Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79032
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorธีรวรรณ ธีระพงษ์-
dc.contributor.authorพงศ์อามาตย์ อุเทนสุตen_US
dc.date.accessioned2023-10-15T03:29:50Z-
dc.date.available2023-10-15T03:29:50Z-
dc.date.issued2018-10-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79032-
dc.description.abstractThe purpose of this research was to study the effect of Acceptance and Commitment Therapy group counseling on the congruence of counselors in training. The research design used was the quasi experimental pretest-posttest control group design. The sample group was composed of 18 third year undergraduate counselors in training from Faculty of Education, Chiang Mai Rajabhat University. The samples (n=18) were assigned into two groups: experimental group (n=10) and control group (n=8). The experimental group participated in Acceptance and Commitment Therapy group counseling conducted by the researcher for approximately 15 hours over 2 consecutive days. The research instruments used were Acceptance and Commitment Therapy based group counseling program for developing congruence of counselors in training, the congruence inventory constructed by the researcher and the collected qualitative data. The congruence inventory was rated by two parties including the counselors in training and the clients. The Data were analyzed by using the t-test (dependent group) and the t-test (independent group). The results revealed that: 1. The Acceptance and Commitment Therapy group counseling enhancedcongruence scores significantly higher in posttest compared with pretest at the .01 level 2. The Acceptance and Commitment Therapy group counseling enhancedcongruence scores of the experimental group significantly higher than the control group at the .01 level. The experience of the sample group after participated in ACT program was analyzed based on six core processes of Acceptance and Commitment Therapy. The results revealed that the samples were able to observe their thought, emotional, memory, and physical experiences through being in the present and being fully with themselves. Additionally, as a result of accepting their Experiential Avoidance without wasting time ruminating, the samples were found more confident and less pressure. They were also able to connect with their values as well as increasing their self-respect after finishing program. Apart from personal life development, their career life was promoted as well. As being the counselors in training, they are able to apply what they have learned from the group counseling sessions into their personal congruence practice. Therefore, this program was able to enhance their quality to be better counselors along with raising their life satisfaction.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleผลของการปรึกษาเชิงจิตวิทยาแบบกลุ่มตามแนวคิดการบำบัดด้วยการยอมรับและพันธสัญญาต่อความสอดคล้องในตนเองของนักจิตวิทยาการปรึกษาฝึกหัดen_US
dc.title.alternativeEffect of acceptance and commitment therapy group counseling on congruence of counselors in trainingen_US
