Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/74068
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorAraya Rasjarmrearnsook-
dc.contributor.authorJonker, Lonneke Anjo Tycheen_US
dc.date.accessioned2022-09-01T17:20:59Z-
dc.date.available2022-09-01T17:20:59Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/74068-
dc.description.abstractI started this research with the question how the inside reflects the outside and the outside the inside. During this research I focused more and more on my personal (recent) experiences and the move to another country. Because my personal experience became one of my focus points, I wanted to get an insight of where and what kind of boundaries there are between life and art. One of the psychical places that inspired me researching this is the home and when it becomes a house. I wanted to understand my definition of home, the home reflects our inside and makes part of our inner self visible. I had to understand my definition of "home", I had to understand where I came from. I started to look into my subculture in the Netherlands to search for interesting findings of what a home meant. Looking at my change of my home I also wanted to understand what the home meant (for me) in Chiang Mai. I got inspired by the spirit houses I see every day here in Chiang Mai. Something we cannot define as reality becomes a visible element in the home. rights reserved One of the conclusions of the research is that I see being alive as an inspiration to create. I live; therefore, I create. My final exposition is as a dairy of my art process, with the various elements where I create my work from, I try to capture the spirit of the moments. Many of these moments happen in the home. Since I moved to Chiang Mai, the home changed and because of this I changed. I started to realize that the environment wherein I am present has a big impact in how I experience life. If we take a look at a home, the bed plays a central role in the home. When the bed is present in a house, we sleep at this place and if we sleep somewhere permanently, we mostly call it our home. The bedroom can be an incredibly private and sacred space for a human. The bed is also the place were, each night, our reality changes. We switch to our dreamworlds and leave our "real' lives behind. We are no longer present in the "outside" world. Instead, we inhabit our "inside" world, where our dreams become our reality. The inside becomes the outside in our dreams. I let my emotions inspire my art, I don't use the stories connected to the emotion. As a creator I captured the moment wherein I felt a strong emotion and started to work with this emotion. The narrative of the emotion I do not use, for me this is the boundary between life and art. The story I tell is the story of the emotion not the story itself.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleReflection of the inside on the outside and of the outside on the insideen_US
dc.title.alternativeการสะท้อนจากภายในสู่ภายนอก และภายนอกสู่ภายในen_US
dc.typeThesis
thailis.controlvocab.lcshArt-
thailis.controlvocab.lcshConduct of life-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractฉันเริ่มการวิจัยนี้ด้วยคำถามว่าภายในสะท้อนถึงภายนอกและภายนอกภายในอย่างไร ใน ระหว่างการวิจัยนี้ฉันได้นั้นมากขึ้นเรื่อย ๆ เกี่ยวกับประสบการณ์ส่วนตัว (ล่าสุด) ของฉันและการ ย้ายไปประเทศอื่น เนื่องจากประสบการณ์ส่วนตัวของฉันกลายเป็นหนึ่งในจุดโฟกัสของฉันฉันจึง ต้องการทำความเข้าใจว่าชีวิตกับศิลปะมีขอบเขตอยู่ที่ไหนและแบบใด สถานที่ทางจิตวิญญาณแห่ง หนึ่งที่เป็นแรงบันดาลใจให้ฉันค้นคว้าเรื่องนี้คือบ้านและเมื่อมันกลายเป็นบ้าน ฉันอยากจะเข้าใจคำ จำกัดความของบ้านบ้านสะท้อนให้เห็นถึงภายในของเราและทำให้ส่วนหนึ่งของตัวตนภายในของ เรามองเห็นได้ ฉันต้องเข้าใจคำจำกัดความของคำว่า" บ้าน" ฉันต้องเข้าใจที่มาที่ไป ฉันเริ่มมองเข้า ไปในวัฒนธรรมย่อยของฉันในเนเธอร์แลนด์เพื่อค้นหาสิ่งที่น่าสนใจเกี่ยวกับความหมายของบ้าน เมื่อมองไปที่การเปลี่ยนแปลงบ้านของฉันฉันก็อยากจะเข้าใจว่าบ้านหมายถึงอะไร (สำหรับฉัน) ใน เชียงใหม่ ฉันได้รับแรงบันดาลใจจกบ้นวิญญาณที่ฉันเห็นทุกวันที่เชียงใหม่ สิ่งที่เราไม่สามารถ กำหนดได้ว่าเป็นความจริงกลายเป็นองค์ประกอบที่มองเห็นได้ในบ้าน ข้อสรุปอย่างหนึ่งของการวิจัยคือฉันเห็นว่าการมีชีวิตอยู่เป็นแรงบันดาลใจในการสร้าง ฉัน อาศัยอยู่: ดังนั้นฉันจึงสร้าง นิทรรศการสุดท้ายของฉันเป็นเหมือนผลิตภัณฑ์นมในกระบวนการ ศิลปะของฉันด้วยองค์ประกอบต่าง ๆ ที่ฉันสร้างานของฉันฉันพยายามที่จะจับภาพจิตวิญญาณ ของช่วงเวลานั้น หลายช่วงเวลาเหล่านี้เกิดขึ้นในบ้าน ตั้งแต่ฉันย้ายมาที่เชียงใหม่บ้านก็เปลี่ยนไป และเพราะเหตุนี้ฉันจึงเปลี่ยนไป ฉันเริ่มตระหนักว่าสภาพแวดล้อมที่ฉันอยู่ในปัจจุบันมีผลกระทบ อย่างมากต่อประสบการณ์ชีวิตของฉัน หากเราดูที่บ้านเตียงมีบทบาทสำคัญในบ้าน เมื่อที่นอนอยู่ในบ้านเราจะนอนที่นี่และถ้าเรา นอนที่ใดที่หนึ่งอย่างถาวรส่วนใหญ่เราจะเรียกว่าบ้านของเรา ห้องนอนสามารถเป็นพื้นที่ส่วนตัว และศักดิ์สิทธิ์ของมนุษย์ได้อย่างไม่น่าเชื่อ เตียงนอนยังเป็นสถานที่ในแต่ละคืนความเป็นจริงของ เราเปลี่ยนไป เราเปลี่ยนไปสู่โลกแห่งความฝันและทิ้งชีวิต "จริง" ไว้เบื้องหลัง เราไม่ได้อยู่ในโลก "ภายนอก" อีกต่อไป แต่เราอาศัยอยู่ใน โลก "ภายใน" ของเราที่ซึ่งความฝันของเรากลายเป็นความ จริง ภายในกลายเป็นภายนอกในความฝันของเรา ฉันปล่อยให้อารมณ์เป็นแรงบันคาลใจให้กับงานศิลปะของฉันฉันไม่ใช้เรื่องราวที่ เชื่อมโยงกับอารมณ์ ในฐานะผู้สร้างฉันจับภาพช่วงเวลาที่ฉันรู้สึกถึงอารมณ์ที่รุนแรงและเริ่ม ทำงานกับอารมณ์นี้ การเล่าเรื่องของอารมณ์ ที่ฉันไม่ใช้สำหรับฉันนี่คือรอยต่อระหว่างชีวิตและ ศิลปะ เรื่องราวที่ฉันเล่าเป็นเรื่องราวของอารมณ์ไม่ใช่เรื่องของตัวเองen_US
Appears in Collections:FINEARTS: Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
620331002 LONNEKE ANJO TYCHE JONKER.pdf6.1 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.