Please use this identifier to cite or link to this item:
http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78722
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | เพ็ชรี รูปะวิเชตร์ | - |
dc.contributor.advisor | จารุณี ทิพยมณฑล | - |
dc.contributor.author | ธรรมรัตน์ อ่ำแจ้ง | en_US |
dc.date.accessioned | 2023-08-27T06:26:24Z | - |
dc.date.available | 2023-08-27T06:26:24Z | - |
dc.date.issued | 2023-04 | - |
dc.identifier.uri | http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78722 | - |
dc.description.abstract | This study aimed 1) to design and apply lesson plans through using jigsaw technique and English supplementary books for students of grade 10 2) to study the result of students’ English reading skills development and 3) to study students’ attitude towards cooperative learning with jigsaw technique and English supplementary books. The target group consisted of 39 students of grade 10 in the second semester of 2022 academic year at Chiang Mai Thepbodint School. The instruments used in this study were 1) Five Lesson plans based on Cooperative Learning through Jigsaw technique 2) English supplementary books 3) reading tests and 4) a measure of attitudes towards the activities. The study’s procedures were grouping the students in to two groups which were Home Groups and Expert Groups, Applying Jigsaw Techniques and English Supplementary books, and assessing the students’ English Reading skills and their attitudes towards the learning method. The collected data were analysed through means, percentage, and standard deviation, then compared to the set criterion. The finding of this study found that 1) the Cooperative Learning, Jigsaw technique, and English supplementary books can be designed into lesson plans and can be used since the lesson plans were passed the Index of item objective congruence (IOC) and the E1/E/2 Criterion 2) The students’ Reading Skill was pass at the Good level of 38.05 or 76.10% after studying through Jigsaw Techniique and English Supplementary Books and 3) The students’ attitude towards their English reading skills after learning through the designed lesson plans was pass at the neutral level of 3.05 means and the 0.38 standard deviation. | en_US |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.publisher | เชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ | en_US |
dc.title | การออกแบบการเรียนรู้แบบร่วมมือด้วยเทคนิคจิ๊กซอว์และหนังสือเสริมการอ่านภาษาอังกฤษเพื่อพัฒนาความสามารถการอ่านภาษาอังกฤษของนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาตอนปลาย | en_US |
dc.title.alternative | Design of cooperative learning with jigsaw technique and English supplementary books to develop English reading skills of high school students | en_US |
dc.type | Thesis | |
thailis.controlvocab.thash | การเรียนแบบมีส่วนร่วม | - |
thailis.controlvocab.thash | ภาษาอังกฤษ -- การศึกษาและการสอน (มัธยมศึกษา) | - |
thailis.controlvocab.thash | ภาษาอังกฤษ -- การอ่าน | - |
thesis.degree | master | en_US |
thesis.description.thaiAbstract | การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ออกแบบและใช้แผนการจัดการเรียนรู้แบบร่วมมือด้วยเทคนิคจิ๊กซอว์และหนังสือเสริมการอ่านภาษาอังกฤษแก่นักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 2) ศึกษาผลความสามารถการอ่านภาษาอังกฤษของนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 หลังเรียนโดยใช้แผนการจัดการเรียนรู้แบบร่วมมือด้วยเทคนิคจิ๊กซอว์และหนังสือเสริมการอ่านภาษาอังกฤษ และ 3) ศึกษาเจตคติของนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 ที่มีต่อความสามารถด้านการอ่านภาษาอังกฤษของนักเรียนด้วยเทคนิคจิ๊กซอว์และหนังสือเสริมการอ่านหลังเรียน กลุ่มเป้าหมายที่ใช้ในการศึกษาครั้งนี้เป็นนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2565 โรงเรียนเทพบดินทร์วิทยาเชียงใหม่ จำนวน 39 คน เครื่องมือที่ใช้ในการศึกษาประกอบด้วย 1) แผนการจัดการเรียนรู้ที่ใช้เทคนิคจิ๊กซอว์ จำนวน 5 แผน 2) หนังสือเสริมการอ่านภาษาอังกฤษ 3) แบบทดสอบวัดผลความสามารถด้านการอ่านภาษาอังกฤษ และ 4) แบบวัดเจตคติที่มีต่อการเรียน ขั้นตอนการศึกษา ประกอบด้วยการจับกลุ่มผู้เรียนออกเป็นกลุ่มบ้านและกลุ่มผู้เชี่ยวชาญ ดำเนินกิจกรรมการเรียนรู้แบบร่วมมือด้วยเทคนิคจิ๊กซอว์และหนังสือเสริมการอ่าน พร้อมประเมินความสามารถด้านการอ่านและวัดเจตคติ วิเคราะห์ข้อมูลด้วยการหาค่าเฉลี่ย ค่าคะแนนร้อยละและส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน จึงนำไปแปลผลเปรียบเทียบกับเกณฑ์การให้คะแนนที่กำหนดไว้ ผลการศึกษาพบว่า แผนการเรียนรู้แบบร่วมมือด้วยเทคนิคจิ๊กซอว์และหนังสือเสริมการอ่านสามารถออกแบบและนำไปใช้ได้จริง โดยมีค่าความสอดคล้องและค่าประสิทธิภาพผ่านเกณฑ์ที่กำหนด ผู้เรียนโดยรวมมีผลความสามารถการอ่านภาษาอังกฤษอยู่ในระดับดี โดยมีคะแนนเฉลี่ยเท่ากับ 38.05 หรือร้อยละ 76.10 หลังการเรียนรู้แบบร่วมมือด้วยเทคนิคจิ๊กซอว์และหนังสือเสริมการอ่าน และผู้เรียนโดยรวมมีเจตคติต่อการเรียนรู้แบบร่วมมือด้วยเทคนิคจิ๊กซอว์และหนังสือเสริมการอ่านอยู่ในระดับปานกลาง โดยมีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 3.05 และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานเท่ากับ 0.38 | en_US |
Appears in Collections: | EDU: Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ธรรมรัตน์ อ่ำแจ้ง 640232016.pdf | 2.38 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.