Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79473
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorChalermpon Kongjit-
dc.contributor.authorWang, Hanen_US
dc.date.accessioned2024-05-17T01:28:58Z-
dc.date.available2024-05-17T01:28:58Z-
dc.date.issued2024-01-12-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79473-
dc.description.abstractWith attractions like ancient temples, scenic natural landscapes and local culture, Chiang Mai is deeply beloved by Chinese visitors. However, the booming Chinese tourism in Chiang Mai also poses new challenges for local businesses to better serve the massive influx of Chinese tourists. As Chinese restaurants are pivotal for Chinese travellers during their visit, issues related to their dining services deserve attention to improve customer satisfaction. This study analyzes customer reviews of Chiang Mai Chinese restaurants on Dianping, aiming to identify service issues from the perspective of Chinese tourists. This study aims to identify specific service issues in Chinese restaurants serving Chinese tourists in Chiang Mai, Thailand. The study first uses python to mine the reviews of Chiang Mai Chinese restaurants on Dianping.com, and then uses sentiment analysis software (weiciyun) to conduct a comprehensive analysis of the top 10 and bottom 10 reviews of Chiang Mai Chinese restaurants. The comprehensive analysis is mainly based on technologies such as text pre-processing, multi-rule joint matching, and machine deep learning to build an accurate and efficient Chinese word segmentation system. It effectively solves the main problems in Chinese word segmentation and greatly improves the quality of word segmentation by making full use of internal vocabulary and contextual information. Reviews are coded in terms of responsiveness, reliability, assurance, empathy and tangibility against relevant service quality criteria. The analysis showed that the most common service issues mentioned in reviews included Environmental and hygiene issues, Food quality issues, and Chinese service issues. The study recommends that Chinese restaurants in Chiang Mai improve these aspects to increase Chinese tourists' satisfaction. The results of this study can also provide a reference for service improvement for Chinese restaurants in Thailand and other Southeast Asian tourist countries when serving Chinese tourists.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherChiang Mai : Graduate School, Chiang Mai Universityen_US
dc.titleDeveloping a service quality model for Chiang Mai Chinese restauranten_US
dc.title.alternativeการพัฒนารูปแบบคุณภาพการบริการสําหรับร้านอาหารจีนในเชียงใหม่en_US
dc.typeIndependent Study (IS)-
thailis.controlvocab.lcshChinese restaurants -- Chiang Mai-
thailis.controlvocab.lcshChinese restaurants -- Chiang Mai-
