Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/74241
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorอติชาต หาญชาญชัย-
dc.contributor.authorสุพรรษา นิลวัฒนกุลen_US
dc.date.accessioned2022-10-15T09:18:35Z-
dc.date.available2022-10-15T09:18:35Z-
dc.date.issued2564-07-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/74241-
dc.description.abstractThis research aims to 1) Study the factors that cause the operational mistakes of knowledge worker in bending process of air catering equipment manufacturing 2) Design and develop document management system to support operational work in the bending process. Knowledge Management process, and Knowledge Engineering methodology are used to analyze and synthesize knowledge, and Document Management System (DMS) is used to solve the problem. This research scope is to study problem and root cause of nonconforming product in bending process at Zodiac Air Catering Equipment (Thailand) Ltd. Findings of the research are as follows: 1) The result from knowledge audit stage showed that critical knowledge of bending process includes machine maintenance knowledge, drawings knowledge, sequence of product bending knowledge, selection of punch and die, machine operation, adjustment of machine parameter, and knowledge of how to use measurement tool. Those are the critical knowledge that cause problems of knowledge workers in the bending process such as difference in the steps of bending sequence, difference in selecting punch and die, and difference in adjusting the machine parameters. 2) The result from knowledge analysis and synthesis stage revealed that the difference in the steps of bending sequence and the selection of punch and die do not have fixed method, and these types of knowledge are difficult and complicated to explain. This makes the differences in the operational work of individual workers, resulting in the difference in the bending result. 3) The result from knowledge storage showed that storing the method of the bending and forming process centrally help reduce the differences in operational work. The organizational intranet and document management system affected the retrieval speed, knowledge sharing and distribution, and the security that protect knowledge and documents lost. 4) Apply document management system (DMS) as document center to improve knowledge organization, knowledge codification and refinement, knowledge access, and knowledge sharing at bending process found that organize and share working method as a document center can reduce the gap of different working method and working more faster to find, access and share work instruction document securely. 5) The result from knowledge use stage summarized that implementing the standard of work instruction and centralized storing knowledge can reduce operational mistakes, measured by the reduction of the scrap cost in bending and forming process showed a reduced value from 89,224 THB per year to 74,699 THB per year.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleการลดความผิดพลาดของพนักงานปฏิบัติงานในการพับโลหะแผ่นขึ้นรูปของกระบวนการผลิตอุปกรณ์อากาศยาน โดยใช้ระบบจัดการเอกสารen_US
dc.title.alternativeReducing errors of knowledge worker on metal sheet bending in the manufacturing process of aircraft equipment using document management systemen_US
dc.typeIndependent Study (IS)-
thailis.controlvocab.thashบริษัท โซดิแอค แอร์เคเทอร์ริ่ง อิควิปเม้นต์ (ไทยแลนด์) จำกัด-
thailis.controlvocab.thashโลหะ -- การอัดผ่านขึ้นรูป-
thailis.controlvocab.thashการฉีดขึ้นรูปโลหะ-
thailis.controlvocab.thashการบริหารองค์ความรู้-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาปัจจัยที่ส่งผลกระทบต่อความผิดพลาดของ พนักงานปฏิบัติการในขั้นตอนการพับโลหะแผ่นขึ้นรูปของกระบวนการผลิตอุปกรณ์อากาศยาน และ 2) เพื่อออกแบบและพัฒนาระบบจัดการเอกสารสนับสนุนการปฏิบัติงานของพนักงานในขั้นตอนการ พับโลหะแผ่นขึ้นรูป โดยใช้กระบวนการจัดการความรู้ และวิธีการวิศวกรรมความรู้ ในการวิเคราะห์ และสังเคราะห์ความรู้ และระบบจัดการเอกสาร เพื่อแก้ปัญหาในงานที่ทำ ขอบเขตของงานวิจัยมุ่ง ศึกษาปัญหาและสาเหตุของงานเสียที่เกิดขึ้นในกระบวนการขึ้นรูป โลหะแผ่น กรณีศึกษา บริษัท โซดิแอค แอร์เคเทอร์ริ่ง อิควิปเม้นต์ (ไทยแลนด์) จำกัด ผลจากการศึกษาพบว่า 1) ผลจากการตรวจสอบความรู้ องค์ความรู้ที่จำเป็นในการพับขึ้นรูปโลหะแผ่น ได้แก่ ความรู้ในการตรวจเช็คสภาพเครื่องจักร, ความรู้ในการอ่านแบบ, ความรู้ในการกำหนดลำดับการพับ, ความรู้ในการเลือกใช้พันช์และดาย, ความรู้ในการใช้เครื่องจักร, ความรู้ในการปรับตั้งค่าเครื่องจักร และความรู้ในการใช้เครื่องมือวัดตรวจวัดชิ้นงาน ซึ่งจัดเป็นองค์ความรู้สำคัญซึ่งเป็นสาเหตุของปัญหา ของผู้ปฏิบัติงานในกระบวนการพับโลหะแผ่นขึ้นรูป ได้แก่ ความแตกต่างในการวางลำดับการพับ, ความแตกต่างในการเลือกใช้พันช์และดาย และความแตกต่างในการปรับตั้งค่าเครื่องจักร 2) ผลจากการวิเคราะห์และสังเคราะห์ความรู้ พบว่าความแตกต่างในการพับเนื่องมาจาก การวางลำดับการพับและการเลือกใช้พั้นช์และดายที่มิได้มีวิธีการที่ตายตัว และรูปแบบองค์ความรู้มี ความซับซ้อนในการอธิบาย ทำให้มีความแตกต่างในการดำเนินการผู้ปฏิบัติงานแต่ละคน ซึ่งส่งผลต่อ ระยะพับหรือผลลัพธ์ในการพับให้มีความแตกต่างกันไปด้วย 3) ผลจากการจัดเก็บความรู้ พบว่าการจัดเก็บวิธีการพับขึ้นรูปให้เป็นส่วนกลาง สามารถลด ความแตกต่างของการปฏิบัติงาน ระบบเครือข่ายภายในองค์กรและระบบการจัดการเอกสาร สามารถ ตอบสนองและสนับสนุนความรวดเร็วในการสืบค้น การกระจายและแลกเปลี่ยนความรู้ รวมถึงความ ปลอดภัยที่สามารถป้องกันความรู้สูญหาย 4) ผลจากการใช้ความรู้ สามารถสรุปได้ว่าการกำหนดมาตรฐานการทำงานและจัดเก็บ ความรู้ให้เป็นส่วนกลางอย่างมีรูปแบบ สามารถลดความผิดพลาดจากการทำงานได้ โดยวัดจากเงินที่ สูญเสียจากกระบวนการพับขึ้นรูปที่ลดลง คือจากเคิม 89,224 บาท เหลือ 74,699 บาท ต่อปีen_US
Appears in Collections:CAMT: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
592132004 สุพรรษา นิลวัฒนกุล.pdf3.82 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.