Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/48554
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorAsst. Prof. Dr. Wilailak Saraithong-
dc.contributor.authorMs. Paphitchaya Wonglaren_US
dc.date.accessioned2018-04-27T08:30:21Z-
dc.date.available2018-04-27T08:30:21Z-
dc.date.issued2015-05-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/48554-
dc.description.abstractThe purpose of this study is to investigate two concepts of post-feminism, namely female individualism, and femininity and sexuality as a form of power as portrayed in Beyoncé Knowles’ songs and music videos. The concept of female individualism is the new focus for women in post-feminist generations as a result of the achievements of previous feminist movements. Women now are no longer concerned about sexual equality or political action but focus more on themselves and personal choices. The common characteristic of individualism portrayed in Beyoncé Knowles’ songs and music video is independence, which is conveyed through being powerful, active, decisive, strong, and confident. Other characteristics of individualism that are also portrayed in the songs and music videos are self-promotion, self-interest, self-surveillance, self-monitoring, and self-discipline. Secondly, the concept of femininity and sexuality as a form of power represents the empowerment of the female body. The common characteristic portrayed in the songs and music videos are sexual subjectification as women in post-feminist generations are empowered by their sexy, attractive, and desirable bodies; therefore, they are able to perform the active role and have the power to gain men’s attention. Moreover, the idea of bodily property is also seen in the songs and music videos which reflect the shift of the social valueen_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleConcepts of Post-Feminism in Beyoncé Knowles’s Songs and Music Videosen_US
dc.title.alternativeแนวคิดหลังสตรีนิยมในเพลงและมิวสิควิดีโอของบียอนเซ่ โนวส์en_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractงานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาแนวคิดหลังสตรีนิยมในเพลงและมิวสิควิดีโอของบียอนเซ่โนวส์ ในสองมุมมองคือ แนวคิดปัจเจกนิยมของสตรี (female individualism) และการใช้เพศวิถีและสัญลักษณ์เพศหญิงเป็นอานาจ (femininity and sexuality as a form of power) แนวคิดปัจเจกนิยมของสตรีคือเป้าหมายใหม่ของสตรีในยุคหลังสตรีนิยมอันเนื่องมาจากการเรียกร้องความเสมอภาคในอดีตสัมฤทธิ์ผลแล้ว สตรีในยุคปัจจุบันละความสนใจเรื่องความเสมอภาคหรือการเรียกร้องทางสังคมแต่หันมาสนใจตัวเองและความต้องการของตัวเอง ลักษณะของแนวคิดปัจเจกนิยมของสตรีที่นาเสนอในเพลง และมิวสิควิดีโอของบียอนเซ่ โนวส์ คือ อิสรภาพ (independent) โดยนาเสนอผ่านทัศนคติของความมีอานาจ (powerful) บทบาทผู้กระทา (active) เด็ดเดี่ยว (submissive) เข้มแข็ง (strong) และมั่นใจ (confident) นอกจากนั้นยังมีอีกหนึ่งลักษณะของแนวคิดปัจเจกนิยมที่ปรากฏคือการแสวงหาความก้าวหน้าของตนเอง(self-promotion) การยึดเอาความสนใจของตนเอง (self-interest) การสารวจตนเอง (self-surveillance) การควบคุม การแสดงออกของตนเอง (self-monitoring) และการจัดการความบกพร่องของตนเอง (self-disciplined) แนวคิดที่สองที่นาเสนอในเพลงและมิวสิควิดิโอ คือ การใช้เพศวิถีและสัญลักษณ์เพศหญิงเป็นอานาจ ลักษณะของแนวคิดนี้ที่พบในเพลงและมิวสิควิดิโอ คือ เพศฝ่ายกระทา (sexual subjectification) ซึ่งเป็นผลมาจากการอานาจของร่างกายที่เซ็กซี่ น่าหลงใหลและเป็นที่ปรารถนา ซึ่งทาให้เพศหญิงสามารถสวมบทบาทเป็นเพศฝ่ายกระทาและมีอานาจเหนือเพศชายอีกลักษณะของแนวคิดนี้ที่ปรากฏคืออานาจและการให้คุณค่าของสรีระ (bodily property) ซึ่งสะท้อนให้เห็นความเปลี่ยนแปลงทางสังคมในการให้คุณค่าของเพศหญิงจากบทบาทการเป็นแม่ศรีเรือนสู่สตรีผู้ทรงเสน่ห์en_US
Appears in Collections:HUMAN: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ABSTRACT.docAbstract (words)63.5 kBMicrosoft WordView/Open    Request a copy
ABSTRACT.pdf312.15 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
full.pdfFull IS3.92 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.