Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/46015
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorเศกสิน ศรีวัฒนานุกูลกิจ-
dc.contributor.advisorกาญจนาโชคถาวร-
dc.contributor.authorนิตยา วิทูรย์en_US
dc.date.accessioned2018-04-05T04:19:20Z-
dc.date.available2018-04-05T04:19:20Z-
dc.date.issued2557-10-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/46015-
dc.description.abstractThis research focused on studying the behavior and factors that affected mushroom consumption of the clients of the supermarkets in Chiang Mai Province. A questionnaire was distributed to 300 subjects in the sample group who were clients of Big C, Lotus, Makro and Tops supermarkets in the Mueang Districts and Hang Dong Districts in their vegetable and fruit sections with the following objectives: Analyzing the behavior and factors affecting mushroom consumption in some supermarkets in Chiang Mai. And Comparing various kinds of needs of the consumers. The results were as follows: The majority of the respondents were female who were married and were living in Chiang Mai. Their age was 25-39 years old and the education was from BA to PhD. Some of them had a private business and some were government employees with an income from 15,001-29,000 Baht. They bought 100-500 grams of mushrooms each time about 11-15 times a year, mostly for home consumption. They gave significance to factors such as freshness and chemical-free products. They were also interested in mushrooms in a drinking form for health benefits. Most of them were customers of Tops Supermarket. The respondents whose age range was 40-59 years old had an education from secondary school to a diploma level. They were mostly hotel/restaurant entrepreneurs, having an income from 15,001-29,000 Baht. They bought more than 500 grams of mushrooms each time over 20 times per year, mostly for cooking and processing for commercial purposes. This group gave emphasis to such factors as price, producer’s reducing price and convenient buying places. They were interested in mushrooms in a drinking form for health benefits. This group were customers of Makro. The respondents in the age range of 30-59 years old, having an education from a dioploma/higher vocational certificate (Por-Wor-Sor) to a Bachelor’s degree, were employees of a private or state enterprise or the general hiring jobs. Their income ranged from 15,001-28,000 Baht as well. They bought about 100-500 grams each time from one to twenty times per year, mostly for home consumption. This group gave importance to size of the mushrooms and attractive packaging. They were interested in instant mushroom products and most of them shopped at Big C and Lotus.en_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.subjectพฤติกรรมen_US
dc.subjectเห็ดen_US
dc.subjectห้างสรรพสินค้าen_US
dc.titleพฤติกรรมและปัจจัยที่ส่งผลต่อการบริโภคเห็ดจากห้างสรรพสินค้าในจังหวัดเชียงใหม่en_US
dc.title.alternativeBehavior Analysis and Factors Affecting Consumption of Mushroom of Supermarkets in Chiang Mai Provinceen_US
dc.typeIndependent Study (IS)-
thailis.classification.ddc658.8342-
thailis.controlvocab.thashพฤติกรรมผู้บริโภค -- เชียงใหม่-
thailis.controlvocab.thashผู้บริโภค -- เชียงใหม่-
