Please use this identifier to cite or link to this item:
http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78708
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Piyachat Udomwong | - |
dc.contributor.author | Yada Thamprasert | en_US |
dc.date.accessioned | 2023-08-26T06:33:49Z | - |
dc.date.available | 2023-08-26T06:33:49Z | - |
dc.date.issued | 2023-04 | - |
dc.identifier.uri | http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78708 | - |
dc.description.abstract | While the uncertainty from COVID-19 persists throughout the globe, the impact it triggered is not only limited to physical health issues. The pandemic forced people to adapt in many aspects. People’s behaviours and perceptions has shifted throughout the pandemic. Though, inhabitants of distinct culture perceive and react to things differently. There are findings that the COVID-19 pandemic has an effect on individuals and society perception. Furthermore, the COVID-19 pandemic strongly influences cultural orientation. Leisure activity, which is one of many approaches to express cultures, is a focus of this research. The research is intended to spot global connection patterns in hobby interest and learn how the patterns has changed by the occurrence of pre and post COVID-19 with network graphs visualization. In the last decade, Google Trends has been proven to be a promising tool in behavioural science studies. It allows researchers to draw summarized time-series data from the sample size of global Google users for free. One of its tools accumulates different search queries that belong to the same topic in different synonyms and languages as a topic which is essentially useful. This research has collected scaled data of ten selected hobbies, in fifty top internet user (2020) countries from January 1st, 2018 thru April 30st, 2022 with Google Trends topics. This work marks the period before March 11th,2020 as pre-pandemic and the period from this date as post-pandemic according to the World Health Organization’s announcement. This paper then calculate correlation matrices and visualize with network graphs. The analysis shows significant adjustments in global relationship patterns affected by the pandemic in most search topics. | en_US |
dc.language.iso | en | en_US |
dc.publisher | Chiang Mai : Graduate School, Chiang Mai University | en_US |
dc.title | Network analysis of relationship in hobbies interest among 50 countries and the changes from COVID-19 | en_US |
dc.title.alternative | การวิเคราะห์เครือข่ายความสัมพันธ์ในความสนใจงานอดิเรกใน 50 ประเทศและการเปลี่ยนแปลงจากโควิด 19 | en_US |
dc.type | Thesis | - |
thailis.controlvocab.lcsh | COVID-19 (Disease) | - |
thailis.controlvocab.lcsh | Hobbies | - |
thailis.controlvocab.lcsh | Leisure | - |
thesis.degree | master | en_US |
thesis.description.thaiAbstract | แม้ว่าสถานการณ์ความไม่แน่นอนจาก COVID-19 ยังคงปรากฏอยู่ทั่วโลก ผลกระทบจากสถานการณ์ที่เกิดขึ้นไม่ได้จำกัดเฉพาะปัญหาสุขภาพร่างกายเท่านั้น การระบาดยังทำให้ผู้คนต้องปรับตัวในด้านต่าง ๆ หลายด้าน พฤติกรรมและการรับรู้ของผู้คนเปลี่ยนแปลงไปตลอดการแพร่ระบาด ถึงแม้ผู้คนที่ดำรงชีวิตภายใต้วัฒนธรรมที่แตกต่างกัน มีการรับรู้และตอบสนองต่อสิ่งต่าง ๆ แตกต่างกัน มีการค้นพบว่าการแพร่ระบาดของโควิด-19 ส่งผลกระทบต่อการรับรู้ของบุคคลและสังคม นอกจากนี้ การระบาดใหญ่ของโควิด-19 มีอิทธิพลอย่างมากต่อการวางแนววัฒนธรรม กิจกรรมยามว่างซึ่งเป็นหนึ่งในหลายวิธีในการแสดงออกถึงวัฒนธรรม เป็นจุดเน้นของการวิจัยนี้ งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อระบุรูปแบบความเชื่อมโยงของความสนใจในงานอดิเรกทั่วโลก และเรียนรู้รูปแบบความเชื่อมโยงดังกล่าว ก่อนและหลังการเกิดขึ้นของ COVID-19 ด้วยการแสดงกราฟเครือข่าย ในทศวรรษที่ผ่านมา Google Trends ได้รับการพิสูจน์แล้วว่าเป็นเครื่องมือที่มีแนวโน้มในการศึกษาพฤติกรรมศาสตร์ ช่วยให้นักวิจัยดึงข้อมูลอนุกรมเวลาโดยสรุปจากขนาดตัวอย่างของผู้ใช้ Google ทั่วโลกได้ฟรี เครื่องมืออย่างหนึ่งจะรวบรวมคำค้นหาต่างๆ ที่อยู่ในหัวข้อเดียวกันในคำพ้องความหมายและภาษาต่างๆ เป็นหัวข้อที่มีประโยชน์อย่างยิ่ง งานวิจัยนี้ได้รวบรวมข้อมูลของงานอดิเรกที่ได้รับการคัดเลือก 10 รายการใน 50 ประเทศที่มี GDP สูงสุด (ปี 2020) ตั้งแต่วันที่ 1 มกราคม 2018 ถึง 31 มีนาคม 2021 ด้วยหัวข้อ Google Trends งานนี้ถือว่าช่วงก่อนวันที่ 11 มีนาคม 2020 เป็นช่วงก่อนการระบาด และช่วงนับจากวันนี้เป็นช่วงหลังการระบาดตามประกาศขององค์การอนามัยโลก จากนั้นบทความนี้จะคำนวณเมทริกซ์สหสัมพันธ์และแสดงภาพด้วยกราฟเครือข่าย การวิเคราะห์แสดงการปรับเปลี่ยนที่สำคัญในรูปแบบความสัมพันธ์ทั่วโลกที่ได้รับผลกระทบจากการแพร่ระบาดในหัวข้อการค้นหาส่วนใหญ่ | en_US |
thesis.conceal | Publish (Not conceal) | en_US |
Appears in Collections: | ICDI: Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
622437901-Yada Thamprasert.pdf | 7.46 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.