Please use this identifier to cite or link to this item:
http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/39634
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | รองศาสตราจารย์ ดร.รวี ลงกานี | - |
dc.contributor.author | ฐิพัฒน์ ทินกร ณ อยุธยา | en_US |
dc.date.accessioned | 2016-10-12T09:22:40Z | - |
dc.date.available | 2016-10-12T09:22:40Z | - |
dc.date.issued | 2015-08 | - |
dc.identifier.uri | http://repository.cmu.ac.th/handle/6653943832/39634 | - |
dc.description.abstract | This independent study examined the feasibility on investment in television commercial production business in Chiang Mai province. The study focused on 4 aspects including marketing, technical, managerial, and financial feasibilities. The primary data on technical, managerial and financial feasibilities were collected from interviewing 2 television commercial production business entrepreneurs in Bangkok province and 1 television commercial production business entrepreneurs in Chiang Mai province. The primary data on marketing feasibility was collected from interviewing 4 advertising agency business entrepreneurs. The secondary data were collected from books, journals, articles, research reports, and on the internet. The marketing analysis indicated that customers of television commercial production business are advertising agencies. The advertising agencies decided to hire television commercial production business under the condition of great relationship among each others. In addition, there is only 1 television commercial production business in Chiang Mai province. These lead to be a good opportunity for investing in television commercial production business in Chiang Mai province. The results of the technical analysis were as follows. The project located on Soi 17 Nimmanhaemin road, the famous location in Chiang Mai province. The 3 stories economic building was divided into customers’ area, working area, storage, meeting room, library, editing room, and studio. The expenses on interior designing and decorations are 850,000 baht. The feasibility study in management revealed that the project should be company limited. The shareholders were assigned specific position in company namely film director, assistant film director, producer, project manager, and accountant. The results of the financial study indicated that the television commercial production business in Chiang Mai province required 2,623,900 baht for initial investment from the owner. This project was set for 5 years and remains continuing business. The project analysis discounted payback period would be 2 years 1 month 9 days. Net present value at the discount rate of 20% would be 6,294,469.64 baht. Internal rate of return would be 42.85%. Overall results reveal that the television commercial production business in Chiang Mai province is feasible for investment. | en_US |
dc.language.iso | th | en_US |
dc.publisher | เชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ | en_US |
