Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78105
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorจิรเวทย์ รักชาติ-
dc.contributor.authorทินภัทร ภัทรเกียรติทวีen_US
dc.date.accessioned2023-06-22T00:46:14Z-
dc.date.available2023-06-22T00:46:14Z-
dc.date.issued2023-02-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78105-
dc.description.abstractThis study was a qualitative research which aims to analyze content presentation of Pga K'nyau identities in songs and to study Pga K'nyau identities presented in songs of the artists. It focused on examining the lyrics and in-depth interview. There were 3 methods using in this study which are interviewing, content analysis, and creating an identity category. The study found that content of Pga K'nyau identities presented in 9 categories which were: 1. Moving to the city 2. Traditional beliefs, Buddhism and Christianity 3. The relationship between Thailand and Pga K'nyau 4. Love 5. Friendship 6. The teachings of Pga K'nyau 7. Dynamics and adaptation 8. Pga K'nyau way of life and 9. Songs without lyrics but giving the opportunity to interpret according to the song name. It also found that Pga K'nyau identities presented in songs in 3 categories: Personal identity, it was created from experience about perspective toward oneself. Collective identity, it based on the concept of ethnic history to create cultural power. Social identity, it enhances value and meaning of culture to create new concept of Pga K'nyau as Thai citizens with cultural diversities who have rights, freedom, and human being. In addition, decision making to present the identities related to power relations with the area where they had to interact with. Therefore, Pga K'nyau identities never disappear and adapt according to the context of location and time.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleอัตลักษณ์ปกาเกอะญอในบทเพลงของศิลปิน กรณีศึกษา สุวิชาน พัฒนาไพรวัลย์ ณัฐวุฒิ ธุระวร และบัญชา มุแฮen_US
dc.title.alternativePga K’nyau identity in the songs of the artists case study Suwichan Phatthanapriwan, Natthawut Thuraworn and Bancha Muhaeen_US
dc.typeThesis
thailis.controlvocab.thashปกาเกอะญอ-
thailis.controlvocab.thashปกาเกอะญอ -- ความเป็นอยู่และประเพณี-
thailis.controlvocab.thashเพลงพื้นเมือง-
thailis.controlvocab.thashดนตรีพื้นบ้าน-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการศึกษาครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพมีวัตถุประสงค์เพื่อวิเคราะห์เนื้อหาการนำเสนออัตลักษณ์ปกาเกอะญอในบทเพลง และเพื่อศึกษาการนำเสนออัตลักษณ์ปกาเกอะญอในบทเพลงของศิลปิน โดยเน้นการวิเคราะห์เนื้อหาเพลงและการสัมภาษณ์เจาะลึก แบ่งการศึกษาออกเป็น 3 ส่วน คือ การสัมภาษณ์ การวิเคราะห์เนื้อหา และ สร้างหมวดหมู่อัตลักษณ์ ผลการศึกษาพบว่า เนื้อหาการนำเสนออัตลักษณ์ปกาเกอะญอในบทเพลง 9 กลุ่ม ได้แก่ 1. การเคลื่อนย้ายสู่เมือง 2. ความเชื่อดั้งเดิม ศาสนาพุทธ ศาสนาคริสต์ 3. ความสัมพันธ์ระหว่างรัฐไทยกับปกาเกอะญอ 4. ความรัก 5. มิตรภาพ 6. หลักคำสั่งสอน 7. พลวัติและการปรับตัว 8. วิถีปกาเกอะญอ 9. เพลงที่ไม่ปรากฏเนื้อหา แต่เปิดโอกาสให้ตีความตามชื่อเพลง และพบการนำเสนออัตลักษณ์ 3 ระดับ คือ อัตลักษณ์ปัจเจกบุคคล เป็นการประกอบสร้างประสบการณ์จากมุมมองที่มีต่อตนเอง อัตลักษณ์ร่วม เป็นอัตลักษณ์ที่ใช้แนวคิดประวัติศาสตร์ชาติพันธุ์เป็นเงื่อนไขเพื่อสร้างพลังทางวัฒนธรรม และอัตลักษณ์ทางสังคม เป็นการยกระดับคุณค่า ความหมายทางวัฒนธรรม เพื่อต่อรองความหมายใหม่แก่นิยามปกาเกอะญอ ในฐานะพลเมืองไทยที่มีความหลากหลายทางวัฒนธรรมที่มีสิทธิและเสรีภาพและศักดิ์ศรีความเป็นมนุษย์ นอกจากนี้ยังพบว่าการตัดสินใจแสดงอัตลักษณ์นั้นมีความเกี่ยวข้องและสัมพันธ์เชิงอำนาจกับบริบทพื้นที่ที่จะต้องปฏิสัมพันธ์ ด้วยเหตุดังกล่าว อัตลักษณ์ปกาเกอะญอจึงไม่หยุดนิ่งและลื่นไหลไปตามบริบทของสถานที่และเวลาen_US
Appears in Collections:MASSCOMM: Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
611832011-ทินภัทร ภัทรเกียรติทวี.pdfวิทยานิพนธ์3.28 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.