thailis.controlvocab.thashเห็ด -- การจัดซื้อ-
thailis.controlvocab.thashห้างสรรพสินค้า -- เชียงใหม่-
thailis.manuscript.callnumberว/ภน 658.8342 น346พ-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการศึกษานี้เป็นการศึกษาพฤติกรรมและปัจจัยที่ส่งผลต่อการบริโภคเห็ดจาก ห้างสรรพสินค้าในจังหวัดเชียงใหม่โดยทำการสอบถามจากกลุ่มตัวอย่าง จำนวน 300 คน ซึ่งประกอบด้วยกลุ่มตัวอย่างที่เป็นผู้ใช้บริการห้าง Big C, Lotus, Makro, supermarket ในแผนกผักและผลไม้ของแต่ละห้าง ในเขตอำเภอเมือง และอำเภอหางดงจังหวัดเชียงใหม่ โดยมีวัตถุประสงค์ของการศึกษาคือ เพื่อศึกษาวิเคราะห์พฤติกรรมและปัจจัยที่ส่งผลต่อการบริโภคเห็ดในห้างสรรพสินค้าในจังหวัดเชียงใหม่และเปรียบเทียบความต้องการของผู้บริโภคในรูปแบบต่าง ๆ ผลการศึกษามีดังนี้ ส่วนใหญ่ผู้ตอบแบบสอบถามเป็น เพศหญิง สถานภาพสมรส อาศัยอยู่ในจังหวัดเชียงใหม่โดยกลุ่มผู้บริโภคอายุระหว่าง 25 - 39 ปี มีการศึกษาตั้งแต่ระดับปริญญาตรีถึงปริญญาเอก ประกอบอาชีพธุรกิจส่วนตัวและรับราชการ มีรายได้ตั้งแต่ 15,001 - 29,000 บาท จำนวนครั้งที่ซื้อเห็ดมาบริโภคอยู่ที่ 11 - 15 ครั้ง ต่อปี โดยซื้อครั้งละตั้งแต่ 100 กรัม ถึง 500 กรัม ส่วนใหญ่ซื้อเพื่อนำไปบริโภคเอง และกลุ่มนี้จะให้ความสำคัญกับปัจจัยด้าน ความสดใหม่ของเห็ด และความปลอดภัยจากสารเคมี และให้ความสนใจในผลิตภัณฑ์ที่เกี่ยวกับเห็ดประเภทเครื่องดื่มเพื่อสุขภาพซึ่งส่วนใหญ่ผู้บริโภคกลุ่มนี้จะใช้บริการที่ห้าง Top supermarket กลุ่มผู้บริโภคอายุระหว่าง 40 - 59 ปี มีการศึกษาตั้งแต่ระดับมัธยมศึกษาตอนต้น จนถึง อนุปริญญา ประกอบอาชีพผู้ประกอบการโรงแรม/ร้านอาหาร มีรายได้ตั้งแต่ 15,001-29,000 บาท จำนวนครั้งที่ซื้อเห็ดมาบริโภคจะมากกว่า 20 ครั้งขึ้นไป ต่อปี โดยซื้อครั้งละมากกว่า 500 กรัม ขึ้นไป ส่วนใหญ่ซื้อเพื่อประกอบอาหารขายและแปรรูป และกลุ่มนี้จะให้ความสำคัญกับปัจจัยด้านราคา การลดราคาของผู้ผลิต และความสะดวกของสถานที่ขาย และให้ความสนใจในผลิตภัณฑ์ที่เกี่ยวกับเห็ดประเภทเครื่องดื่มเพื่อสุขภาพซึ่งส่วนใหญ่ผู้บริโภคกลุ่มนี้จะใช้บริการที่ห้าง Makro กลุ่มผู้บริโภคอายุ 30 - 59 ปี มีการศึกษาตั้งแต่อนุปริญญา/ปวส.ไปจนถึงระดับปริญญาตรี ประกอบอาชีพพนักงานเอกชน พนักงานรัฐวิสาหกิจ และรับจ้างทั่วไป และมีรายได้ตั้งแต่ 15,001 บาท ไปจนถึง 29,000บาท จำนวนครั้งที่ซื้อเห็ดมาบริโภคอยู่ที่ตั้งแต่ 1 ครั้งไปจนถึง 20 ครั้ง ต่อปี โดยซื้อครั้งละตั้งแต่ 100 กรัม ถึง 500 กรัม ส่วนใหญ่ซื้อเพื่อนำไปบริโภคเอง และกลุ่มนี้จะให้ความสำคัญกับปัจจัยขนาดของดอกเห็ด และบรรจุภัณฑ์สวยงาม และให้ความสนใจในผลิตภัณฑ์ที่เกี่ยวกับเห็ดประเภทเห็ดพร้อมรับประทานในรูปแบบกึ่งสำเร็จรูป ซึ่งส่วนใหญ่ผู้บริโภคกลุ่มนี้จะใช้บริการที่ห้าง Big C และ Lotusen_US
Appears in Collections:SOC: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ABSTRACT.pdfABSTRACT250.83 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
APPENDIX.pdfAPPENDIX404.48 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
CHAPTER 1.pdfCHAPTER 1232.29 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
CHAPTER 2.pdfCHAPTER 2381.61 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
CHAPTER 3.pdfCHAPTER 3223.78 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
CHAPTER 4.pdfCHAPTER 4798.67 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
CHAPTER 5.pdfCHAPTER 5310.04 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
CONTENT.pdfCONTENT228.68 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
COVER.pdfCOVER1.05 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy
REFERENCE.pdfREFERENCE226.49 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.