Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79608
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorChalongdej Kupanumat-
dc.contributor.authorSiriwit Phangsuwanen_US
dc.date.accessioned2024-07-04T01:07:36Z-
dc.date.available2024-07-04T01:07:36Z-
dc.date.issued2024-02-28-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79608-
dc.description.abstractA study of character design from Lanna legends and ghost stories to the creation of multimedia artworks to disseminate cultural identity. The purpose of this study was to study the story of Lanna culture, beliefs about ghosts and the role of ghosts in Lanna folklore. Apply the knowledge gained from study and research. and collecting information about ghost beliefs in Lanna culture Let's develop into character design. Presented through the form of multimedia creations. In this study There are 2 parts of the study process: gathering information about Lanna ghosts. and the creation of works of art The scope of the study is in the upper northern region of Thailand. in collecting that information Both document and field data will be collected. The tools used in the project include physical survey non-participating observation (Non-Participant Observation) Structured Interview Form Group discussion (Focus Group Discussion) and a questionnaire (Questionaire) to proceed with the creation of works of art. by bringing the knowledge gained from study and research Let's categorize, take notes, and digitize data through audio recordings. The resulting digital audio files are converted into shapes through a computer program. in order to achieve free movement under geometric shapes Then, the resulting shape was used as inspiration for the creation of Lanna ghost characters to be presented in the form of multimedia creations. This will be another way to disseminate modern media to the people of today. The study found that 1) beliefs and rituals about ghosts It has played an important role for the Lanna people since the past. which are hidden with goodwill and ways of living for people in society These beliefs have been carried over from some traditional beliefs and reproduced through the ages. insert social values including cultural stories and rituals which is unique to the Lanna people in the end Later, these beliefs were conveyed in the form of folk tales. Through the process of cultivation and self-learning Combined with traditional beliefs that are attached to the way of life of the Lanna people. passed on to future generations in order to be used as a correct practice according to traditions and beliefs that existed in the past 2) The researcher has created a multimedia artwork presenting the artwork derived from the content of traditional beliefs about Lanna ghosts. reproduced in the form of character designs through collecting information from oral literature and written literature which is the wisdom that has been inherited since ancient times from the ancestors Let's arrange and record audio to convert the original data into digital files. And convert the values into shapes through the process of working with a computer program. in order to achieve free movement under geometric shapes and used as inspiration for creating Lanna ghost characters lead to presentations through multimedia creative forms as a medium for understanding It is also a part of preserving and inheriting cultural identity values. To reach people in the present day better.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherChiang Mai : Graduate School, Chiang Mai Universityen_US
