Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78177
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorณฐวัฒน์ ล่องทอง-
dc.contributor.authorเกศรินทร์ ศรีฝั้นen_US
dc.date.accessioned2023-06-26T10:16:17Z-
dc.date.available2023-06-26T10:16:17Z-
dc.date.issued2023-04-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78177-
dc.description.abstractThis research aims to study two aspects: 1) The life skills for work of people who used to be youth in the Child and Youth Training Center, and 2) The factors influencing individuals to choose honest occupations after leaving the Child and Youth Training Center. This research is a qualitative study using a case study approach. The data were collected through in-depth interviews with semi-structured questions. The sample group comprised 6 people who used to be youth in the Child and Youth Training Center District 7, Chiang Mai Province, and have been working continuously for more than three years. The data were collected from 1st June 2020 to 31st December 2021 and analyzed by content analysis method. The results showed that the important life skills for work of people who used to be youth in the Child and Youth Training Center consist of 4 skills: 1) Lifelong learning and development skills, 2) Relationship-building skills, 3) Problem-solving skills, and 4) Self-confidence skills. These skills can help them find jobs, have careers, and continue to work honestly. Additionally, the research results also found that the factors influencing individuals to choose honest occupations after leaving the Child and Youth Training Center consisted of 3 main factors: self, others, and workplace. These factors will be a driving force to help encourage individuals to have the energy and motivation to work honestly and live peacefully with people in society without repeating the same offense.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleทักษะชีวิตในการทำงาน: กรณีศึกษา บุคคลที่เคยเป็นเยาวชน ในศูนย์ฝึกอบรมเด็กและเยาวชนเขต 7 จังหวัดเชียงใหม่en_US
dc.title.alternativeLife skills for work: A Case study of people who used to be youth in The Child and Youth Training Center District 7, Chiang Mai Provinceen_US
dc.typeThesis
thailis.controlvocab.thashสมรรถภาพในการทำงาน-
thailis.controlvocab.thashสมดุลชีวิตการทำงาน-
thailis.controlvocab.thashการทำงาน-
thailis.controlvocab.thashเยาวชน -- เชียงใหม่-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาทักษะชีวิตในทำงานของบุคคลที่เคยเป็นเยาวชนในศูนย์ฝึกอบรมเด็กและเยาวชน และ 2) ศึกษาปัจจัยที่ส่งผลต่อการประกอบอาชีพสุจริตหลังจากการออกจากศูนย์ฝึกอบรมเด็กและเยาวชน การวิจัยนี้เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพ แบบกรณีศึกษา เก็บข้อมูลโดยการสัมภาษณ์เชิงลึก ด้วยข้อคำถามกึ่งโครงสร้าง ผู้ให้ข้อมูลหลัก คือ บุคคลที่เคยเป็นเยาวชนในศูนย์ฝึกอบรมเด็กและเยาวชน เขต 7 จังหวัดเชียงใหม่ และมีงานทำอย่างต่อเนื่องเกิน 3 ปี จำนวนทั้งสิ้น 6 ราย ระยะเวลาเก็บข้อมูลตั้งแต่ 1 มิถุนายน พศ. 2563 – 31 ธันวาคม พ.ศ.2564 และทำการวิเคราะห์ข้อมูลด้วยการวิเคราะห์เชิงเนื้อหา ผลการวิจัยพบว่า ทักษะชีวิตในการทำงานที่สำคัญของบุคคลที่เคยเป็นเยาวชนในศูนย์ฝึกอบรมเด็กและเยาวชน ประกอบไปด้วย 4 ทักษะ คือ 1) การเรียนรู้และพัฒนาตนเองอย่างสม่ำเสมอ 2) การสร้างสัมพันธภาพอันดีกับผู้อื่น 3) การแก้ไขปัญหา และ 4) การเชื่อมั่นในตนเอง ทักษะเหล่านี้จะช่วยให้บุคคลหางานได้ มีงานทำ และสามารถประกอบอาชีพที่สุจริตได้ต่อเนื่องยาวนาน นอกจากนี้ผลการวิจัยยังพบว่า ปัจจัยที่ส่งผลต่อการประกอบอาชีพสุจริตของบุคคลหลังจากการออกจากศูนย์ฝึกอบรมเด็กและเยาวชน ประกอบไปด้วย 3 ปัจจัยหลัก ได้แก่ ตนเอง ผู้อื่น และสถานประกอบการ ที่จะเป็นแรงผลักดันช่วยส่งเสริมให้บุคคลมีพลังและแรงจูงใจในการประกอบอาชีพสุจริต ตลอดจนใช้ชีวิตร่วมกับผู้คนในสังคมได้อย่างสงบสุขโดยไม่กลับมากระทำผิดซ้ำอีกen_US
Appears in Collections:HUMAN: Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
620132024-เกศรินทร์ ศรีฝั้น.pdf13.77 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.