dc.title | การศึกษาความเป็นไปได้ของการลงทุนธุรกิจผลิตภาพยนตร์โฆษณาทางโทรทัศน์ในจังหวัดเชียงใหม่ | en_US |
dc.title.alternative | The Feasibility Study on Investment in Television Commercial Production Business in Chiang Mai Province | en_US |
dc.type | Independent Study (IS) | |
thesis.degree | master | en_US |
thesis.description.thaiAbstract | การค้นคว้าอิสระเรื่อง การศึกษาความเป็นไปได้ของการลงทุนธุรกิจผลิตภาพยนตร์โฆษณาทางโทรทัศน์ในจังหวัดเชียงใหม่ มีวัตถุประสงค์เพื่อประเมินความเป็นไปได้ในการลงทุนธุรกิจผลิตภาพยนตร์โฆษณาในจังหวัดเชียงใหม่ การศึกษาครั้งนี้ ได้ศึกษาความเป็นไปได้ใน 4 ด้าน คือ ด้านการตลาด ด้านเทคนิค ด้านการจัดการ และด้านการเงิน ซึ่งผู้ศึกษาได้รวบรวมข้อมูลจากแหล่งต่างๆ ได้แก่ ข้อมูลปฐมภูมิ จากการสัมภาษณ์เชิงลึกจากผู้ประกอบการธุรกิจผลิตภาพยนตร์โฆษณาทางโทรทัศน์ในกรุงเทพมหานครจำนวน 2 ราย ผู้ประกอบการธุรกิจผลิตภาพยนตร์โฆษณาทางโทรทัศน์ในจังหวัดเชียงใหม่จำนวน 1 ราย และผู้ประกอบธุรกิจตัวแทนโฆษณาจำนวน 4 ราย ในส่วนของข้อมูลทุติยภูมิ ได้ทำการรวบรวมและค้นคว้าข้อมูลจากหนังสือ เอกสาร และเว็บไซต์ที่เผยแพร่ข้อมูลต่างๆที่เกี่ยวข้อง แล้วนำข้อมูลที่ได้มาวิเคราะห์ถึงความเป็นไปได้ของโครงการ ผลการศึกษาด้านการตลาด พบว่า ลูกค้าของธุรกิจผลิตภาพยนตร์โฆษณาคือบริษัทตัวแทนโฆษณา ซึ่งพิจารณาเลือกใช้บริการธุรกิจผลิตภาพยนตร์โฆษณาจากความรู้จักมักคุ้นและความสัมพันธ์อันดีระหว่างกัน รวมถึงเมื่อพิจารณาจำนวนผู้ประกอบการธุรกิจผลิตภาพยนตร์โฆษณาในจังหวัดเชียงใหม่ ซึ่งปัจจุบันมีเพียง 1 ราย จึงเป็นโอกาสในการลงทุนธุรกิจผลิตภาพยนตร์โฆษณาในจังหวัดเชียงใหม่ ผลการศึกษาด้านเทคนิค ได้ข้อมูลว่าโครงการตั้งอยู่ที่ถนนนิมมานต์เหมินทร์ ซอย 17 ซึ่งเดินทางได้สะดวก และเป็นถนนเส้นที่รู้จักของคนทั่วไป ลักษณะอาคารเป็นอาคารพาณิชย์ 3 ชั้น มีค่าใช้จ่ายในการเช่าอาคารเดือนละ 27,000 บาท เงินประกันความเสียหาย 81,000 บาท แบ่งออกเป็นส่วนต่างๆ ได้แก่ พื้นที่รับรองลูกค้า พื้นที่ทำงาน พื้นที่เก็บอุปกรณ์ในการถ่ายทำภาพยนตร์ ห้องประชุม ห้องสมุด ห้องตัดต่อ และสตูดิโอ โดยใช้งบประมาณในการออกแบบและตกแต่ง 850,000 บาท ผลการศึกษาด้านการจัดการ พบว่าโครงการสามารถดำเนินการในรูปแบบบริษัท โดยการร่วมหุ้นระหว่างพนักงานและลูกจ้าง มีโครงสร้างองค์กรโดยมอบหมายให้ผู้กำกับภาพยนตร์เป็นกรรมการผู้จัดการ และมีตำแหน่งต่างๆ ประกอบด้วย ผู้ช่วยผู้กำกับภาพยนตร์ ผู้อำนวยการฝ่ายผลิต ผู้จัดการฝ่ายผลิต และ พนักงานบัญชี ผลการศึกษาด้านการเงิน พบว่าโครงการลงทุนธุรกิจผลิตภาพยนตร์โฆษณาในจังหวัดเชียงใหม่ ต้องใช้เงินลงทุนเริ่มแรกจำนวน 2,623,900 บาท โดยเป็นส่วนของเจ้าของทั้งหมด มีระยะเวลาโครงการ 5 ปี ซึ่งหลังจากหมดอายุโครงการคาดว่าจะดำเนินกิจการต่อไป ผลของการวิเคราะห์โครงการ ระยะเวลาคืนทุน 2 ปี 1 เดือน 9 วัน มูลค่าปัจจุบันสุทธิโดยมีอัตราคิดลดร้อยละ 20 เท่ากับ 6,294,469.64 บาท อัตราผลตอบแทนภายในของโครงการร้อยละ 42.85 ผลการศึกษาความเป็นไปได้ของการลงทุนธุรกิจผลิตภาพยนตร์โฆษณาทางโทรทัศน์ในจังหวัดเชียงใหม่ สรุปว่าธุรกิจนี้มีความเป็นไปได้ในการลงทุน | en_US |
Appears in Collections: | BA: Independent Study (IS) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
FULL.pdf | Full IS | 3.27 MB | Adobe PDF | View/Open |
ABSTRACT.docx | Abstract (words) | 180.18 kB | Microsoft Word XML | View/Open |
ABSTRACT.pdf | Abstract | 273.85 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.