Please use this identifier to cite or link to this item:
http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78868
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | สันต์ สุวัจฉราภินันท์ | - |
dc.contributor.author | วราพล สุริยา | en_US |
dc.date.accessioned | 2023-09-14T01:22:38Z | - |
dc.date.available | 2023-09-14T01:22:38Z | - |
dc.date.issued | 2566-07-12 | - |
dc.identifier.uri | http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78868 | - |
dc.description.abstract | This research seeks to identify the components and relationships that contribute to the creation of Instagrammable spaces in coffee shops in Chiang Mai province, with a focus on online social media popularity. The study investigates three main components: "Decorated Shed Architecture" based on the theory of The Duck and The Decorated Shed by Robert Venturi et al. (1972), "Capital," and "Spatial Practices" influenced by the concepts of capital, social groups, habitus, and spatial practices according to Pierre Bourdieu (1996). These three components are explored through the examination of 10 popular coffee shops in Chiang Mai and the behavior of five online social media users. The research findings reveal that Instagrammable spaces in coffee shops in Chiang Mai province are a result of three key components: "Decorated Shed Architecture," "Capital," and "Spatial practices." These three components are interconnected as follows: Decorated Shed Architecture This component encompasses spaces that serve as both photography areas and visually appealing zones. It involves the amalgamation of architectural features, including Decorated Shed Architecture, and the communication of these elements with interior decorations. Capital The distinctiveness of each "Decorated Shed Architecture" coffee shop is influenced by the owner's differing "capital." This leads to varied "Spatial Practices," such as selecting architectural features and communicating with decorations, including choices of location, architect, or designer.Spatial Practices: Simultaneously, online social media users with varying "Capital" exert different influences on "Spatial Practices." They select "Decorated Shed Architecture," along with clothing and postures, for their photographs, resulting in diverse outcomes.Hence, for any space to gain popularity for photography or be deemed Instagrammable, these three components are essential, and the absence of any one component is crucial, as they mutually influence each other. | en_US |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.publisher | เชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ | en_US |
dc.subject | อินสตาแกรมสเปซ, สถาปัตยกรรมฉาก, ทุน, ปฏิบัติการเชิงพื้นที่, ร้านกาแฟเชียงใหม่ | en_US |
dc.title | อินสตาแกรมสเปซ : วิเคราะห์ความสัมพันธ์ระหว่าง สถาปัตยกรรมฉาก, ทุน และปฏิบัติการเชิงพื้นที่ กรณีศึกษาร้านกาแฟเชียงใหม่ | en_US |
dc.title.alternative | Instagrammable space: analysis of the relationship of decorated shed architecture, capitals and spatial practices, the cases of Chiang Mai's cafe | en_US |
dc.type | Thesis | |
thailis.controlvocab.thash | ร้านกาแฟ -- เชียงใหม่ | - |
thailis.controlvocab.thash | ร้านกาแฟ -- การออกแบบ | - |
thailis.controlvocab.thash | อินสตาแกรม | - |
thailis.controlvocab.thash | สถาปัตยกรรม | - |
thesis.degree | master | en_US |
thesis.description.thaiAbstract | งานวิจัยนี้ งานวิจัยนี้เป็นการหาองค์ประกอบและความสัมพันธ์ที่ทำให้เกิดพื้นที่ที่ได้รับความนิยมในสื่อสังคมออนไลน์หรืออินสตาแกรมสเปซ (Instagrammable Space) ของร้านกาแฟใน จังหวัดเชียงใหม่โดยทำการศึกษาผ่านองค์ประกอบ 3 ประกอบไปด้วย "สถาปัตยกรรมฉาก" ที่ใช้ทฤษฎี The Duck and The Decorated Shed โดย Robert Ventury และคณะ (1972), "ทุน" และ "ปฏิบัติการเชิงพื้น" ที่ใช้แนวคิดทุน, กลุ่มทางสังคม, ฮาบิทัส และ ปฏิบัติการเชิงพื้นที่ โดย Pierre Bourdieu (1996)ซึ่งทั้ง 3 องค์ประกอบในข้างต้น ทำการศึกษาผ่านร้านกาแฟในจังหวัดเชียงใหม่ที่ได้รับความนิยมจำนวน 10 ร้านและผู้ใช้สื่อสังคมออนไลน์จำนวน 5 ผู้ใช้ ผลการวิจัยพบว่า พื้นที่ที่ได้รับความนิยมในสื่อสังคมออนไลน์หรืออินสตาแกรมสเปซ (Instagrammable Space) ของร้านกาแฟในจังหวัดเชียงใหม่เกิดจาก 3 องค์ประกอบคือ "สถาปัตยกรรมฉาก", "ทุน" และ "ปฏิบัติการเชิงพื้นที่" ทั้ง 3 องค์ประกอบมีความสัมพันธ์ดังนี้"สถาปัตยกรรมฉาก" มีคุณสมบัติเป็นพื้นที่ที่ถ่ายภาพและพื้นที่ที่เชื้อเชิญให้เกิดการถ่ายภาพที่เกิดจากองค์ประกอบสถาปัตยกรรมที่เกิดจากคุณลักษณะสถาปัตยกรรมฉากและการสื่อสารสถาปัตยกรรมฉากกับของตกแต่ง "สถาปัตยกรรมฉาก" หรือร้านกาแฟนี้ที่มีความแตกต่างกันขึ้นอยู่ "ทุน" ของเจ้าของร้านที่แตกต่างกันนำไปสู่ "ปฏิบัติการเชิงพื้นที่" ที่แตกต่างกันผ่านการเลือกคุณลักษณะสถาปัตยกรรมฉากและการสื่อสารสถาปัตยกรรมฉากกับของตกแต่งรวมไปถึงการเลือกที่ตั้ง หรือการเลือกสถาปนิกหรือนักออกแบบ ในขณะเดียวกัน ผู้ใช้สื่อสังคมออนไลน์ที่มี "ทุน" แตกต่างกัน ย่อมส่งผลต่อ "ปฏิบัติการเชิงพื้นที่" ผ่านการเลือก "สถาปัตยกรรมฉาก" ร่วมกับการแต่งกายและการแสดงท่าทางในการถ่ายภาพที่แตกต่างกันอีกด้วย ดังนั้น หากต้องการให้พื้นที่ใดๆ ได้รับความนิยมในการถ่ายภาพหรือมีความอินสตาแกรมเอเบิล (Instagrammable) ต้องมี 3 องค์ประกอบในข้างต้นและขาดองค์ประกอบใดองค์ประกอบหนึ่งไม่ได้ เพราะแต่ละองค์ประกอบส่งผลถึงกัน | en_US |
Appears in Collections: | ARC: Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
621731003-WARAPON SURIYA.pdf | 19.8 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.