Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/45969
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorขวัญชีวัน บัวแดง-
dc.contributor.advisorอรัญญา ศิริผล-
dc.contributor.authorภัทรดา ฤทธิ์แตงen_US
dc.date.accessioned2018-03-27T04:21:36Z-
dc.date.available2018-03-27T04:21:36Z-
dc.date.issued2557-07-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/45969-
dc.description.abstractThis research focuses on ethno-nationalist schooling in a Lee Saw Hsee College (LSSC) where located in Thu Mweh Khee refugee camp and being dominated by an ethnic group called Karen who were exiled by civil war. It is a quantitative research and using participate observation method for data collection which took 3 months to complete. The researcher had stayed at the seminary as a student in order to participate in classes and extra-curriculum activities for the whole period of data collection. My argument is the seminary cannot continuous similar pattern to implant Karen ethno-nationalism schooling because this refugee camp is considered to be the ‘exceptional zone’. To illustrate, the camp is located in Thai territory while being developed by NGOs but Karen Refugee Committee (KRC) acts as Karen National Union (KNU)’s shadow organization to protect refugee’s rights and benefits. Therefore, no organization holds absolute govern power in this space neither in the dimension of education management. Hence, the institution provide schooling to serve their own agenda of raising ethno-nationalism consciousness among students. However, there are various factors from outside the camp impact to decrease intensity of ethno-nationalism implanting in teaching and lessons.Meanwhile, the interpersonal networking of college’s director is extending because improving conditions of transportation and internet connection lead to deeper-rooted engagement with international Christian communities. On the other hand, the involvement of such communities results in reducing intensity of ethno-nationalism schooling by accepting foreign volunteers. Moreover, each Karen lecturers also has different levels of royalty and intension to serve their imaginary homeland, Kaw Thoo Lei from different sets of nationalism and religious experiences. In addition, the students who are from Burma and borderland have different notions of serving God and imaginary homeland. This causes by having different nationalism and religious experiences before attending this college, and assembling with various factors during their study. As the result, they define role of Karen missionary differently.en_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.subjectวิทยาลัยพระคริสตธรรมกะเหรี่ยงen_US
dc.subjectค่ายผู้ลี้ภัยen_US
dc.subjectพรมแดนไทย-พม่าen_US
dc.titleวิทยาลัยพระคริสตธรรมกะเหรี่ยงและประสบการณ์ของ เยาวชนในค่ายผู้ลี้ภัยบริเวณพรมแดนไทย-พม่าen_US
dc.title.alternativeKaren Seminary and Experiences of the Youth in a Refugee Camp in Thailand-Burma Borderlanden_US
dc.typeThesis
thailis.classification.ddc305.895-
thailis.controlvocab.thashกะเหรี่ยง-
thailis.controlvocab.thashผู้ลี้ภัย-
