Please use this identifier to cite or link to this item:
http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/68950
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | รองศาสตราจารย์อรชร มณีสงฆ์ | - |
dc.contributor.author | นางสาวน้ำผึ้ง วงษ์มาพันธ์ | en_US |
dc.date.accessioned | 2020-07-21T05:41:56Z | - |
dc.date.available | 2020-07-21T05:41:56Z | - |
dc.date.issued | 2015-08 | - |
dc.identifier.uri | http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/68950 | - |
dc.description.abstract | This independent study aimed to examine service marketing mix affecting consumers in Mueang Chiang Mai district towards purchasing voluntary private car insurance. Samples of this study were 300 new and used car owners who purchased the voluntary private car insurance. Questionnaires were used as the tool to collect data. Data obtained were, then, analyzed by the descriptive statistics, including frequency, percentage, and mean. The findings presented that most respondents were married female in the age of 30-39 years old. They worked as company employee, earned an average of monthly income at the maximum amount of 15,000 Baht. Their education background was bachelor’s degree. Reason of purchasing the voluntary private car insurance was to minimize the anxiety on damages which might occur with the car and the properties in the car. Type of coverage that they paid the first concern on was the responsibility to lives/bodies of the outsiders and the passengers in the car. There was only one car with the voluntary private car insurance. Most of them learned about the insurance from the insurance’s agent/broker. They mostly purchased Type 1 of the voluntary private car insurance. In a year ago, they paid 10,001-15,000 Baht for it in cash. The majority had never got a car accident or any damage on the car. If there was a car accident or damage on the car, the person whom they would contact to was a staff of the insurance company. They agreed that in case of having car accident or damage on the car, the most convenient way was to call to the insurance company and the most convenient way to ask for the compensation from the insurance company was to make the direct contact to the certain company. According to the study on marketing mix factors affecting their purchase of the voluntary private car insurance, the results revealed that the respondents respectively rated the following factors at high level: process, product, price, people, place, physical evidence, and promotion. Hereafter were shown the top ten elements affecting their purchase of the voluntary private car insurance: 1) conditions of the responsibilities to lives/bodies of the outsiders and the passengers in the car as well as the reliability of service centers/garages, 2) rapidness in offering service when having accident and conditions of the responsibilities to properties of the outsiders, 3) conditions of the responsibilities to damage of the insured car, 4) creditworthiness of the insurance company, 5) rapidness in the fine payment and stability of the insurance company, 6) availability of 24-hour-call center service to receive notices, 7) using technologies to serve customers , providing a stored car for the customers to use during the repairing process, and rapid premium checking, 8) fame and reliance of the insurance company, its background on the compensation payment, and conditions of the insured car’s using life, 9) availability to claim for the compensation at all branches of the insurance company, and 10) sufficient numbers of on-duty staff and availability to select the preferred coverage. | en_US |