dc.subjectLanna ghostsen_US
dc.subjectHologramen_US
dc.titleCharacter design from Lanna legendary ghost stories towards the creation of multimedia art in order to propagate Lanna artistsic and cultural identityen_US
dc.title.alternativeการออกแบบตัวละครจากตำนานเรื่องเล่าผีล้านนาสู่การสร้างสรรค์ งานศิลปะมัลติมีเดียเพื่อเผยแพร่อัตลักษณ์ทางศิลปวัฒนธรรมen_US
dc.typeThesis
thailis.controlvocab.lcshGhosts - - Thailand, Northern-
thailis.controlvocab.lcshGhosts – Characters-
thailis.controlvocab.lcshMultimedia communications-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการศึกษาการออกแบบตัวละครจากตำนานเรื่องเล่าผีล้านนาสู่การสร้างสรรค์งานศิลปะ มัลติมีเดียเพื่อเผยแพร่อัตลักษณ์ทางศิลปวัฒนธรรม มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาเรื่องราวของ วัฒนธรรมความเชื่อเกี่ยวกับผีล้านนาและบทบาทของผีที่ปรากฏในนิทานพื้นบ้านล้านนา 2) นำองค์ ความรู้ที่ได้จากการศึกษาค้นคว้า และการรวบรวมข้อมูลเกี่ยวกับความเชื่อเรื่องผีในวัฒนธรรมล้านนา มาพัฒนาสู่การออกแบบตัวละคร นำเสนอในรูปแบบงานสร้างสรรค์สื่อมัลติมีเดีย ในการศึกษาครั้งนี้ มีลักษณะเป็นงานวิจัยเชิงสร้างสรรค์ศิลปะ มีการศึกษาทั้งภาคเอกสาร แนวคิด ทฤษฎีที่เกี่ยวข้อง และ การเก็บข้อมูลเชิงลึกภาคสนาม ในบริบทวัฒนธรรมความเชื่อเกี่ยวกับผีล้านนาและบทบาทของผีที่ ปรากฏในนิทานพื้นบ้านล้านนา โดยมีพื้นที่วิจัยคือ จังหวัดเชียงใหม่ เพื่อนำข้อมูลมาวิเคราะห์ และ สังเคราะห์ กำหนดเป็นแนวความคิด และเทคนิคทางคอมพิวเตอร์กราฟิก นำเสนอในรูปแบบพรรณา และเสนอผลงานสร้างสรรรค์ศิลปะ จากการศึกษาพบว่า 1) ความเชื่อและพิธีกรรมเกี่ยวกับผี มีบทบาทสาคัญต่อการดำรงชีวิตของชาวล้านนามาตั้งแต่ อดีต ซึ่งแฝงไปด้วยกุศโลบายและแนวทางการใช้ชีวิตให้แก่คนในสังคม ความเชื่อเหล่านี้ถูกหยิบยก เอาเนื้อหาความเชื่อดั้งเดิมบางประการมาผลิตซ้ำผ่านยุคสมัย โดยสอดแทรกค่านิยมทางสังคม เรื่องราวในเชิงวัฒนธรรมและพิธีกรรม หล่อหลอมเป็นเอกลักษณ์ของชาวล้านนา และถูกถ่ายทอดใน รูปแบบนิทานพื้นบ้านในเวลาต่อมา ผ่านกระบวนการปลูกฝังและเรียนรู้ด้วยตนเอง ส่งต่อแก่ชนรุ่น หลังเพื่อใช้เป็นแนวทางปฏิบัติที่ถูกต้องตามประเพณีและความเชื่อที่มีมาแต่อดีต 2) ผู้ศึกษาได้สร้างสรรค์ผลงานศิลปะมัลติมีเดียจากการหยิบยกเอาความเชื่อดั้งเดิมเกี่ยวกับผี ล้านนา มาผลิตซ้ำในรูปแบบของการออกแบบตัวละครผ่านการรวบรวมข้อมูลจากวรรณกรรมมุขปาฐะ และวรรณกรรมลายลักษณ์ อันเป็นภูมิปัญญาที่ได้รับสืบทอดกันมาแต่โบราณจากบรรพชน มา ทำการเรียบเรียงและบันทึกเสียงเพื่อแปลงข้อมูลดั้งเดิมสู่ความเป็นไฟล์ดิจิทัล และแปลงค่าเป็นรูปทรง ผ่านกระบวนการการทำงานด้วยโปรแกรมคอมพิวเตอร์ เพื่อให้ได้ภาพเคลื่อนไหวแบบอิสระภายใต้ รูปทรงเลขาคณิต และนำมาสร้างสรรค์เป็นตัวละครผีล้านนา อันเป็นมิติใหม่ของการเรียนรู้เรื่องราว ทางวัฒนธรรม ให้ผู้ชมได้เห็นถึงความเป็นรูปธรรมของผีล้านนา โดยอาศัยเทคนิคและทฤษฎีการ ออกแบบ ตลอดจนสื่อมัลติมีเดีย เป็นสื่อกลางในการสร้างความเข้าใจ และสืบทอดคุณค่าอัตลักษณ์ ทางวัฒนธรรม ให้สามารถเข้าถึงผู้คนในยุคปัจจุบันได้ดียิ่งขึ้น จากการสร้างสรรค์งานศิลปะในครั้งนี้ สามารถต่อยอดเป็นการสร้างรายได้ในรูปแบบ สินค้าวัฒนธรรม ซึ่งเป็นการเผยแพร่อัตลักษณ์ทาง วัฒนธรรมผ่านรูปแบบสินค้าและสื่อชนิดอื่นต่อไปในอนาคตen_US
Appears in Collections:FINEARTS: Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
610352006 สิริวิชย์ พังสุวรรณ.pdf14.69 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.