Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79541
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorPornrat Wattanakasiwich-
dc.contributor.authorKanokporn Intakaewen_US
dc.date.accessioned2024-06-19T12:12:29Z-
dc.date.available2024-06-19T12:12:29Z-
dc.date.issued2024-03-25-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79541-
dc.description.abstractThis research has three objectives: (1) to develop a module for physical measurement and data recording using the GoGo Board learning kit; (2) to develop a manual and a set of physics experiment activities that utilize Hall effect sensors and the GoGo Board for measuring physical quantities; and (3) to evaluate the use of the GoGo Board and Hall effect sensors in physical measurement and data recording by a group of 16 pre-service teachers and 18 undergraduate students, majoring in physics at Chiang Mai University. The researcher conducted experiments and developed the physical measurement and data recording module using Hall sensors with the GoGo Board, including pre-learning and post-learning tests on understanding the Hall effect and the application of Hall sensors, comprising 12 multiple-choice questions, activities sheets on the Hall effect and Hall sensors, and activities for determining the angular velocity of a wheel and the spring constant, which were tools used in data collection with the research participants, along with semi-structured interviews. From the analysis of both quantitative and qualitative data, it was found that after learning with this module, students significantly improved their knowledge and skills from before learning, with a statistical significance of z = 5.0944, p = 0.0000003, using the non-parametric Wilcoxon signed ranks test, and an effect size of 0.87, indicating a significant difference in post-learning scores from pre-learning scores. Additionally, the overall learning gain of the students was 0.73, indicating a high level of learning improvement. Statistical analysis using all three methods indicated the effectiveness of the learning module. Furthermore, the research participants were highly satisfied with the set of physics experiment activities using Hall sensors and the GoGo Board, with a satisfaction level greater than 4. The overall activities were deemed appropriate, helping students understand the principles of physics and the operation of Hall sensors, enhancing their skills in using the GoGo Board and conducting physics experiments significantly, making it easier for students to understand and apply compared to using Arduino, which is more complex. These activities not only enhanced understanding of coding and code logic but also enabled students to practice thinking and problem-solving skills effectively through hands-on experiments.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleDevelopment of learning activities for angular speed and angular frequency measurements using hall sensor and GoGo board learning toolkitsen_US
dc.title.alternativeการพัฒนากิจกรรมการเรียนรู้สำหรับการวัดอัตราเร็วเชิงมุมและความถี่เชิงมุมโดยใช้เซ็นเซอร์ฮอลล์และชุดเครื่องมือการเรียนรู้โกโกบอร์ดen_US
dc.typeThesis
thailis.controlvocab.lcshGoGo Board-
thailis.controlvocab.lcshActivity programs in education-
thailis.controlvocab.lcshPhysics -- Study and teaching-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractงานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์สามข้อ (1) เพื่อพัฒนาโมดูลการวัดและการบันทึกข้อมูลทางฟิสิกส์ โดยใช้ชุดเครื่องมือการเรียนรู้ GoGo Board (2) เพื่อพัฒนาคู่มือและชุดกิจกรรมการทดลองทางฟิสิกส์ที่ใช้เซ็นเซฮร์แม่เหล็กและชุดสมองกล GoGo Board ในการวัดค่าปริมาณทางฟิสิกส์ และ (3) เพื่อประเมินการใช้ชุดสมองกล GoGo Board และเซ็นเซฮร์แม่เหล็กในการวัดและการบันทึกข้อมูลทางฟิสิกส์ โดยกลุ่มนักศึกษาปริญญาตรีมหาวิทยาลัยเชียงใหม่ จากคณะศึกษาศาสตร์จำนวน 16 คน และคณะวิทยาศาสตร์ สาขาวิชาฟิสิกส์จำนวน 18 คน ผู้วิจัยได้ทำการทดลองและพัฒนาโมดูลการวัดและการบันทึกข้อมูลทางฟิสิกส์จากการประยุกต์ใช้เซ็นเซอร์ฮอลล์กับ GoGo Board ประกอบด้วย แบบทดสอบก่อนเรียน – หลังเรียนเกี่ยวกับความเข้าใจเกี่ยวกับผลกระทบฮอลล์และการประยุกต์ใช้งานเซ็นเซอร์ฮอลล์ เป็นคำถามแบบปรนัยจำนวน 12 ข้อ ใบกิจกรรมผลกระทบฮอลล์และเซ็นเซอร์ฮอลล์ ใบกิจกรรมการประยุกต์ใช้เซ็นเซอร์ฮอลล์ เพื่อหาค่าอัตราเร็วเชิงมุมของล้อ และเพื่อหาค่านิจของสปริง ซึ่งเป็นเครื่องมือที่ใช้ในการเก็บข้อมูลกับผู้เข้าร่วมการวิจัย รวมถึงการสัมภาษณ์แบบกึ่งโครงสร้าง จากการวิเคราะห์ข้อมูลทั้งเชิงปริมาณและเชิงคุณภาพ พบว่า หลังเรียนด้วยโมดูลการเรียนรู้นี้ นักศึกษามีความรู้และทักษะหลังเรียนที่แตกต่างจากก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ z = 5.0944, p = 0.0000003 ด้วยสถิตินอนพาราเมตริกวิธี Wilcoxon signed ranks test, ค่าขนาดของอิทธิพล มีค่า 0.87 แสดงว่าคะแนนหลังเรียนแตกต่างอย่างมากจากคะแนนก่อนเรียน ทั้งนี้ผู้เรียนมีความรู้ความเข้าใจเพิ่มขึ้นจากกิจกรรมการเรียนรู้ สื่อการเรียนรู้ที่นำมาใช้สอน เนื่องจากค่าการเรียนรู้ที่เพิ่มขึ้นของผู้เรียนโดยรวมมีค่า 0.73 แสดงถึงผลการเรียนรู้ที่เพิ่มขึ้นในระดับสูง จากการวิเคราะห์ทางสถิติทั้ง 3 วิธีแสดงว่าโมดูลการเรียนรู้นี้มีประสิทธิภาพ นอกจากนี้ผู้เข้าร่วมการวิจัยมีความพึงพอใจอย่างมากกับชุดกิจกรรมการทดลองทางฟิสิกส์ โดยใช้เซ็นเซอร์ฮอลล์และชุดสมองกล GoGo Board โดยมีระดับความพึงพอใจมากกว่า 4 ภาพรวมกิจกรรมมีความเหมาะสมช่วยให้ผู้เรียนความเข้าใจหลักการฟิสิกส์และการทำงานของเซ็นเซอร์ฮอลล์ ส่งเสริมทักษะการใช้ชุดสมองกล GoGo Board และการทำการทดลองทางฟิสิกส์อย่างมาก ทำให้ผู้เรียนสามารถเข้าใจและนำไปประยุกต์ใช้งานได้ง่ายขึ้น เมื่อเทียบกับการใช้ Arduino ที่มีความซับซ้อนสูงกว่า กิจกรรมเหล่านี้ไม่เพียงแต่เพิ่มความเข้าใจในการ Coding และลอจิกของโค้ด แต่ยังช่วยให้ผู้เรียนได้ฝึกฝนทักษะการคิดและการแก้ปัญหาอย่างมีประสิทธิภาพผ่านการทดลองที่ลงมือทำจริงด้วยen_US
Appears in Collections:SCIENCE: Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
650531051-Kanokporn Intakaew.pdf4.2 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.