dc.language.iso | th | en_US |
dc.publisher | เชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ | en_US |
dc.title | ส่วนประสมการตลาดบริการที่มีผลต่อผู้บริโภคในอำเภอ เมืองเชียงใหม่ในการซื้อประกันภัยรถยนต์ส่วนบุคคลภาคสมัครใจ | en_US |
dc.title.alternative | Marketing Mix Affecting Consumers in Mueang Chiang Mai District Towards Purchasing Voluntary Private Car Insurance | en_US |
dc.type | Independent Study (IS) | |
thesis.degree | master | en_US |
thesis.description.thaiAbstract | การค้นคว้าแบบอิสระนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาส่วนประสมการตลาดบริการที่มีผลต่อผู้บริโภคในอำเภอเมืองเชียงใหม่ในการซื้อประกันภัยรถยนต์ส่วนบุคคลภาคสมัครใจ ตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาคือ เจ้าของรถยนต์ใหม่หรือรถยนต์มือสองที่เป็นผู้ที่เคยซื้อประกันภัยรถยนต์ส่วนบุคคลภาคสมัครใจ จำนวน 300 ราย โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล การวิเคราะห์ข้อมูลใช้สถิติเชิงพรรณนา ได้แก่ ความถี่ ร้อยละ และค่าเฉลี่ย ผลการศึกษาพบว่าผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง มีอายุ 30-39 ปี สถานภาพ สมรส อาชีพพนักงานบริษัท มีรายได้เฉลี่ยต่อเดือนไม่เกิน 15,000 บาท ระดับการศึกษาปริญญาตรี ส่วนใหญ่เหตุผลที่ซื้อประกันภัยรถยนต์ส่วนบุคคลภาคสมัครใจคือ ลดความกังวลใจต่อความเสียหายของรถยนต์และทรัพย์สินภายในรถยนต์ และประเภทความคุ้มครองที่ให้ความสำคัญเป็นอันดับแรกคือ ความรับผิดชอบชีวิต ร่างกายของบุคคลภายนอกและผู้โดยสารในรถ โดยจำนวนรถยนต์ที่ทำประกันภัยรถยนต์ส่วนบุคคลภาคสมัครใจ คือ 1 คัน ส่วนใหญ่ทราบข้อมูลข่าวสารการขายประกันภัยจากตัวแทน/นายหน้าประกันภัย ประเภทประกันภัยรถยนต์ส่วนบุคคลภาคสมัครใจที่เลือกซื้อ คือ ประกันภัยรถยนต์ประเภท 1 โดยอัตราค่าเบี้ยประกันภัยที่ชำระในรอบปีที่ผ่านมา 10,001 – 15,000 บาท โดยชำระเบี้ยประกันภัยรถยนต์เป็นเงินสด ส่วนใหญ่ไม่เคยประสบอุบัติเหตุทางรถยนต์หรือได้รับความเสียหายต่อตัวรถยนต์ และหากเกิดอุบัติเหตุทางรถยนต์หรือได้รับความเสียหายต่อตัวรถยนต์บุคคลที่จะติดต่อคือ จ้าหน้าที่บริษัทประกันภัย และวิธีที่เห็นว่าสะดวกที่สุดในกรณีเกิดอุบัติเหตุทางรถยนต์หรือได้รับความเสียหายต่อตัวรถยนต์ คือ โทรแจ้งบริษัทประกันภัย สำหรับวิธีการที่เห็นว่าสะดวกที่สุดในการเรียกร้องค่าสินไหมทดแทนจากบริษัทประกันภัย คือ ติดต่อกับบริษัทประกันภัยโดยตรง ผลการศึกษาปัจจัยส่วนประสมการตลาด พบว่าผู้ตอบแบบสอบถามให้ระดับที่มีผลต่อการซื้อประกันภัยรถยนต์ส่วนบุคคลภาคสมัครใจในระดับมากเรียงลำดับ คือ ด้านกระบวนการให้บริการ ด้านผลิตภัณฑ์ ด้านราคา ด้านบุคลากร ด้านช่องทางการจัดจำหน่าย ด้านสิ่งแวดล้อมทางกายภาพ และด้านส่งเสริมการตลาด สำหรับปัจจัยย่อย 10 ลำดับแรกที่มีผลต่อซื้อประกันภัยรถยนต์ส่วนบุคคลภาคสมัครใจ ได้แก่ 1) เงื่อนไขความรับผิดต่อชีวิต/ร่างกาย ของบุคคลภายนอกและผู้โดยสารภายในรถยนต์ ความน่าเชื่อถือของศูนย์บริการ/อู่ซ่อม 2) ความรวดเร็วในการให้บริการเมื่อประสบอุบัติเหตุ เงื่อนไขความรับผิดต่อทรัพย์สินของบุคคลภายนอก 3) เงื่อนไขความรับผิดต่อความเสียหายของตัวรถยนต์คันเอาประกันภัย 4) ความมั่นใจทางฐานะการเงินของบริษัทประกันภัย 5) ความรวดเร็วในการจ่ายสินไหม ความมั่นคงของบริษัทประกันภัย 6) มีระบบ call center เพื่อรับเรื่องร้องเรียนตลอด24 ชั่วโมง 7) มีการนำเทคโนโลยีมาช่วยในการบริการ มีรถทดแทนระหว่างเกิดเหตุ ความรวดเร็วในการตรวจสอบค่าเบี้ย 8) ชื่อเสียงและความน่าเชื่อถือของบริษัทประกันภัย ประวัติในเรื่องของการเรียกร้องค่าสินไหมทดแทนกรณีเกิดเหตุของบริษัทประกันภัย เงื่อนไขอายุรถยนต์ในการรับประกันภัย 9) การเรียกร้องค่าสินไหมทดแทนสามารถทำผ่านสาขาที่ขายประกันทุกสาขา 10) จำนวนพนักงานที่ให้บริการเพียงพอ เลือกความคุ้มครองได้ | en_US |
Appears in Collections: | BA: Independent Study (IS) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Full.pdf | 3.24 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.