thailis.controlvocab.lcshConsumer satisfaction -- Chiang Mai-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractปัจจุบันประเทศไทยเป็นปลายทางที่ได้รับความนิยมสูงสุดสำหรับนักท่องเที่ยวจีน จังหวัดเชียงใหม่เป็นหนึ่งในเมืองที่ได้รับการเยี่ยมชมมากที่สุดในภาคเหนือของประเทศไทย มีประวัติศาสตร์ยาวนานและทรัพยากรท่องเที่ยวที่มีมากมาย ด้วยสถานที่ท่องเที่ยวที่มีความสวยงาม เช่น วัดโบราณ ธรรมชาติที่สวยงาม และวัฒนธรรมท้องถิ่น เชียงใหม่จึงเป็นที่ชื่นชอบของนักท่องเที่ยวจีน อย่างไรก็ตาม การท่องเที่ยวของนักท่องเที่ยวจีนที่มีอัตราการเพิ่มขึ้นอย่างต่อเนื่องในเชียงใหม่ ยังก่อให้เกิดความท้าทายใหม่ให้กับธุรกิจท้องถิ่นในการให้บริการนักท่องเที่ยวจีนที่เพิ่มมากขึ้น นักท่องเที่ยวจีนมักจะอ่านรีวิวออนไลน์เมื่อเลือกร้านอาหารในระหว่างการเดินทางของพวกเขา ซึ่งไดอันปิง (Dianping) เป็นแพลตฟอร์มรีวิวร้านอาหารที่ใหญ่ที่สุดในประเทศจีน ด้วยข้อมูลที่มีผู้ใช้สร้างขึ้นจำนวนมาก โดยร้านอาหารจีนเป็นสิ่งสำคัญสำหรับนักท่องเที่ยวจีนในระหว่างการเข้าชม ปัญหาที่เกี่ยวข้องกับการให้บริการอาหาร จึงควรได้รับการสนใจเพื่อปรับปรุงความพึงพอใจของลูกค้า การศึกษานี้ วิเคราะห์การรีวิวของลูกค้าเกี่ยวกับร้านอาหารจีนในเชียงใหม่บนไดอันปิง เพื่อหาปัญหาที่เกี่ยวข้องกับการให้บริการจากมุมมองของนักท่องเที่ยวจีน ข้อมูลรีวิวที่มากมายจากไดอันปิงที่เป็นหนึ่งในเว็บไซต์รีวิวหลักสำหรับนักท่องเที่ยวจีน จะช่วยให้สามารถศึกษาเรื่องนี้อย่างลึกลงได้ การศึกษานี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อระบุปัญหาในการให้บริการที่เฉพาะเจาะจงในร้านอาหารจีนที่ให้บริการนักท่องเที่ยวจีนในเชียงใหม่ ประเด็นแรกของการศึกษาคือใช้ภาษาไพธอนในการขุดรีวิวของร้านอาหารจีนในเชียงใหม่บน Dianping.com และใช้ซอฟต์แวร์การวิเคราะห์อารมณ์ (weiciyun) เพื่อทำการวิเคราะห์อย่างละเอียดของรีวิวที่ดีที่สุด 10 รีวิวและรีวิวที่แย่ที่สุด 10 ของร้านอาหารจีนในเชียงใหม่ รีวิวจะถูกเข้ารหัสตามเกณฑ์คุณภาพการให้บริการที่เกี่ยวข้อง เช่น การตอบสนอง ความน่าเชื่อถือ การวิเคราะห์อย่างครอบคลุมของระบบ Weiciyun มุ่งเน้นอยู่บนเทคโนโลยีต่างๆ เช่น การกําหนดข้อมูลพื้นฐานของข้อความ การจับคู่กฎข้อกําหนดหลายอย่าง และโมเดลเรียนรู้ของเครื่องเกิดความรู้เชิงลึก เพื่อสร้างระบบแยกคําภาษาจีนที่แม่นยําและมีประสิทธิภาพ แก้ไขปัญหาหลักในการแยกคําภาษาจีนได้อย่างมีประสิทธิภาพ และสามารถพัฒนาคุณภาพการแยกคําได้อย่างมาก ผ่านการนําพจนานุกรมและบริบทภายในไปใช้อย่างเต็มที่ การให้ความมั่นใจ ความเห็นอกเห็นใจและความจริงจัง จากการวิเคราะห์พบว่า ปัญหาที่พบบ่อยที่สุดในรีวิว ปัญหาในเรื่องสภาพแวดล้อมและความสะอาด ปัญหาในเรื่องคุณภาพอาหาร และปัญหาในการให้บริการตามแบบฉบับจีน การศึกษาแนะนำให้ร้านอาหารจีนในเชียงใหม่ควรปรับปรุงด้านเหล่านี้ เพื่อเพิ่มความพึงพอใจของนักท่องเที่ยวจีน ผลการศึกษานี้ยังสามารถให้ข้อมูลอ้างอิงสำหรับการปรับปรุงการให้บริการของร้านอาหารจีนในประเทศไทยและประเทศท่องเที่ยวในเอเชียตะวันออกเฉียงใต้อื่นๆ เมื่อให้บริการนักท่องเที่ยวจีนen_US
Appears in Collections:CAMT: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
632132021 - Han Wang.pdf2.44 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.