Please use this identifier to cite or link to this item:
http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78537
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | วารุนันท์ อินถาก้อน | - |
dc.contributor.author | ศวรรยา วงศ์ขัติ | en_US |
dc.date.accessioned | 2023-07-22T06:36:20Z | - |
dc.date.available | 2023-07-22T06:36:20Z | - |
dc.date.issued | 2023-05 | - |
dc.identifier.uri | http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78537 | - |
dc.description.abstract | This independent study aimed to develop a set of activities to promote logical thinking skills, and to compare the academic achievements of students before and after learning with these activities. The sample was chosen with a purposive sampling from grade 5/2 grade students at the Thai Rat Witthaya School 109 (Rong San) during the first semester of the academic year 2023, with a total of 25 students. The research tools included: 1) A set of activities to promote logical thinking skills comprising 5 sets of activities; 2) Five learning management plans, totaling 10 hours; 3) A test to measure academic achievement using these activities, consisting of 20 multiple-choice questions. The research results found that: 1) The effectiveness of the set of activities to promote logical thinking skills was 85.53/86.20, which is higher than the standard 80/80; 2) A comparison of students' academic achievements showed that scores after learning were significantly higher than before learning with a statistical significance level of 0.05. | en_US |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.publisher | เชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ | en_US |
dc.title | การพัฒนาชุดกิจกรรมเพื่อส่งเสริมทักษะการคิดเชิงตรรกะสำหรับชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 | en_US |
dc.title.alternative | Development of activity sets to promote logical thinking skills for Prathom Suksa 5 | en_US |
dc.type | Independent Study (IS) | |
thailis.controlvocab.thash | ความคิดและการคิด | - |
thailis.controlvocab.thash | ทักษะทางการคิด | - |
thailis.controlvocab.thash | นักเรียนประถมศึกษา | - |
thesis.degree | master | en_US |
thesis.description.thaiAbstract | การค้นคว้าอิสระฉบับนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาชุดกิจกรรมส่งเสริมทักษะการคิดเชิงตรรกะ และเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนก่อนและหลังการเรียนรู้ด้วยชุดกิจกรรมส่งเสริมทักษะการคิดเชิงตรรกะ สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 โรงเรียนไทยรัฐวิทยา ๑๐๙ (ร่องส้าน) กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ คือนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5/2 โรงเรียนไทยรัฐวิทยา ๑๐๙ (ร่องส้าน) ภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2566 จำนวน 25 คน ซึ่งผู้วิจัยใช้วิธีการเลือกแบบเจาะจง (Purposive Sampling) เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ 1) ชุดกิจกรรมเพื่อส่งเสริมทักษะการคิดเชิงตรรกะ จำนวน 5 ชุดกิจกรรม 2) แผนการจัดการเรียนรู้ จำนวน 5 แผน รวมทั้งหมด 10 ชั่วโมง 3) แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน ด้วยชุดกิจกรรมเพื่อส่งเสริมทักษะการคิดเชิงตรรกะ เป็นแบบปรนัย จำนวน 20 ข้อ ผลการวิจัยพบว่า 1) ประสิทธิภาพของชุดกิจกรรมเพื่อส่งเสริมทักษะการคิดเชิงตรรกะ มีประสิทธิภาพเท่ากับ 85.53/86.20 สูงกว่าเกณฑ์ 80/80 2) ผลเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียน มีคะแนนหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 | en_US |
Appears in Collections: | SCIENCE: Independent Study (IS) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
610532008 นางสาวศวรรยา วงศ์ขัติ.pdf | 8.83 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.