑ์ ปัจจัยด้านบุคลากร และปัจจัยด้านการส่งเสริมการตลาด ตามลำดับ และปัจจัยส่วนประสมการตลาดบริการที่มีผลในระดับปานกลาง ได้แก่ ปัจจัยด้านช่องทางการจัดจำหน่าย ปัจจัยด้านกระบวนการให้บริการ ปัจจัยด้านราคา และปัจจัยด้านการสร้างและนำเสนอลักษณะทางกายภาพ ตามลำดับ ปัจจัยย่อยของส่วนประสมการตลาดที่มีผลต่อผู้บริโภคในการซื้อผลิตภัณฑ์เสริมอาหารจากร้านค้าปลีกในอำเภอเมืองเชียงใหม่ มีค่าเฉลี่ยสูงสุดแต่ละด้านมีดังนี้ ปัจจัยด้านผลิตภัณฑ์ คือ มีผลิตภัณฑ์เสริมอาหาร ให้เลือกหลาก หลายยี่ห้อ ปัจจัยด้านราคา คือ ราคา ไม่แพงเมื่อเทียบกับร้านค้าปลีกอื่นปัจจัยด้านช่องทางการจัดจำหน่าย คือ มีหลายสาขา จึงสามารถหาซื้อได้ง่าย และ ปัจจัยด้านการส่งเสริมการตลาด คือ การลด แลก แจก แถม ปัจจัยด้านบุคลากร คือ เภสัชกรให้คำแนะนำในการใช้ผลิตภัณฑ์เสริมอาหาร ได้เป็นอย่างดี ปัจจัยด้านกระบวนการให้บริการ คือ มีการซักถามอาการตามขั้นตอนก่อน มีการจำหน่ายผลิตภัณฑ์เสริมอาหาร ปัจจัยด้านการสร้างและนำเสนอลักษณะทางกายภาพ คือ ความสะอาด และความเป็นระเบียบเรียบร้อยภายในร้านen_US
Appears in Collections:BA: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Full.pdf3.87 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.