Please use this identifier to cite or link to this item:
http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78349
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Somkiart Intasingh | - |
dc.contributor.advisor | Sunee Nguenyuang | - |
dc.contributor.advisor | Nampueng Intanate | - |
dc.contributor.author | Thitima Yanawongsa | en_US |
dc.date.accessioned | 2023-07-07T00:38:00Z | - |
dc.date.available | 2023-07-07T00:38:00Z | - |
dc.date.issued | 2023-04 | - |
dc.identifier.uri | http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78349 | - |
dc.description.abstract | The purposes of the research entitled Designing a Teaching Profession Curriculum of Elementary Education based on Outcome-Based Education and Education 4.0 were to 1) design a teaching profession curriculum of elementary education based on outcome-based education and education 4.0 and 2) to assess the teaching profession curriculum of elementary education based on outcome-based education and education 4.0. The researcher implemented 3 steps of research methodology including step 1: data study and analysis and interviews with qualified experts, graduate employers, students and alumni in a total of 11 persons; research tools were document and data analysis form and semi-structured interview form, step 2: curriculum design in which the data from the step 1 were employed for processing, designing and developing a curriculum and step 3: curriculum assessment to assess the suitability and feasibility of the curriculum’s components as well as to assess value, quality and utility of courses in the curriculum which were made by 10 qualified experts and graduate employers; research tools were the curriculum suitability and feasibility assessment form and assessment form of value, quality and utility of courses in the curriculum. Data were analyzed by finding means, standard deviation and content analysis. Conclusion of research results 1. The teaching profession curriculum of elementary education based on outcome-based education and Education 4.0 consisted of components which were 1) curriculum title 2) the curriculum’s philosophy, significance and objectives 3) program learning outcomes 4) structures of the curriculum and courses 5) filed experience specifications and 6) strategies of education management based on program learning outcomes as well as specifications of courses in a total of 46 courses and 138 credits. 2. The overall result of the assessment of suitability and feasibility of components of the teaching profession curriculum of elementary education based on outcome-based education and Education 4.0 is at the high level. Also, the overall picture of courses in the curriculum had value, quality and utility at the high level. | en_US |
dc.language.iso | en | en_US |
dc.publisher | Chiang Mai : Graduate School, Chiang Mai University | en_US |
dc.title | Designing a teaching profession curriculum of elementary education based on outcome-based education and education 4.0 | en_US |
dc.title.alternative | การออกแบบหลักสูตรวิชาชีพครูสาขาวิชาประถมศึกษาตามแนวคิดการศึกษา ที่เน้นผลลัพธ์และการศึกษา 4.0 | en_US |
dc.type | Thesis | |
thailis.controlvocab.thash | Teachers -- Curricula | - |
thailis.controlvocab.thash | Education -- Curricula | - |
thailis.controlvocab.thash | Curriculum planning | - |
thailis.controlvocab.thash | Instructional systems -- Design | - |
thesis.degree | doctoral | en_US |
thesis.description.thaiAbstract | การวิจัยเรื่อง การออกแบบหลักสูตรวิชาชีพครูสาขาวิชาประถมศึกษาตามแนวคิดการศึกษาที่เน้นผลลัพธ์และการศึกษา 4.0 มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ออกแบบหลักสูตรวิชาชีพครูสาขาวิชาประถมศึกษาตามแนวคิดการศึกษาที่เน้นผลลัพธ์และการศึกษา 4.0 และ 2) เพื่อประเมินหลักสูตรวิชาชีพครูสาขาวิชาประถมศึกษาตามแนวคิดการศึกษาที่เน้นผลลัพธ์และการศึกษา 4.0 ผู้วิจัยดำเนินการวิจัยใน 3 ขั้นตอน ได้แก่ ขั้นตอนที่ 1 การศึกษาและวิเคราะห์ข้อมูลที่เกี่ยวข้อง และสัมภาษณ์ผู้ทรงคุณวุฒิ ผู้ใช้บัณฑิต นักศึกษาและศิษย์เก่ารวม 11 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ แบบวิเคราะห์เอกสารและข้อมูลที่เกี่ยวข้องและแบบสัมภาษณ์แบบกึ่งโครงสร้าง ขั้นตอนที่ 2 การออกแบบหลักสูตร นำข้อมูลจากขั้นตอนที่ 1 มาประมวล ออกแบบและสร้างหลักสูตร และขั้นตอนที่ 3 การประเมินหลักสูตร ทำการประเมินความเหมาะสมและความเป็นไปได้ขององค์ประกอบหลักสูตรฯ และประเมินคุณค่า คุณภาพ และคุณประโยชน์ของรายวิชาในหลักสูตรฯ โดยผู้ทรงคุณวุฒิและผู้ใช้บัณฑิต จำนวน 10 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ แบบประเมินความเหมาะสมและความเป็นไปได้ของหลักสูตรฯ และแบบประเมินคุณค่า คุณภาพ และคุณประโยชน์ของรายวิชาในหลักสูตรฯ วิเคราะห์ข้อมูลโดยการหาค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์เนื้อหา สรุปผลการวิจัย 1. หลักสูตรวิชาชีพครูสาขาวิชาประถมศึกษาตามแนวคิดการศึกษาที่เน้นผลลัพธ์และการศึกษา 4.0 ที่พัฒนาขึ้น ประกอบด้วยองค์ประกอบ ได้แก่ 1) ชื่อหลักสูตร 2) ปรัชญา ความสำคัญ และวัตถุประสงค์ของหลักสูตร 3) ผลลัพธ์การเรียนรู้ของหลักสูตร 4) โครงสร้างของหลักสูตร และรายวิชา 5) องค์ประกอบเกี่ยวกับประสบการณ์ภาคสนาม และ 6) กลยุทธ์การจัดการศึกษาให้เป็นไปตามผลลัพธ์การเรียนรู้ของหลักสูตร รวมถึงรายละเอียดของรายวิชา รวม 46 รายวิชา รวมทั้งสิ้น 138 หน่วยกิต 2. ผลการประเมินความเหมาะสมและความเป็นได้ขององค์ประกอบหลักสูตรวิชาชีพครูสาขาวิชาประถมศึกษาตามแนวคิดการศึกษาที่เน้นผลลัพธ์และการศึกษา 4.0 โดยภาพรวมอยู่ในระดับมาก และรายวิชาในหลักสูตรฯ มีคุณค่า คุณภาพ และคุณประโยชน์ โดยภาพรวมอยู่ในระดับมาก | en_US |
Appears in Collections: | EDU: Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
610252003 ฐิติมา ญาณะวงษา.pdf | 16.95 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.