Please use this identifier to cite or link to this item:
http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78496
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | ศิวพร อึ้งวัฒนา | - |
dc.contributor.advisor | วิลาวัณย์ เตือนราษฎร์ | - |
dc.contributor.author | สรอรรถ จันธิดา | en_US |
dc.date.accessioned | 2023-07-15T06:23:24Z | - |
dc.date.available | 2023-07-15T06:23:24Z | - |
dc.date.issued | 2022-12 | - |
dc.identifier.uri | http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78496 | - |
dc.description.abstract | This quasi-experimental study, using a one-group pretest-posttest design, aimed to compare average scores for knowledge and practices regarding COVID-19 prevention of student leaders in Anukul Wittaya school, Mae Sot District, Tak Province. The population consisted of 18 students who were student leaders in primary level 4 to secondary level 3, and data were collected over 4 weeks in September 2022. Equipment used in this research included 1) a learning enhancing program on COVID-19 prevention for student leaders, applied using Bloom’s taxonomy (Anderson et al., 2001; Bloom, 1956); 2) learning-enhancing videos on COVID-19 prevention for student leaders; and 3) PowerPoint media, verified by 6 experts. The tools used for data collection included 1) a knowledge test on COVID-19 prevention for student leaders, with each question having an index of item-object congruence (IOC) of 0.67–1 and a stability coefficient of 0.72, using Kuder–Richardson’s KR-20 formula; and 2) a practical questionnaire on COVID-19 prevention for student leaders, with a content validity index (CVI) of 0.84 and a stability coefficient of 0.78, using Kuder–Richardson’s KR-20 formula. Descriptive statistics, paired t-test, and the McNemar test were applied for data analysis. The results showed that: 1. The average score for student leaders’ knowledge about COVID-19 prevention, after applying the learning enhancing program regarding COVID-19 prevention, was significantly higher than before applying the program (p< .001). 2. COVID-19 prevention practices of student leaders, after applying the learning enhancing program regarding COVID-19 prevention, were significantly higher than before applying the program (p= .008). The results demonstrate that the learning enhancing program on COVID-19 prevention for student leaders can be used to develop their potential. | en_US |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.publisher | เชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ | en_US |
dc.subject | โรคโควิด-19 | en_US |
dc.subject | แกนนำนักเรียน | en_US |
dc.subject | ทฤษฎีการเรียนรู้ของบลูม | en_US |
dc.subject | การป้องกันโรคโควิด-19ในโรงเรียน | en_US |
dc.subject | การป้องกันโรคโควิด-19ของแกนนำนักเรียน | en_US |
dc.title | ผลของโปรแกรมส่งเสริมการเรียนรู้ต่อความรู้และการปฏิบัติการป้องกันโรคโควิด-19 ของแกนนำนักเรียนในโรงเรียนอนุกูลวิทยา อำเภอแม่สอด จังหวัดตาก | en_US |
dc.title.alternative | Effects of the learning enhancement program on Covid-19 prevention knowledge and practices of student leaders in Anukul Wittaya school, Mae Sot district, Tak province | en_US |
dc.type | Independent Study (IS) | |
thailis.controlvocab.thash | การเรียนรู้ | - |
thailis.controlvocab.thash | โควิด-19 (โรค) -- การป้องกันและควบคุม | - |
thailis.controlvocab.thash | นักเรียน | - |
thailis.controlvocab.thash | โรงเรียน -- ตาก | - |
thailis.controlvocab.thash | โรงเรียนอนุกูลวิทยา | - |
thesis.degree | master | en_US |
thesis.description.thaiAbstract | การวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยแบบกึ่งทดลอง (Quasi-Experimental Research) แบบหนึ่งกลุ่ม เปรียบเทียบก่อน- หลังการทดลอง (One Group pretest-posttest design) มีวัตถุประสงค์เพื่อเปรียบเทียบค่าเฉลี่ยคะแนนความรู้และการปฏิบัติการป้องกันโรคโควิด-19 ของแกนนำนักเรียน โรงเรียนอนุกูลวิทยา อำเภอแม่สอด จังหวัดตาก ศึกษาในประชากร แกนนำนักเรียนระดับชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 ถึง 6 และระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 ถึง 3 จำนวน 18 ราย เก็บรวบรวมข้อมูล 4 สัปดาห์ ในเดือนกันยายน พ.ศ.2565 เครื่องมือที่ใช้ดำเนินการวิจัย ได้แก่ 1) โปรแกรมส่งเสริมการเรียนรู้การป้องกันโรคโควิด-19 ของแกนนำนักเรียน ผู้วิจัยพัฒนาขึ้นโดยประยุกต์ใช้ทฤษฎีการเรียนรู้ของบลูม (Anderson et al., 2001; Bloom, 1956) 2) ชุดสื่อส่งเสริมการเรียนรู้การป้องกันโรคโควิด-19 ของแกนนำนักเรียน และ 3) สื่อ PowerPoint ประกอบการสอน ซึ่งได้ผ่านการตรวจสอบและแก้ไขตามคำแนะนำของผู้ทรงคุณวุฒิ 6 ท่าน เครื่องมือที่ใช้ในการรวบรวมข้อมูล ได้แก่ 1) แบบประเมินความรู้การป้องกันโรคโควิด-19 ของแกนนำนักเรียน แต่ละข้อได้ค่าดัชนีความสอดคล้อง (Index of Item-object congruence: IOC) เท่ากับ0.67 – 1 และได้ค่าความเชื่อมั่น ทดสอบโดยใช้วิธีคูเดอร์-ริชาร์ดสัน (KR-20) เท่ากับ 0.72 และ 2) แบบสอบถามการปฏิบัติการป้องกันโรคโควิด-19 ของแกนนำนักเรียน ได้ค่าดัชนีความตรงของเนื้อหา (Content Validity Index: CVI) เท่ากับ 0.84 และได้ค่าความเชื่อมั่น ทดสอบโดยใช้วิธีคูเดอร์-ริชาร์ดสัน (KR-20) เท่ากับ 0.78 วิเคราะห์ข้อมูลด้วยสถิติเชิงพรรณนา สถิติ paired t-test และสถิติ McNemar Test ผลการวิจัยพบว่า 1. ค่าเฉลี่ยคะแนนความรู้การป้องกันโรคโควิด-19 ของแกนนำนักเรียน ภายหลังจากได้รับโปรแกรมส่งเสริมการเรียนรู้การป้องกันโรคโควิด-19 ของแกนนำนักเรียน สูงกว่าก่อนได้รับโปรแกรม อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ p< .001 2. การปฏิบัติการป้องกันโรคโควิด-19 ของแกนนำนักเรียน ภายหลังจากได้รับโปรแกรมส่งเสริมการเรียนรู้การป้องกันโรคโควิด-19 ของแกนนำนักเรียน สูงกว่าก่อนได้รับโปรแกรม อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ p= .008 ผลการศึกษาแสดงให้เห็นว่าโปรแกรมส่งเสริมการเรียนรู้การป้องกันโรคโควิด-19 ของแกนนำนักเรียนสามารถนำมาใช้เพื่อการพัฒนาศักยภาพแกนนำนักเรียนได้ต่อไป | en_US |
Appears in Collections: | NURSE: Independent Study (IS) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
631231138 - สรอรรถ จันธิดา.pdf | 3.47 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.