thailis.controlvocab.thashศูนย์อพยพ-
thailis.manuscript.callnumberว 305.895 ภ114ว-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractวิทยานิพนธ์ฉบับนี้มุ่งทาความเข้าใจการจัดการเรียนการสอนแบบชาติพันธุ์นิยมของวิทยาลัยพระคริสตธรรมที่บริหารโดยผู้ลี้ภัยชาวกะเหรี่ยงซึ่งตั้งอยู่ในค่ายผู้ลี้ภัยตุมเมยคี บริเวณพื้นที่ชายแดนไทย-พม่า ผู้วิจัยใช้ระเบียบวิธีวิจัยเชิงคุณภาพ โดยการไปอยู่ในวิทยาลัยพระคริสตธรรมในฐานะนักศึกษาเป็นเวลารวมทั้งหมด 3 เดือน ใช้วิธีเก็บข้อมูล โดยการสังเกตการณ์อย่างมีส่วนร่วม และการสัมภาษณ์อาจารย์และนักศึกษาในวิทยาลัย ข้อถกเถียงที่ผู้วิจัยเสนอคือ วิทยาลัยไม่สามารถจัดการเรียนการสอนแบบแฝงฝังชาติพันธุ์นิยมดั่งในอดีตที่อยู่ในบริเวณยึดครองของสหภาพแห่งชาติกะเหรี่ยง Karen National Union (KNU) ได้ เพราะค่ายฯ มีสถานะเป็น “พื้นที่พิเศษ” ด้วยการถูกพัฒนาจากแรงผลักดันขององค์กรนานาชาติ ตั้งอยู่ในเขตประเทศไทย แต่มีองค์กรคณะกรรมการกะเหรี่ยง ผู้ลี้ภัย (Karen Refugee Committee-KRC) ซึ่งมีความเชื่อมโยงกับ KNU ถูกตั้งมาเพื่อปกป้องสิทธิของ ผู้ลี้ภัย ดังนั้นจึงไม่มีองค์อธิปัตย์ใดมีอานาจในการปกครองพื้นที่อย่างเบ็ดเสร็จ ทาให้วิทยาลัยลีซอซีสามารถจัดการเรียนการสอนเพื่อตอบสนองต่อพันธกิจขององค์กรได้ แต่ในขณะเดียวกันพื้นที่ดังกล่าวก็ดึงดูดปัจจัยที่ทาให้หลักสูตรกะเหรี่ยงนิยมมีความเปลี่ยนแปลงไปจากเดิม จากการเข้ามาของปัจจัยต่างๆ ภายนอกค่าย นอกจากนี้ ความสัมพันธ์ส่วนตัวที่ผู้อานวยการสถาบันมีต่อองค์กรต่างๆ ถูกทาให้แน่นแฟ้นขึ้นจากการอยู่ในพื้นที่พิเศษที่ได้รับการพัฒนาด้านคมนาคมและการเชื่อมต่ออินเตอร์เน็ต ด้วยเหตุนี้ การสร้าง สาน และรักษาความสัมพันธ์กับองค์กรคริสเตียนจากทั่วโลกจึงทาให้ความเข้มข้นของการสอนโดยแฝงฝังความรู้สึกชาตินิยมลดน้อยลงจากการถ่ายทอดบทเรียนโดย ชาวต่างชาติ ในขณะเดียวกัน อาจารย์ชาวกะเหรี่ยงแต่ละคนมีแนวทางในการแสดงความจงรักภักดีต่อชาติในจินตนาการที่แตกต่างกันจากความทรงจาทางสังคมต่างชุด นาไปสู่การแฝงฝังชาตินิยมกะเหรี่ยงในบทเรียนที่มีความเข้มข้นและรูปแบบต่างรูปแบบและต่างระดับ เช่นเดียวกับเยาวชนนักศึกษาจากทั้งในประเทศพม่าและพรมแดนซึ่งให้นิยามการรับใช้ชาติกะเหรี่ยงอย่างแตกต่างกันจากการมีประสบการณ์ทางชาติพันธุ์และศาสนาแตกต่างกันประกอบกับการปะทะสังสรรค์กับปัจจัยอื่นๆ ในพื้นที่ที่มีผลต่อการนิยามความเป็นผู้ปฏิบัติการทางศาสนาของนักศึกษาที่หลากหลายen_US
Appears in Collections:SOC: Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ABSTRACT.pdfABSTRACT244.23 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
APPENDIX.pdfAPPENDIX230.92 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
CHAPTER 1.pdfCHAPTER 1455.27 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
CHAPTER 2.pdfCHAPTER 2391.87 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
CHAPTER 3.pdfCHAPTER 3474.52 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
CHAPTER 4.pdfCHAPTER 4345.05 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
CHAPTER 5.pdfCHAPTER 5410.15 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
CHAPTER 6.pdfCHAPTER 6269.16 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
CONTENT.pdfCONTENT250.29 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
COVER.pdfCOVER679.53 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
REFERENCE.pdfREFERENCE339.59 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.