Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79129
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorภัทราภรณ์ ภทรสกุล-
dc.contributor.authorชฎาพร คำฟูen_US
dc.date.accessioned2023-11-05T07:49:17Z-
dc.date.available2023-11-05T07:49:17Z-
dc.date.issued2023-05-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79129-
dc.description.abstractLong-term caregivers of children with autism may develop to depression. This study aimed to compare the mean scores for depression and positive thinking of caregivers of autistic children at baseline and at one month after receiving the positive thinking modeling and mindfulness training program. The sample included 30 caregivers of autistic children who were purposively selected. Data were collected using the Depression Scale-9Q and the Positive Thinking Scale. Data were analyzed using descriptive statistics and the Wilcoxon signed rank test. Results of the study revealed that: 1. Mean scores for depression in autistic children’s caregivers, after receiving the positive thinking modeling and mindfulness training program, were significantly less than before receiving the program (p < .001). 2. Mean scores for positive thinking of autistic children’s caregivers, after receiving the positive thinking modeling and mindfulness training program, were significantly more than before receiving the program (p < .001). The results of this study show that the positive thinking modeling and mindfulness training program can reduce depression symptoms and increase the positive thinking of caregivers of autistic children. Therefore, it should be used to assist autistic children’s caregivers who are depressed.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleผลของโปรแกรมการฝึกวิธีคิดทางบวกและการฝึกสติต่อภาวะซึมเศร้าในผู้ดูแลเด็กออทิสติกที่มีภาวะซึมเศร้า สถาบันพัฒนาการเด็กราชนครินทร์ จังหวัดเชียงใหม่en_US
dc.title.alternativeEffect of the positive thinking modeling and mindfulness training program on depression among depressive caregivers of autistic children, Rajanagarindra Institute of Child Development, Chiang Mai Provinceen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thailis.controlvocab.thashสถาบันพัฒนาการเด็กราชนครินทร์-
thailis.controlvocab.thashบุคคลซึมเศร้า -- เชียงใหม่-
thailis.controlvocab.thashเด็กออทิสติก -- เชียงใหม่-
thailis.controlvocab.thashการพยาบาลจิตเวชศาสตร์-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการดูแลเด็กออทิสติกเป็นระยะเวลานานก่อให้เกิดภาวะซึมเศร้าในผู้ดูแลได้ การศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อเปรียบเทียบคะแนนเฉลี่ยของภาวะซึมเศร้าและความคิดเชิงบวกของผู้ดูแลเด็กออทิสติก ระหว่างก่อนได้รับโปรแกรมการฝึกวิธีคิดทางบวกและการฝึกสติ และหลังได้รับโปรแกรม 1 เดือน กลุ่มตัวอย่าง คือ ผู้ดูแลเด็กออทิสติก จำนวน 30 คน คัดเลือกแบบเฉพาะเจาะจง รวบรวมข้อมูลด้วยแบบประเมินภาวะซึมเศร้า 9Q และแบบประเมินความคิดเชิงบวก วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติ เชิงพรรณนา และ Wilcoxon Signed Rank Test ผลการศึกษาพบว่า 1. ค่าเฉลี่ยของคะแนนภาวะซึมเศร้าของผู้ดูแลเด็กออทิสติก หลังได้รับโปรแกรมการฝึกวิธีคิดทางบวกและการฝึกสติ น้อยกว่าก่อนได้รับโปรแกรม อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ (p < .001) 2. ค่าเฉลี่ยของคะแนนความคิดเชิงบวกของผู้ดูแลเด็กออทิสติก หลังได้รับโปรแกรมการฝึกวิธีคิดทางบวกและการฝึกสติ มากกว่าก่อนได้รับโปรแกรม อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ (p < .001) ผลการศึกษาครั้งนี้ แสดงให้เห็นว่าโปรแกรมการฝึกวิธีคิดทางบวกและการฝึกสติ ช่วยลดอาการซึมเศร้าและเพิ่มความคิดเชิงบวกของผู้ดูแลเด็กออทิสติก จึงควรใช้เป็นทางเลือกในการบำบัดสำหรับผู้ดูแลเด็กออทิสติกที่มีภาวะซึมเศร้าen_US
Appears in Collections:NURSE: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
611231075-ชฎาพร คำฟู.pdf2.04 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.