Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79098
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorสุทธิกัญจน์ ทิพยเกสร-
dc.contributor.advisorรัชนีกร ทองสุขดี-
dc.contributor.authorปฏิมา นาครักษ์en_US
dc.date.accessioned2023-10-25T00:42:22Z-
dc.date.available2023-10-25T00:42:22Z-
dc.date.issued2023-08-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79098-
dc.description.abstractThe purpose of this thesis was to study the effects of environmental adaptation using the SETT Framework with systematic instructions to reduce the fear of sitting on the flush toilet for a child with multiple disabilities and sensory integrative dysfunction. The case study was a male aged 14 years and 8 months with multiple disabilities and sensory integrative dysfunction who has the fear of sitting on the flush toilet. Research tools included: 1) a behavioral observation form for the fear of sitting on the flush toilet administered pre- and post-implementation; 2) three individual implementation plans regarding environmental adaptation using SETT Framework with systematic instruction. Factors affecting the case study's preference were used as a teaching strategy, including environmental adaptation, telling stories, using picture cards, and reinforcement. The results indicated that: 1.The mean score on the fear of sitting on the flush toilet at a pre-implementation was 13.67 (91.13%), whereas that at a post-implementation was 5.00 (33.33 %), with a decreased score of 8.67 (57.80 %). 2. The mean score on the individual implementation plan 1 on Do you know me? What am I? at a pretest was 5 ( 33.33 %) whereas at a posttest it was 13 (86.67 %). 3. The mean score on individual implementation plan 2 on Taking Children to Sit on a Modified Flush Toilet at a pretest was 9 (60.00%) while at a posttest it was 15 (100.00 %). 4.The mean score on the individual implementation plan 3 on Taking Children to the Toilet at a pretest was 6 (66.67%), while at a posttest it was 9 (100.00%).en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleการปรับสภาพแวดล้อมตามกรอบแนวคิดเซททร่วมกับการเรียนการสอนเชิงระบบ เพื่อลดพฤติกรรมความกลัวการนั่งโถชักโครกของเด็กพิการซ้อนที่มีความบกพร่องในการบูรณาการประสาทความรู้สึกen_US
dc.title.alternativeEnvironmental adaptation using SETT frame work with systematic instructions to reduce the fear of sitting on the flush toilet for a child with multiple disabilities and sensory integrative dysfunctionen_US
dc.typeThesis
thailis.controlvocab.thashเด็กพิการ-
thailis.controlvocab.thashเด็กพิการ -- การดูแล-
thailis.controlvocab.thashเด็กพิการ -- พฤติกรรม-
thailis.controlvocab.thashเครื่องสุขภัณฑ์-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาผลการปรับสภาพแวดล้อมตามกรอบแนวคิดเซทท ร่วมกับการเรียนการสอนเชิงระบบ ในการลดพฤติกรรมความกลัวการนั่งโถชักโครกในการขับถ่ายของเด็กพิการซ้อนที่มีภาวะบกพร่องในการบูรณาการประสาทความรู้สึก เพศชาย อายุ 14 ปี 8 เดือน มีพฤติกรรมกลัวการนั่งบนโถชักโครก เครื่องมือวิจัย ได้แก่ 1) แบบสังเกตพฤติกรรมความกลัวการนั่งโถชักโครกก่อนและหลังเรียน 2) แผนการสอนเฉพาะบุคคล จำนวน 3 แผน ที่มีการปรับสภาพแวดล้อมตามกรอบแนวคิดเซททร่วมกับการเรียนการสอนเชิงระบบ โดยใช้สิ่งที่กรณีศึกษาชอบมาช่วยเป็นกลยุทธ์ในการสอน ประกอบไปด้วย การปรับสภาพแวดล้อม การเล่านิทาน การใช้บัตรภาพ และการเสริมแรง ผลการวิจัยพบว่า 1. ผลคะแนนและค่าเฉลี่ยร้อยละของพฤติกรรมความกลัวการนั่งโถชักโครก ก่อนการใช้แผนเท่ากับ 13.67 (ร้อยละ 91.13) และหลังการใช้แผน เท่ากับ 5.00 (ร้อยละ 33.33) มีค่าลดลง เท่ากับ 8.67 (ร้อยละ 57.80) 2.ผลคะแนนและค่าเฉลี่ยร้อยละก่อนและหลังเรียนของแผนที่ 1 เรื่อง รู้จักฉันไหม ฉันคืออะไร มีค่าผลคะแนนเท่ากับ 5 และเฉลี่ยร้อยละเท่ากับ 33.33 หลังเรียนมีค่าผลคะแนนเท่ากับ 13 และเฉลี่ยร้อยละเท่ากับ 86.67 3.ผลคะแนนและค่าเฉลี่ยร้อยละก่อนและหลังเรียนของแผนที่ 2 เรื่อง พาน้องนั่งโถชักโครกดัดแปลง มีค่าผลคะแนนเท่ากับ 9 และเฉลี่ยร้อยละเท่ากับ 60.00 หลังเรียนมีค่าผลคะแนนเท่ากับ 15 และเฉลี่ยร้อยละเท่ากับ 100.00 4.ผลคะแนนและค่าเฉลี่ยร้อยละก่อนและหลังเรียนของแผนที่ 3 เรื่อง พาน้องเข้าห้องน้ำ มีค่าผลคะแนนเท่ากับ 6 และเฉลี่ยร้อยละเท่ากับ 66.67 หลังเรียนมีค่าผลคะแนนเท่ากับ 9 และเฉลี่ยร้อยละเท่ากับ 100.00en_US
Appears in Collections:EDU: Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
610232035-นางสาวปฏิมา นาครักษ์.pdf4.32 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.