dc.typeThesis
thailis.controlvocab.thashนักจิตวิทยา-
thailis.controlvocab.thashจิตวิทยาการปรึกษา-
thailis.controlvocab.thashการให้คำปรึกษา-
thailis.controlvocab.thashการให้คำปรึกษาแบบกลุ่ม-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการวิจัยในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลของการปรึกษาเชิงจิตวิทยาแบบกลุ่มตามแนวคิด การบำบัดด้วยการยอมรับและพันธสัญญาต่อความสอดคล้องในตนเองของนักจิตวิทยาการปรึกษา ฝึกหัด แบบของการวิจัยเป็นการวิจัยกึ่งทดลองที่มีกลุ่มทดลองและกลุ่มควบคุม โดยมีการทดสอบก่อน และหลังการทดลอง กลุ่มตัวอย่างเป็นนักจิตวิทยาการปรึกษาฝึกหัด ซึ่งเป็นนักศึกษาสาขาจิตวิทยาการปรึกษาและ การแนะแนว คณะครุศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงใหม่ ชั้นปีที่ 3 จำนวน 18 คน นักจิตวิทยาการ ปรึกษาฝึกหัดที่เข้าร่วมการวิจัยแบ่งออกเป็นกลุ่มทดลอง 10 คน และกลุ่มควบคุม 8 คน กลุ่มทดลองได้ เข้าร่วมการปรึกษาเชิงจิตวิทยาแบบกลุ่มตามแนวคิดการบำบัดด้วยการยอมรับและพันธสัญญา โดยใช้ ระยะเวลาประมาณ 15 ชั่วโมง ต่อเนื่องกัน 2 วัน โดยมีผู้วิจัยเป็นผู้นำกลุ่ม เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ประกอบด้วย โปรแกรมการปรึกษาเชิงจิตวิทยาแบบกลุ่มตามแนวคิดการบำบัดด้วยการยอมรับและ พันธสัญญา เพื่อพัฒนาความสอดคล้องในตนเองของนักจิตวิทยาการปรึกษาฝึกหัด และแบบวัดความ สอดคล้องในตนเองที่พัฒนาขึ้นโดยผู้วิจัย ซึ่งประเมิน โดยบุคคล 2 ฝ่าย ได้แก่ นักจิตวิทยาการปรึกษา ฝึกหัดประเมินตนเอง และผู้รับการปรึกษาประเมินนักจิตวิทยาการปรึกษาฝึกหัด และเก็บรวบรวม ข้อมูลเชิงคุณภาพร่วมด้วย สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ สถิติทดสอบที่แบบกลุ่มตัวอย่างไม่เป็น อิสระต่อกัน และสถิติทดสอบที่แบบกลุ่มตัวอย่างเป็นอิสระต่อกัน ผลการวิจัยพบว่า 1. การปรึกษาเชิงจิตวิทยาแบบกลุ่มตามแนวคิดการบำบัดด้วยการยอมรับและพันธสัญญาเพิ่ม คะแนนความสอดคล้องในตนเองของนักจิตวิทยาการปรึกษาฝึกหัดที่เข้าร่วมกลุ่มสูงขึ้นกว่าก่อนการ เข้าร่วมกลุ่ม อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 2. การปรึกษาเชิงจิตวิทยาแบบกลุ่มตามแนวคิดการบำบัดด้วยการยอมรับและพันธสัญญาเพิ่ม คะแนนความสอดคล้องในตนเองของนักจิตวิทยาการปรึกษาฝึกหัดที่เข้าร่วมกลุ่มสูงขึ้นกว่า นักจิตวิทยาการปรึกษาฝึกหัดที่ไม่ได้เข้าร่วมกลุ่ม อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 ในส่วนของประสบการณ์ของกลุ่มตัวอย่าง หลังเข้าร่วมการปรึกษาเชิงจิตวิทยาแบบกลุ่มตาม แนวคิดการบำบัดด้วยการยอมรับและพันธสัญญา โดยวิเคราะห์ตามหลักการสำคัญ 6 ประการของการ บำบัดด้วยการยอมรับและพันธสัญญา ที่ช่วยส่งเสริมความยืดหยุ่นทางจิตวิทยา (Psychological flexibility) พบว่า นักจิตวิทยาการปรึกษาฝึกหัดสามารถสังเกตประสบการณ์ที่เกิดขึ้นทั้งความคิด อารมณ์ ความทรงจำ และร่างกาย ผ่านการอยู่กับปัจจุบันและกลับมาอยู่กับตัวเองอย่างเต็มที่ รวมทั้ง ยอมรับประสบการณ์ที่ไม่พึงปรารถนา โดยไม่เสียเวลาเข้าไปแก้ไขสิ่งที่เกิดขึ้นภายในจิตใจ คลายจาก ความกดดัน รู้สึกมั่นใจมากขึ้นในการก้าวต่อไปโดยไม่ต้องจมอยู่กับความคิด รับรู้คุณค่า ความ ภาคภูมิใจ และแนวทางของตนเองในการเป็นนักจิตวิทยาการปรึกษา สามารถนำสิ่งที่ได้ฝึกฝนมาสู่ การลงมือปฏิบัติเพื่อเสริมสร้างความสอดคล้องในตนเอง ส่งเสริมให้ทำหน้าที่ของนักจิตวิทยาการ ปรึกษาได้ดีขึ้น และมีความสุขกับชีวิตได้en_US
Appears in Collections:HUMAN: Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
590132052-พงศ์อำมาตย์ อุเทนสุต.pdf3.76 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.