Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/45950
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorพฤษภ์ บุญมา-
dc.contributor.authorเมธาวัตน์ กาวิลเครือen_US
dc.date.accessioned2018-03-27T02:57:08Z-
dc.date.available2018-03-27T02:57:08Z-
dc.date.issued2557-09-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/45950-
dc.description.abstractPromotion plays a crucial role in online marketing, which can be used in post-sale recommendation, developing brand, customer support, etc. It is often desirable to find markets or sale channels where an object, e.g., a product, person or service, can be promoted efficiently.For example, when a client borrows a book from a library, the library might want to suggest another related books to them based on their interest. However, since the object, e.g., book, may not be highly ranked in the global property space, PromoRank algorithm promotes a given object by discovering promotivesubspace in which the target is top rank. Nevertheless, the computation complexity of PromoRank is exponential to the dimension of the space. This paper proposes to use dimensionality reduction algorithms, such as PCA or FA, in order to reduce thedimension size and, as a consequence, improve the performance of PromoRank. This paper evaluates multiple dimensionality reduction algorithms to obtain the understanding about the relationship between properties of data sets and algorithms such that an appropriate algorithm can be selected for a particular data set.en_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.subjectอัลกอริทึมen_US
dc.subjectการวิเคราะห์โปรโมชันen_US
dc.titleการวิเคราะห์เปรียบเทียบอัลกอริทึมลดมิติสำหรับการวิเคราะห์โปรโมชั่นen_US
dc.title.alternativeComparative Analysis of Dimension Reduction Algorithm for Promotion Analysisen_US
dc.typeThesis
thailis.classification.ddc005.1-
thailis.controlvocab.thashอัลกอริทึม-
thailis.controlvocab.thashโครงสร้างข้อมูล (คอมพิวเตอร์)-
thailis.controlvocab.thashการประมวลผลข้อมูลอิเล็กทรอนิกส์-
thailis.manuscript.callnumberว 005.1 ม542ก-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractโปรโมชัน (Promotion) มีบทบาทสำคัญในด้านการตลาดทั้งในแบบดั้งเดิมและบนอินเทอร์เน็ต ซึ่งเป็นที่แพร่หลายในปัจจุบัน สามารถนำมาใช้ในการให้คำแนะนำหลังการขาย การพัฒนายี่ห้อสินค้า การสนับสนุนลูกค้า เป็นต้น สำหรับการส่งเสริมการขายนั้น มักเป็นที่พึงประสงค์ที่จะหาตลาดหรือช่องทางในการขายวัตถุหรือสินค้า เช่น ผลิตภัณฑ์ คน หรือบริการต่างๆ สามารถส่งเสริมผลิตภัณฑ์ได้อย่างมีประสิทธิภาพตัวอย่างเช่นเมื่อลูกค้าซื้อหนังสือจากร้านหนังสือ อาจจะต้องการที่จะขอแนะนำในหนังสือที่เกี่ยวข้องกันตามความสนใจแต่หนังสืออาจจะไม่ได้ถูกจัดไว้ในหมวดขายดี (Best Seller) เมื่อเปรียบเทียบกับหนังสือจากทุกประเภท ขั้นตอนวิธีการวิเคราะห์โปรโมชั่น ยกตัวอย่างเช่น โปรโมแรงก์ (PromoRank) นั้น จะแสดงหรือส่งเสริมวัตถุเป้าหมาย โดยการค้นหาสับสเปซ (Subspaces)คือองค์ประกอบหรือลักษณะในด้านต่าง ๆ ของหนังสือ เช่น หมวด ประเภท ปีที่ตีพิมพ์ ผู้แต่ง ราคาขาย ยอดขาย เป็นต้น ที่มีอันดับสูงสุด อย่างไรก็ตาม ความซับซ้อนของการคำนวณในการวิเคราะห์โปรโมชันเป็นแบบเอ็กโปเนนเชียล ในวิทยานิพนธ์นี้นำเสนอขั้นตอนวิธีการลดมิติของชุดข้อมูลด้วยวิธีการต่างๆเช่น การวิเคราะห์องค์ประกอบหลัก (Principle Component Analysis : PCA)การวิเคราะห์ปัจจัย (Factor Analysis : FA)และการวิเคราะห์จำแนกเชิงเส้น (Linear Discriminant Analysis : LDA) เป็นต้นสากล เพื่อลดขนาดมิติของชุดข้อมูล และเป็นผลการปรับปรุงประสิทธิภาพการทำงานของการวิเคราะห์โปรโมชัน ผลการประเมินแสดงให้เห็นว่าขั้นตอนวิธีการลดมิติของชุดข้อมูล และความสัมพันธ์ระหว่างคุณสมบัติของชุดข้อมูลกับขั้นตอนวิธีการดังกล่าวว่าเหมาะสมกับการลดมิติข้อมูลประเภทใดen_US
Appears in Collections:ENG: Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ABSTRACT.pdfABSTRACT355.86 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
APPENDIX.pdfAPPENDIX290.39 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
CHAPTER 1.pdfCHAPTER 1464.2 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
CHAPTER 2.pdfCHAPTER 2541.59 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
CHAPTER 3.pdfCHAPTER 31.36 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy
CHAPTER 4.pdfCHAPTER 4563.61 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
CHAPTER 5.pdfCHAPTER 5290.01 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
CONTENT.pdfCONTENT355.9 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
COVER.pdfCOVER971.9 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
REFERENCE.pdfREFERENCE273.76 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.