Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78562
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorAnaspree Chaiwan-
dc.contributor.advisorSupanika Leurcharusmee-
dc.contributor.authorKantida Chavitranuraken_US
dc.date.accessioned2023-07-23T14:04:45Z-
dc.date.available2023-07-23T14:04:45Z-
dc.date.issued2021-10-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78562-
dc.description.abstractIn the situation and the concern of entering the elderly society of Thailand and everything for elderly are becoming more important on the global market. Elderly's food product is still a new product in the market and still needs development in every aspect to meet the market needs as much as possible. The purpose of this study was (1) To estimate the willingness to pay for elderly food products of elders in Chiang Mai. (2) To determine the attributes of elderly food products on elders' choices in Chiang Mai. (3) to find the value of the willingness to pay on elderly food products. In this study using a sample of 400 Thai's consumers in Chiang Mai who buy the food for the elderly without chronic diseases. This study proposes the contingent valuation (CV) technique to measure the willingness of individuals to pay a price premium for elderly food products on elders' choices in Chiang Mai. To obtain the mean "willingness to pay" (WTP), a multinomial probit model was applied to provide information about the crucial variables that affect the WTP. The study revealed that variables that better approximates WTP are based on education level and knowledge about elderly's food rather than the usual socioeconomic factors. The mean WTP on the premium price for elderly food products is approximately 18.44 Bath per 1 unit of product. To access the market potential, this study shows that the suitable attributes of elderly food products which is consistent with consumer preferences are composed of nutritious, provide vitamins and minerals to the body and easy to chew and digestion. In addition, elderly food products should be available in any places and convenient for customers to buy.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherChiang Mai : Graduate School, Chiang Mai Universityen_US
dc.titleWillingness to pay and attributes of elderly food products on elders’ choices in Chiang Maien_US
dc.title.alternativeความเต็มใจจ่ายและคุณลักษณะของผลิตภัณฑ์อาหารสำหรับผู้สูงอายุที่มีผลต่อการตัดสินใจเลือกen_US
dc.typeThesis
thailis.controlvocab.lcshWillingness to pay-
thailis.controlvocab.lcshConsumer behavior-
thailis.controlvocab.lcshOlder people -- Nutrition-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractในสถานการณ์การเข้าสู่สังคมผู้สูงอายุของประเทศไทยและทุกสิ่งสำหรับผู้สูงอายุมีความสำคัญมากขึ้นในตลาดโลก ผลิตภัณฑ์อาหารของผู้สูงอายุยังคงเป็นผลิตภัณฑ์ใหม่ในตลาดและ ยังต้องการกรพัฒนาในทุก ๆ ด้านเพื่อตอบสนองความต้องการของตลาดให้มากที่สุด วัตถุประสงค์ ของการศึกษาในรั้งนี้นี้คือ (1) เพื่อประมาณการความเต็มใจจ่ายผลิตภัณฑ์อาหารผู้สูงอายุของ ผู้สูงอายุในจังหวัดเชียงใหม่ (2) เพื่อกำหนดคุณลักษณะของผลิตภัณฑ์อาหารผู้สูงอายุในการเลือก ผู้สูงอายุในจังหวัดเชียงใหม่ (3 หามูลค่าของความเต็มใจจ่ายสำหรับผลิตภัณฑ์อาหารผู้สูงอายุ ในการศึกษานี้ โดยใช้กลุ่มตัวอย่างผู้บริโภคชาวไทยในจังหวัดเชียงใหม่จำนวน 400 คน ที่ซื้อ อาหารสำหรับผู้สูงอายุที่ไม่มีโรคเรื้อรัง การศึกษานี้ใช้วิธีการสมมติสถานการณ์ให้ประเมินมูลค่า(CV) เพื่อวัดความเต็มใจจ่ายและคุณลักษณะของผลิตภัณฑ์อาหารสำหรับผู้สูงอายุที่มีผลต่อการตัดสินใจ เลือกของผู้สูงอายุในจังหวัดเชียงใหม่ โดยใช้แบบจำลอง probit แบบ mulinomial เพื่อให้ข้อมูล เกี่ยวกับตัวแปรสำคัญที่ส่งผลต่อ ความเต็มใจจ่าย จากการศึกษาพบว่าตัวแปรที่ส่งผลต่อกวามเต็มใจ จ่ายนั้นขึ้นอยู่กับระดับการศึกษาและความเชื่อมั่นในเทคโนโลยีการผลิตผลิตภัณฑ์อาหารของไทยใน ปัจจุบันมากกว่าปัจัยทางเศรษฐกิจและสังคม ค่าเฉลี่ยความเต็มใจจ่ายเฉลี่ยสำหรับผลิตภัณฑ์อาหาร ผู้สูงอายุอยู่ที่ประมาณ 18.44 บาท ต่อ 1 หน่วยของผลิตภัณฑ์ การศึกษานี้แสดงให้เห็นคุณลักษณะที่เหมาะสมของผลิตภัณฑ์อาหารผู้สูงอายุซึ่งสอดกล้อง กับความต้องการของผู้บริ โภคประกอบด้วย (1) คุณค่าทางโภชนาการ (2)ให้วิตามินและแร่ธาตุแก่ร่างกาย (3) เคี้ยวและย่อยได้ง่ายen_US
Appears in Collections:ECON: Theses



Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.