Please use this identifier to cite or link to this item:
http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78474
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | ชรินทร์ มั่งคั่ง | - |
dc.contributor.advisor | แสวง แสนบุตร | - |
dc.contributor.author | เฉลิมพล ศรีตันดา | en_US |
dc.date.accessioned | 2023-07-13T00:26:09Z | - |
dc.date.available | 2023-07-13T00:26:09Z | - |
dc.date.issued | 2023-05 | - |
dc.identifier.uri | http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78474 | - |
dc.description.abstract | The purposes of this research were 1) to develop a project-based learning management plan to promote the problem-solving skills of primary school students, and 2) to study the level of problem-solving skills of primary school students. The target groups in this research were: 1) experts who assessed the quality of the learning management plan and the quality of the assessment form; The problem-solving skills of nine students and six elementary school students were considered specifically for the target group. The tools used in the research consisted of four plans for project-based learning management for social studies, subject matter, and economics, taking 12 hours to organize learning activities, and an assessment form for learning management plans. Problem-solving skills assessment form the data were analyzed using percentage, mean (x̅), standard deviation (S.D.), IOC (concordance index), and ∑R (sum of expert opinions). and content analysis. The research results showed that the development of a project-based learning management plan to promote problem-solving skills in elementary school students in the amount of 4 Lesson Plans, 3 hours each, totaling 12 hours, using the PDAR process, there are 4 steps: 1) (P – Plan ) Planning stage 2) (D - Design) Design stage 3) (A - Action) Operation stage 4) (R - Reflect) Reflection step All learning plans are consistent with the objectives of the research. as well as carrying out activities and can be used to develop problem-solving skills and learning outcomes for students. for the quality of the project-based learning management plan to promote the problem-solving skills of primary school students. The overall image is of very good quality. and problem-solving skills of elementary school students were at the most practical level. | en_US |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.publisher | เชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ | en_US |
dc.title | การจัดการเรียนรู้โดยใช้โครงงานเป็นฐานเพื่อส่งเสริมทักษะการคิดแก้ปัญหาของนักเรียนระดับชั้นประถมศึกษา | en_US |
dc.title.alternative | Project-based learning management to promote problem-solving skills for primary school students | en_US |
dc.type | Thesis | |
thailis.controlvocab.thash | การสอนแบบโครงงาน | - |
thailis.controlvocab.thash | กิจกรรมการเรียนการสอน | - |
thailis.controlvocab.thash | นักเรียนประถมศึกษา | - |
thesis.degree | master | en_US |
thesis.description.thaiAbstract | การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อ 1) เพื่อพัฒนาแผนการจัดการเรียนรู้โดยใช้โครงงานเป็นฐานเพื่อส่งเสริมทักษะการคิดแก้ปัญหาของนักเรียนระดับชั้นประถมศึกษา 2) เพื่อประเมินแผนการจัดการเรียนรู้โดยใช้โครงงานเป็นฐานเพื่อส่งเสริมทักษะการคิดแก้ปัญหาของนักเรียนระดับชั้นประถมศึกษาและ 3) เพื่อศึกษาระดับทักษะการคิดแก้ปัญหาของนักเรียนระดับชั้นประถมศึกษากลุ่มเป้าหมายในวิจัยครั้งนี้ คือ 1) ผู้เชี่ยวชาญประเมินคุณภาพของแผนการจัดการเรียนรู้และคุณภาพของแบบประเมินทักษะการคิดแก้ปัญหาของนักเรียน จำนวน 9 คน และนักเรียนระดับชั้นประถมศึกษา จำนวน 6 คน พิจารณาโดยเจาะจงเป็นกลุ่มเป้าหมาย เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ประกอบไปด้วย 1) แผนการจัดการเรียนรู้โดยใช้โครงงานเป็นฐานเพื่อส่งเสริมทักษะการคิดแก้ปัญหาของนักเรียนชั้นประถมศึกษาวิชาสังคมศึกษา จำนวน 4 แผน ใช้เวลาในการจัดกิจกรรมเรียนรู้รวม 12 ชั่วโมง 2) แบบประเมินแผนการจัดการเรียนรู้ แบ่งออกเป็น 2 ส่วนคือ 1. การประเมินแผนการจัดการเรียนรู้ 2. การประเมินแบบประเมินทักษะการคิดแก้ปัญหา วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ( x̅ ) ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.) และ IOC หมายถึง ค่าดัชนีความสอดคล้อง ∑R หมายถึง ผลรวมของความคิดเห็นของผู้เชี่ยวชาญ และการวิเคราะห์เนื้อหา (Content Analysis) ผลการวิจัย พบว่า การพัฒนาแผนการจัดการเรียนรู้โดยใช้โครงงานเป็นฐานเพื่อส่งเสริมทักษะการคิดแก้ปัญหาของนักเรียนระดับชั้นประถมศึกษา จำนวน 4 แผน แผนละ 3 ชั่วโมง รวมทั้งสิ้น 12 ชั่วโมง ใช้กระบวนการ PDAR มี 4 ขั้นตอนคือ 1) (P – Plan ) ขั้นวางแผน 2) (D – Design) ขั้นการออกแบบ 3) (A – Action) ขั้นการปฏิบัติการ 4) (R – Reflect) สะท้อนคิด ซึ่งทุกแผนการจัดการเรียนรู้มีความสอดคล้องกับจุดประสงค์ของการวิจัย ตลอดจนการดำเนินกิจกรรม และสามารถนำไปใช้พัฒนาทักษะการคิดแก้ปัญหาและผลการเรียนรู้ของนักเรียนได้ สำหรับคุณภาพของแผนการจัดการเรียนรู้โดยใช้โครงงานเป็นฐานเพื่อส่งเสริมทักษะการคิดแก้ปัญหาของนักเรียนระดับชั้นประถมศึกษา ภาพรวมอยู่ระดับมีคุณภาพมาก และทักษะการคิดแก้ปัญหาของนักเรียนระดับชั้นประถมศึกษา อยู่ในระดับ ปฏิบัติมากที่สุด | en_US |
Appears in Collections: | EDU: Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
เฉลิมพล ศรีตันดา 600232023.pdf | 2.2 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.