Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79954
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorRatanaporn Awiphan-
dc.contributor.advisorTinakon Wongpakaran-
dc.contributor.advisorPenkarn Kanjanarat-
dc.contributor.advisorDanny Wedding-
dc.contributor.authorGuo, Lihanen_US
dc.date.accessioned2024-08-07T10:30:00Z-
dc.date.available2024-08-07T10:30:00Z-
dc.date.issued2024-06-13-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79954-
dc.description.abstractBackground: Social anxiety is a prevalent mental health concern among teachers, yet limited research exists on its prevalence and associated factors specifically among middle-aged teachers in secondary education. This study aimed to investigate the prevalence of social anxiety and its associated factors among middle-aged teachers in secondary education in Chiang Mai, Thailand. Methods: A cross-sectional survey design was employed, involving an online survey of teachers aged 45-59 years old from secondary schools in Chiang Mai from December 2023 to March 2024. Social anxiety symptoms were assessed using the Social Interaction Anxiety Scale-6 and Social Phobia Scale-6. Additionally, negative mental health measures, including attachment anxiety, attachment avoidance, neuroticism personality trait, loneliness, perceived stress, job burnout, and psychiatric symptoms, were assessed using the Experience in Close Relationship-Revised, neuroticism subscale of Zuckerman, Kuhlman, and Aluya Personality Questionnaire, Revised UCLA Loneliness Scale, Perceived Stress Scale, Burnout measure, and Outcome Inventory. Positive mental health measures, including extraversion, resilience, life satisfaction, inner strength, perceived social support, and quality of life, were assessed using the extraversion subscale of Zuckerman, Kuhlman, and Aluya Personality Questionnaire, Resilience Inventory, Multidimensional Life Satisfaction Assessment, Inner Strength-based Inventory, Multidimensional Scale of Perceived Social Support, and EuroQol-5-Dimension 5 Level. Pearson correlation and multiple linear regression were used to identify predictors for social anxiety symptoms. Results: A total of 341 secondary education schoolteachers from 34 public schools, 28 private schools, and one demonstration school in Chiang Mai participated in this study. The average age of the teachers was 50.22 years old (SD = 4.50), with 68.9% females. This study found that 98 out of 341 (28.7%) teachers presented social anxiety symptoms. Education (β = -0.174, 95% CI [-5.401, -1.139], p = 0.003), extraversion (β = -0.184, 95% CI [-0.625, -0.168], p = 0.001), resilience (β = -0.235, 95% CI [-0.424, -0.149], p <0.001), life satisfaction (β = -0.152, 95% CI [-0.501, -0.114], p =0.002), quality of life (β = -0.202, 95% CI [-22.549, -7.851], p <0.001) and teaching evaluation (β = -0.184, 95% CI [-1.431, -0.539], p <0.001) were negatively associated with social anxiety symptoms. Sex (β = 0.123, 95% CI [0.280, 4.483], p = 0.026), attachment anxiety (β = 0.179, 95% CI [0.127, 0.378], p <0.001), attachment avoidance (β = 0.154, 95% CI [0.076, 0.251], p <0.001), generalized depression (β = 0.291, 95% CI [0.363, 0.974], p <0.001), and perceived social stress (β = 0.172, 95% CI [0.066, 0.303], p =0.002) were positively associated with social anxiety symptoms. Conclusion: This study found a high prevalence of social anxiety symptoms among secondary middle-aged schoolteachers. Given the significant psychosocial variables related to social anxiety symptoms observed, there is a possibility of providing interventions for those at risk. Further studies are warranted to establish causal relationships between these variables.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherChiang Mai : Graduate School, Chiang Mai Universityen_US
dc.titleA Study of social anxiety symptoms among middle-aged teachers in secondary education schools in Chiang Mai provinceen_US
