Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79025
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorChukiat Chaiboonsri-
dc.contributor.advisorKanchana Chokethaworn-
dc.contributor.authorWang, Junjunen_US
dc.date.accessioned2023-10-14T06:46:27Z-
dc.date.available2023-10-14T06:46:27Z-
dc.date.issued2023-05-30-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79025-
dc.description.abstractThis paper dynamically analyzes the relationships among the box office revenue of films, per capita GDP, number of cinema screen, ticket price, film genres(feature film, thriller, action film, romantic film, comedy film, science fiction film ), technical effects( 2D, 3D, IMAX ), film theater schedule ( New years period, Holiday period, International Labour Day period, National Day period ). This article will use the ARDL model to describe the impact between them. The study found that the number of cinema screen has a significant positive impact on the box office revenue of films in the long and short run. The ticket price and per capita GDP have only a short-run positive impact on the box office revenue of films; from the perspective of technical effects: 2D, 3D and IMAX have significant positive effects on the box office revenue of films in both short and long run; from the film genres: feature film, thriller, action film and romantic film have a short-run positive impact, while Comedy film and Science film have a short-run negative impact on the box office; from the film theater schedule: New years period, Holiday period and National Day period have a significant positive impact on the box office revenue of films in both the long and short run, while International Labor Day period has a negative impact on the box office in both the long and short run.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherChiang Mai : Graduate School, Chiang Mai Universityen_US
dc.titleThe Impact of economic factors on the box office revenue of films in Chinaen_US
dc.title.alternativeผลกระทบของปัจจัยทางเศรษฐกิจต่อรายได้จากการขายตั๋วภาพยนต์ในประเทศจีนen_US
dc.typeThesis
thailis.controlvocab.lcshMotion pictures -- China-
thailis.controlvocab.lcshMotion pictures -- Tickets-
thailis.controlvocab.lcshMotion pictures -- Income-
thailis.controlvocab.lcshTickets -- Prices-
thailis.controlvocab.lcshChina -- Economic aspects-
thailis.controlvocab.lcshGross domestic product-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractงานวิจัยนี้วิเคราะห์ความสัมพันธ์ระหว่างรายได้จากห้องจําหน่ายตั๋ว (box office) ของภาพยนตร์ ผลิตภัณฑ์มวลรวมภายในประเทศต่อหัวประชากร จํานวนจอภาพยนตร์ ราคาตั๋ว ประเภทภาพยนตร์(ภาพยนตร์สารคดี ภาพยนตร์ระทึกขวัญ ภาพยนตร์แอคชั่น ภาพยนตร์โรแมนติก ภาพยนตร์ตลก ภาพยนตร์นิยายวิทยาศาสตร์) รูปแบบการนําเสนอของภาพยนตร์ (2D, 3D, IMAX) รอบการฉายภาพยนตร์ (ช่วงปีใหม่ ช่วงวันหยุด ช่วงวันแรงงานสากล ช่วงวันชาติ) งานวิจัยนี้ใช้แบบจําลอง ARDLเพื่ออธิบายผลของความสัมพันธ์ระหว่างตัวแปรที่ศึกษา ผลการศึกษาพบว่าจํานวนจอภาพยนตร์มีผลอย่างมีนัยสําคัญทางสถิติในทางบวกต่อรายได้จากห้องจําหน่ายตั๋วของภาพยนตร์ทั้งในระยะยาวและระยะสั้นราคาตั๋วและผลิตภัณฑ์มวลรวมภายในประเทศต่อหัวประชากรมีผลกระทบเชิงบวกในระยะสั้นต่อรายได้จากห้องจําหน่ายตั๋วของภาพยนตร์เท่านั้น จากมุมมองของรูปแบบการนําเสนอของภาพยนตร์ 2D, 3D และ IMAX มีผลเชิงบวกอย่างมากต่อรายได้จากห้องจําหน่ายตั๋วของภาพยนตร์ทั้งในระยะสั้นและระยะยาว ประเภทภาพยนตร์ ภาพยนตร์สารคดี ภาพยนตร์ระทึกขวัญ ภาพยนตร์แอ็คชั่นและภาพยนตร์โรแมนติกมีผลกระทบเชิงบวกในระยะสั้น ในขณะที่ภาพยนตร์ตลกและภาพยนตร์นิยายวิทยาศาสตร์มีผลกระทบเชิงลบในระยะสั้นต่อบ็อกซ์ออฟฟิศ จากตารางโรงภาพยนตร์ ช่วงปีใหม่ ช่วงวันหยุดและช่วงวันชาติ มีผลกระทบเชิงบวกอย่างมากต่อรายได้ห้องจําหน่ายตั๋วของภาพยนตร์ทั้งในระยะยาวและระยะสั้น ในขณะที่ช่วงวันแรงงานสากลส่งผลลบต่อรายได้ห้องจําหน่ายตั๋วของภาพยนตร์ทั้งในระยะยาวและระยะสั้นen_US
Appears in Collections:ECON: Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
631635813-Junjun Wang.pdf2.68 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.