Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78711
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorสรัสวดี อ๋องสกุล-
dc.contributor.advisorสุภาวดี เพชรเกตุ-
dc.contributor.authorยู โบตี้en_US
dc.date.accessioned2023-08-26T07:02:24Z-
dc.date.available2023-08-26T07:02:24Z-
dc.date.issued2023-04-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78711-
dc.description.abstractThis paper aims to study the construction of the Chinese national consciousness of the Tai Lue in Xishuangbanna through studying contents of the Chinese language textbooks required by the government of the People’s Republic of China. This series of Chinese language textbooks, including18 volumes totally, is used by first-year students of primary school to third-year students of junior school during 2000-2016, required by Chinese governments. The research findings indicate that in Chinese language learning, there is a focus on instilling a sense of Chinese national identity among Thai learners. This is achieved through the creation of significant speeches encompassing three key aspects: China as a country with distinctiveness, a country with good governance and politics, and a country with moral values. The Chinese language curriculum includes content related to geography, history, culture, and politics, aiming to enable Thai learners to acquire knowledge about Chinese identity. This approach helps foster a sense of belonging and awareness that they are part of the People's Republic of China.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleการสร้างสำนึกความเป็นชาติของสาธารณรัฐประชาชนจีนในชาวไทลื้อสิบสองพันนาผ่านแบบเรียนภาษาจีน ชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 ถึงมัธยมศึกษาปีที่ 3 (ค.ศ. 2000 – 2016)en_US
dc.title.alternativeConstruction of Chinese Partiotism Among Xishuangbanna Dai Lue People Through Chinese Language Textbook from Grade 1-9 (2000-2016)en_US
dc.typeThesis
thailis.controlvocab.thashชาวไท -- จีน -- สิบสองปันนา-
thailis.controlvocab.thashลื้อ-
thailis.controlvocab.thashชาติพันธุ์วิทยา -- จีน-
thailis.controlvocab.thashแบบเรียน-
thailis.controlvocab.thashภาษาจีน-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractวิทยานิพนธ์เล่มนี้มีวัตถุประสงค์ของการศึกษาเพื่อศึกษาการสร้างสำนึกความเป็นชาติจีนแก่ชาวไทลื้อในสิบสองพันนาผ่านเนื้อหาในแบบเรียนวิชาภาษาจีนของสาธารณรัฐประชาชนจีนที่รัฐบาลจีนกำหนดให้ใช้เรียน โดยมีขอบเขตของการศึกษาอยู่ที่เนื้อหาในหนังสือแบบเรียนภาษาจีน ชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 ถึงมัธยมศึกษาปีที่ 3 ที่รัฐบาลจีนกำหนดให้ใช้ ในระหว่าง ค.ศ.2000-2016 รวมเป็นจำนวนทั้งสิ้น 18 เล่ม ผลการวิจัยพบว่า ในแบบเรียนภาษาจีนมีการสร้างสำนึกความเป็นชาติจีนเพื่อให้ชาวไทลื้อรู้สึกสำนึกความเป็นชาติจีน โดยการสร้างวาทกรรมสำคัญ 3 ประการ คือ ประเทศจีนเป็นประเทศที่มีเอกภาพ ประเทศที่มีการเมืองการปกครองที่ดี และประเทศจีนเป็นประเทศที่มีคุณธรรม ในแบบเรียนภาษาจีนสร้างวาทกรรมดังกล่าวโดยการสร้างสรรศเนื้อหาที่เกี่ยวกับภูมิศาสตร์ ประวัติศาสตร์ วัฒนธรรมและการเมืองการปกครองเพื่อให้ชาวไทลื้อได้เรียนรู้ความเป็นจีน ผ่านแบบเรียนและตระหนักรู้ว่าตนเองคือส่วนของสาธารณรัฐประชาชนจีนen_US
Appears in Collections:HUMAN: Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
610131034-ยู โบตี้.pdf6.76 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.