Please use this identifier to cite or link to this item:
http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/80224
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | ภราดร สุรีย์พงษ์ | - |
dc.contributor.author | ซารีน่า เสียงหวาน | en_US |
dc.date.accessioned | 2024-11-21T00:32:30Z | - |
dc.date.available | 2024-11-21T00:32:30Z | - |
dc.date.issued | 2024-08 | - |
dc.identifier.uri | http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/80224 | - |
dc.description.abstract | Business registration is a crucial step in establishing a business and fostering trust between the business and its customers. But it is a complex and time-consuming process. This causes entrepreneurs to encounter problems and lose business opportunities. Using chatbots based on knowledge management to collect Organize knowledge related to business registration into tools that can help provide useful information and advice. In order to quickly and accurately register a business in the document preparation process. This research aims to gather knowledge from individuals with experience in business registration, develop a business registration information service system in the form of a chatbot, and provide entrepreneurs with essential knowledge and understanding of the business registration process. The sample group of this study consists of Ten entrepreneurs and two accounting firms were surveyed using questionnaires to evaluate their satisfaction with the chatbot system and their knowledge of business registration. Data analysis was conducted using t-test statistics and one-way analysis of variance (ANOVA). to evaluate the data. The findings reveal a significant improvement in knowledge and understanding of business registration among the participants. The average score before the knowledge assessment was 5.50 (55%), which increased to 7.33 (73.30%) after using the chatbot system. Questionnaire on satisfaction with using the chatbot system to provide knowledge for business registration. Overview of the results of data analysis regarding high satisfaction with the use of the overall system. When considering the highest average That is, high satisfaction with the use of the system has an average of 4.54 Benefits received from using the system have an average of 4.38 The system is accurate and meets the purpose of use with an average of 3.69 The beauty of the system is an average of 3.54 The accuracy and precision of the system is an average of 3.23 The information is accurate and meets the purpose of use with an average of 3.23 However, Chatbots still need to be developed and improved to provide convenience. and the needs of users better. | en_US |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.publisher | เชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ | en_US |
dc.title | ระบบแชทบอทเพื่อให้ความรู้สำหรับการจดทะเบียนธุรกิจโดยการใช้การจัดการความรู้ | en_US |
dc.title.alternative | Chatbot system for providing knowledge on business registration using knowledge management | en_US |
dc.type | Independent Study (IS) | - |
thailis.controlvocab.thash | แชทบอท | - |
thailis.controlvocab.thash | ระบบถามตอบ | - |
thailis.controlvocab.thash | การบริหารองค์ความรู้ | - |
thailis.controlvocab.thash | ทะเบียนพาณิชย์ | - |
thesis.degree | master | en_US |
thesis.description.thaiAbstract | การจดทะเบียนธุรกิจมีความสำคัญมากในการเริ่มต้นธุรกิจและเป็นการสร้างความเชื่อมั่นให้กับธุรกิจและลูกค้า แต่เป็นกระบวนการที่ซับซ้อนและใช้เวลานาน ทำให้ผู้ประกอบการประสบปัญหาและสูญเสียโอกาสทางธุรกิจได้ การใช้ระบบแชทบอทโดยอาศัยการจัดการความรู้ในการรวบรวม จัดระเบียบความรู้ที่เกี่ยวข้องกับการจดทะเบียนทางธุรกิจเป็นเครื่องมือที่สามารถช่วยให้ข้อมูลและคำแนะนำที่เป็นประโยชน์ เพื่อให้การจดทะเบียนธุรกิจเป็นไปอย่างรวดเร็วและถูกต้องในกระบวนการเตรียมเอกสาร งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อรวบรวมความรู้จากผู้ที่มีประสบการณ์ในการจดทะเบียนธุรกิจ เพื่อพัฒนาระบบบริการข้อมูลในการจดทะเบียนธุรกิจในรูปแบบแชทบอท และเพื่อให้ผู้ประกอบการมีความรู้ความเข้าใจการจดทะเบียนธุรกิจ กลุ่มตัวอย่างของการศึกษานี้ประกอบด้วย ผู้ประกอบการจำนวน 10 รายและสำนักงานบัญชีจำนวน 2 แห่ง ประเมินผลโดยแบบสอบถามเพื่อประเมินความพึงพอใจของระบบแชทบอท และการทดสอบความรู้ความเข้าใจในการจดทะเบียนธุรกิจ โดยการวิเคราะห์สถิติ t-test และการวิเคราะห์ความแปรปรวนแบบทางเดียว (One-Way Analysis of Variance : ANOVA) เพื่อประเมินผลข้อมูล โดยสรุปผลการทดสอบความรู้ความเข้าใจในการจดทะเบียนธุรกิจพบว่า ก่อนการทดสอบประเมินความรู้ ได้ค่าเฉลี่ย 5.50 คิดเป็นร้อยละ 55 ส่วนหลังการทดสอบประเมินความรู้ได้ค่าเฉลี่ย 7.33 คิดเป็นร้อยละ 73.30 แบบสอบถามความพึงพอใจในการใช้งานระบบแชทบอทเพื่อให้ความรู้สำหรับการจดทะเบียนธุรกิจ ภาพรวมผลการวิเคราะห์ข้อมูลเกี่ยวกับความพึงพอใจในสูงต่อการใช้งานของระบบโดยรวม เมื่อพิจารณาค่าเฉลี่ยสูงสุด คือความพึงพอใจในสูงต่อการใช้งานของระบบ มีค่าเฉลี่ย 4.54 ประโยชน์ที่ได้รับจากการใช้ระบบมีค่าเฉลี่ย 4.38 ระบบมีความถูกต้องตรงตามวัตถุประสงค์ในการใช้งานมีค่าเฉลี่ย 3.69 ความสวยงามของระบบค่าเฉลี่ย 3.54 ความถูกต้อง แม่นยำของระบบค่าเฉลี่ย 3.23 ข้อมูลมีความถูกต้องตรงตามวัตถุประสงค์ในการใช้งาน ค่าเฉลี่ย 3.23 แต่อย่างไรก็ตาม แชทบอทยังต้องมีการพัฒนาและปรับปรุงเพื่อให้อำนวยความสะดวก และความต้องการของผู้ใช้งานได้ดียิ่งขึ้น | en_US |
Appears in Collections: | CAMT: Independent Study (IS) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
632132039 ซารีน่า เสียงหวาน.pdf | 1.17 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.