Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/74144
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorรสลิน กาสต์-
dc.contributor.authorภักภูมิ พึ่งพรหมen_US
dc.date.accessioned2022-09-24T07:29:21Z-
dc.date.available2022-09-24T07:29:21Z-
dc.date.issued2021-09-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/74144-
dc.description.abstractThe socio-economic situations nowadays that are severely competitive and the COVID-19 pandemic situation that have affected the livings of people in today's society have led to accumulated tension. Therefore, I have the desire to create art works that relieve tension of people in the society, which are works in the 'Communication- Happiness Delivery' the concept of the creation of which is based on the desire to convey good wishes that bring joy to audiences. Consequently, all the designed characters will convey joyful feeling to audiences that enter the art space. The characteristics can be retrieved with AR Codes that are shown in the works. The objectives of this project are 1) to create media for transferring happiness between the real world and the online world in the endless cycle; and 2) to create works that are relating to happiness delivery. The aforementioned objectives have led to the study on additional information of technology used for creating the works that communicate and deliver happiness online. Works in this project are interactive ones that allow audiences to interact with the artwork and fulfill the meanings in order that the works will be complete. The works are created with multimedia method. In addition, the analysis of the meanings concerning the use of colors and lighting, symbols of sculptures, happiness delivering characters and audience' interactions is conducted. The works in this project have accomplished the predetermined objectives and concepts. Furthermore, it has been discovered that audiences are happy while they are searching for the characters from the work and thinking of ways to put themselves into the virtual world in order to interact with the characters with different gestures and postures happily and taking their own photographs of their impressive moments in order to deliver the happiness from the characters to others. Eventually, the works in this 'Communication - Happiness Delivery' Project can spread happiness widely in online world.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleสื่อสาร - ส่งสุขen_US
dc.title.alternativeCommunication – happiness deliveryen_US
dc.typeThesis
thailis.controlvocab.thashศิลปะ-
thailis.controlvocab.thashการสื่อสาร-
thailis.controlvocab.thashศิลปะกับสังคม-
thailis.controlvocab.thashศิลปกรรมกับอินเทอร์เน็ต-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractด้วยสภาวะเศรษฐกิจและสังคมในปัจจุบัน ที่เต็มไปการแข่งขัน ประกอบกับโรคระบาด โควิด 19 ที่ส่งผลกระทบต่อการดำรงชีวิตของผู้คนในสังคมปัจจุบัน ก่อให้เกิดความเครียดสะสม จึง เป็นเหตุให้ข้าพเจ้าปรารถนาที่จะสร้างสรรค์ผลงานศิลปะให้เกิดการคลายเครียดต่อสังคม ด้วยผลงาน "สื่อสาร-ส่งสุข" ซึ่งมีแนวความคิดในการสร้างสรรค์ที่ต้องการส่งความปรารถนาดีที่จะให้เกิดการ ทดแทนความสนุกร่าเริงเข้าแทนที่ โดยการออกแบบให้ตัวละครต่างๆส่งความรู้สึก ความร่าเริง ต่อ ผู้ชมที่เข้ามาในพื้นที่ศิลปกรรม และสามารถข้าถึงแก่นสาระนี้ได้ ด้วยการค้นหาผ่านระบบเออาร์โค้ค (AR Code) ซึ่งอยู่ในผลงาน โดยมีวัตถุประสงค์เพื่อ 1). เป็นสื่อกลางในการส่งความสุขจากโลกความ จริงสู่โลกออนไลน์อย่างเป็นวัฏจักร 2). เพื่อสร้างสรรค์ผลงานเกี่ยวกับการส่งความสุขต่อกัน ด้วยเหตุ นี้จึงนำไปสู่การศึกษาข้อมูลเพิ่มเติมในส่วนของเทคโนโลยีที่นำมาสร้างสรรค์ให้เป็นผลงานศิลปะ สื่อสาร ส่งสุข ที่สามารถส่งต่อกันได้ในสังคมออนไลน์ ผลงานชุดนี้เป็นศิลปะเชิงตอบโต้ที่ทำให้ผู้ชม เข้ามามีปฏิสัมพันธ์กับผลงานและเติมเต็มความหมายให้ผลงานเกิดความสมบูรณ์ และทำการ สร้างสรรค์ด้วยกรรมวิธีของมัลติมีเดีย นอกจากนี้ได้ทำการวิเคราะห์ความหมายในประเด็นการใช้สี และแสง สัญญะแห่งประติมากรรม ตัวละครส่งความสุข และการมีปฏิสัมพันธ์ของผู้ชม ผลงานนี้ บรรลุผลตามวัตถุประสงค์และแนวความคิดที่กำหนดไว้ อีกทั้งยังได้พบว่าผู้ชมมีความสุขในขณะที่ ค้นหาตัวละครต่างๆในผลงาน และคิดวิธีการต่างๆให้ตนเองเข้าไปอยู่ในโลกเสมือน มีปฏิสัมพันธ์กับ ตัวละครด้วยอากัปกิริยาต่างๆอย่างมีความสุข พร้อมทั้งบันทึกภาพที่ประทับใจเหล่านี้ ส่งความสุขจาก ตัวละคร ไปยังผู้อื่น ทำให้ผลงานสื่อสารส่งสุขนี้เกิดการขยายผลส่งต่อความสุขให้กว้างไกลออกไปใน โลกออนไลน์en_US
Appears in Collections:FINEARTS: Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
620331007 ภักภูมิ พึ่งพรหม.pdf48.54 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.