Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79150
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorรัชนีกร ทองสุขดี-
dc.contributor.authorราตรี มีชัยen_US
dc.date.accessioned2023-11-08T01:14:56Z-
dc.date.available2023-11-08T01:14:56Z-
dc.date.issued2566-08-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79150-
dc.description.abstractThe purpose of this research was to develop the sashiko embroidery skills by using embroidery hoops for a student with deafblindness. The case study, selected by purposive sampling, was a student with deafblindness in 9th grade. The instruments that were using in this research included 1) five patterns of hoop shapes : circle, oval, triangular, square and hexagonal, 2) five Individual Implementation Plans (IIP) and 3) assessment forms of sashiko embroidery ability using embroidery hoops. The data were analyzed by using average and percentage. The research results revealed that the development of Sashiko embroidery ability using embroidery hoop showed improvement ranging from 5.55 - 11.11%. The circle hoop and oval hoop were the best two hoops to develop sashiko embroidery ability for a student with deafblindness. The triangular, square and hexagonal hoop were more difficult because of its sides and angles. To assist the case study, the researcher increased tactile sign language by providing more touch samples of sashiko embroidery and guidance in handling the stitching patterns during the process, especially when stitching required turning corners, allowing the case study to achieve better results.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleการพัฒนาความสามารถการปักซาชิโกะสำหรับนักเรียนหูหนวกตาบอดโดยใช้สะดึงen_US
dc.title.alternativeDevelopment of Sashiko embroidery ability for a student with deafblindness using embroidery hoopsen_US
dc.typeThesis
thailis.controlvocab.thashการเย็บปักถักร้อย-
thailis.controlvocab.thashการเย็บผ้า-
thailis.controlvocab.thashการปักไขว้-
thailis.controlvocab.thashลายปัก-
thailis.controlvocab.thashคนหูหนวก-
thailis.controlvocab.thashผู้ที่มีความบกพร่องทางการได้ยิน-
thailis.controlvocab.thashคนตาบอด-
thailis.controlvocab.thashคนพิการทางสายตา-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการวิจัยมีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาความสามารถการปักซาชิโกะโดยใช้สะดึงสำหรับนักเรียนหูหนวกตาบอด เป็นการวิจัยเชิงพัฒนา กรณีศึกษา คือ นักเรียนหูหนวกตาบอดระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 โดยการเลือกแบบเจาะจง เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วย 1) สะดึง 5 รูปแบบ ได้แก่ สะดึงวงกลม สะดึงวงรี สะดึงสามเหลี่ยม สะดึงสี่เหลี่ยมและสะดึงหกเหลี่ยม 2) แผนการสอนเฉพาะบุคคล จำนวน 5 แผน 3) แบบประเมินความสามารถการปักซาชิโกะโดยใช้สะดึง วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ค่าเฉลี่ยและร้อยละ ผลการวิจัย พบว่า ผลการพัฒนาความสามารถการปักซาชิโกะโดยใช้สะดึงรูปแบบต่าง ๆ ที่เพิ่มขึ้นอยู่ระหว่างร้อยละ 5.55 - 11.11 รูปแบบสะดึงที่พัฒนาความสามารถนักเรียนหูหนวกตาบอดปักซาชิโกะได้ดีที่สุด คือ สะดึงวงกลมและสะดึงวงรี ส่วนสะดึงสามเหลี่ยม สะดึงสี่เหลี่ยมและสะดึงหกเหลี่ยมมีมุมและด้านเข้ามาเกี่ยวข้อง ผู้วิจัยให้การช่วยเหลือโดยการให้สัมผัสตัวอย่างการปักซาชิโกะเพิ่มมากขึ้น ต้องสัมผัสเตือนและนำทางอยู่เป็นระยะโดยเฉพาะการปักที่ต้องเลี้ยวตามมุมของสะดึงจึงสามารถทำได้en_US
Appears in Collections:EDU: Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
610232054-ราตรี-มีชัย.pdf7 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.