dc.title.alternativeการศึกษาอาการวิตกกังวลทางสังคมของครูวัยกลางคนในโรงเรียนระดับมัธยมศึกษาในจังหวัดเชียงใหม่en_US
dc.typeThesis
thailis.controlvocab.lcshAnxiety -- Testing-
thailis.controlvocab.lcshHigh school teachers -- Chiang Mai-
thailis.controlvocab.thashHigh school teachers -- Mental health-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractความเป็นมา ความวิตกกังวลทางสังคมเป็นปัญหาด้านสุขภาพจิตที่แพร่หลายในกลุ่มครู แต่พบว่ามีงานวิจัยจำนวนไม่มากเกี่ยวกับความชุกและปัจจัยที่เกี่ยวข้อง โดยเฉพาะในกลุ่มครูวัยกลางคนในระดับมัธยมศึกษา การศึกษานี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความชุกของความวิตกกังวลทางสังคมและปัจจัยที่เกี่ยวข้องในครูวัยกลางคนในระดับมัธยมศึกษาในจังหวัดเชียงใหม่ ประเทศไทย วิธีการ การศึกษานี้เป็นการสำรวจภาคตัดขวาง โดยการสำรวจออนไลน์ในกลุ่มครูอายุ 45-59 ปี จากโรงเรียนมัธยมในจังหวัดเชียงใหม่ ตั้งแต่เดือนธันวาคม 2566 ถึงเดือนมีนาคม 2567 ทำการประเมินอาการวิตกกังวลทางสังคมโดยใช้เครื่องมือ Social Interaction Anxiety Scale-6 และ Social Phobia Scale-6 นอกจากนี้ยังมีการวัด มาตรการด้านสุขภาพจิตเชิงลบ รวมถึง ความรู้สึกผูกพันแบบไม่มั่นคง บุคลิกลักษณะแบบนิวโรติซิสม ความรู้สึกว้าเหว่ ความรู้สึกเครียด ภาวะหมดไฟในการทำงาน และอาการทางจิตเวช โดยใช้เครื่องมือ Experience in Close Relationship-Revised, neuroticism subscale of Zuckerman, Kuhlman และ Aluya Personality Questionnaire, Revised UCLA Loneliness Scale, Perceived Stress Scale, Burnout measure และ Outcome Inventory ส่วนมาตรการด้านสุขภาพจิตเชิงบวก ได้แก่ บุคลิกลักษณะแบบชอบแสดงออก ความสามารถในการฟื้นตัว ความพึงพอใจในชีวิต พลังใจ ความรู้สึกได้รับการช่วยเหลือทางสังคม และ คุณภาพชีวิต ประเมินโดยใช้เครื่องมือ extraversion subscale of Zuckerman, Kuhlman, และ Aluya Personality Questionnaire, Resilience Inventory, Multidimensional Life Satisfaction Assessment, Inner Strength-based Inventory, Multidimensional Scale of Perceived Social Support และ EuroQol-5-Dimension 5 Level มีการวิเคราะห์ข้อมูลด้วย Pearson correlation และ multiple linear regression เพื่อค้นหาปัจจัยที่พยากรณ์อาการวิตกกังวลทางสังคม ผลลัพธ์ ครูระดับมัธยมศึกษาที่ได้เข้าร่วมในการศึกษาครั้งนี้จำนวนทั้งสิ้น 341 คน จากโรงเรียนรัฐบาล 34 แห่ง โรงเรียนเอกชน 28 แห่ง และโรงเรียนสาธิต 1 แห่ง ในจังหวัดเชียงใหม่ อายุเฉลี่ยของอาสาสมัครคือ 50.22 ปี (ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน 4.50) โดยเป็นเพศหญิงร้อยละ 68.9 การศึกษาครั้งนี้พบว่าอาสาสมัครจำนวน 98 คนจาก 341 คน (ร้อยละ 28.7) มีอาการวิตกกังวลทางสังคม พบว่าการศึกษา (β = -0.174, 95% CI [-5.401, -1.139], p = 0.003), บุคลิกลักษณะแบบชอบแสดงออก (β = -0.184, 95% CI [-0.625, -0.168], p = 0.001), ความสามารถในการฟื้นตัว (β = -0.235, 95% CI [-0.424, -0.149], p <0.001), ความพึงพอใจในชีวิต (β = -0.152, 95% CI [-0.501, -0.114], p =0.002), คุณภาพชีวิต(β = -0.202, 95% CI [-22.549, -7.851], p <0.001) และ การประเมินการสอน (β = -0.184, 95% CI [-1.431, -0.539], p <0.001) มีความสัมพันธ์เชิงลบอย่างมีนัยสำคัญกับอาการวิตกกังวลทางสังคม ในขณะที่ เพศ (β = 0.123, 95% CI [0.280, 4.483], p = 0.026), ความรู้สึกผูกพันแบบไม่มั่นคงแบบกังวล (β = 0.179, 95% CI [0.127, 0.378], p <0.001), ความรู้สึกผูกพันแบบไม่มั่นคงแบบหลีกเลี่ยง (β = 0.154, 95% CI [0.076, 0.251], p <0.001), อาการซึมเศร้า(β = 0.291, 95% CI [0.363, 0.974], p <0.001) และ ความรู้สึกเครียด (β = 0.172, 95% CI [0.066, 0.303], p =0.002) มีความสัมพันธ์เชิงบวกกับอาการวิตกกังวลทางสังคมอย่างมีนัยสำคัญ บทสรุป การศึกษาครั้งนี้พบว่ามีความชุกของอาการวิตกกังวลทางสังคมในครูวัยกลางคนที่สอนระดับมัธยมศึกษามีอัตราสูง เมื่อพิจารณาตัวแปรทางจิตสังคมที่มีนัยสำคัญที่เกี่ยวข้องกับอาการวิตกกังวลทางสังคมแล้ว พบว่ามีความเป็นไปได้ที่จะจัดให้มีการแทรกแซงสำหรับผู้ที่มีความเสี่ยง ควรมีการศึกษาเพิ่มเติมเพื่อให้มั่นใจว่าปัจจัยต่าง ๆ เหล่านี้มีสัมพันธ์เชิงสาเหตุกับอาการวิตกกังวลทางสังคมจริงen_US
Appears in Collections:GRAD-Health Sciences: Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
652835808-Lihan Guo thesis.pdf2.96 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.