Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/73823
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorสุขุม อิสเสงี่ยม-
dc.contributor.advisorกมลพรรณ เพ็งพัด-
dc.contributor.authorนภัสสร แก้วหลวงen_US
dc.date.accessioned2022-08-12T01:21:30Z-
dc.date.available2022-08-12T01:21:30Z-
dc.date.issued2022-05-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/73823-
dc.description.abstractBatteries are one of the essential power sources of energy. Most of the batteries used today are lithium batteries because lithium batteries have a high energy storage value and long service life. But there are still disadvantages in toxicity, making it difficult to dispose or recycle lithium batteries. Therefore, sodium-ion batteries (SIBs) have been developed in high-efficiency electrochemical energy storage devices and rechargeable electric vehicles to replace lithium batteries with limited lithium content. In addition, sodium batteries can use readily available sodium, have a large amount, and have low production costs. For battery applications, sodium ion Na+ provides an efficient moving charge carrier, stable structure, and stable open structured phosphate electrode, which gave a voltage value of 3.4 V in this study. Therefore, the Na(Fe1-xAlx)PO4 was synthesized by a solid-state reaction process using calcination under argon atmosphere at 650, 675, 700, 725, 750, 775, and 800 degrees Celsius to form the desired phase. The samples were analyzed through a phase formation analysis process using X-ray Diffraction (XRD), Differential Thermal Analysis (DTA), and the morphology was also characterized by Scanning Electron Microscopy (SEM). This experimental study will guide the future development of sodium acid ion batteries.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.subjectSodium ion batteriesen_US
dc.titleการสังเคราะห์โซเดียมไอรอนอะลูมิเนียมฟอสเฟตในวัสดุแคโทดสำหรับแบตเตอรี่โซเดียมen_US
dc.title.alternativeSynthesis of Na(Fe1-xAlx)PO4 cathode materials for sodium batteriesen_US
dc.typeThesis
thailis.controlvocab.thashแบตเตอรี่-
thailis.controlvocab.thashลิเธียมไอออนแบตเตอรี่-
thailis.controlvocab.thashแบตเตอรี่โซเดียม-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractแบตเตอรี่เป็นพลังงานที่มีความสำคัญเป็นอันดับต้นๆ โดยแบตเตอรี่ที่นิยมใช้ในปัจจุบันส่วนใหญ่จะเป็นแบตเตอรี่ประเภทลิเทียม เนื่องจากแบตเตอรี่ลิเทียมมีค่าการเก็บพลังงานที่สูง และมีอายุการใช้งานที่ยาว แต่ยังคงข้อเสียในด้านความเป็นพิษ ให้การกำจัดหรือนำไปรีไซเคิลแบตเตอรี่ลิเทียมเป็นไปอย่างยากลำบาก จึงได้มีการพัฒนาแบตเตอรี่โซเดียม-ไอออน (SIB) ในอุปกรณ์กักเก็บพลังงานเคมีไฟฟ้าที่มีประสิทธิภาพสูงและในยานยนต์ไฟฟ้าแบบชาร์จไฟได้ เพื่อใช้ทดแทนแบตเตอรี่ลิเทียมที่มีปริมาณธาตุลิเทียมเป็นส่วนผสมอย่างจำกัด อีกทั้งแบตเตอรี่โซเดียมสามารถใช้ธาตุโซเดียมที่หาได้ง่าย มีจำนวนมาก และมีต้นทุนในการผลิตที่ต่ำ สำหรับการใช้งานแบตเตอรี่โซเดียมไอออน Na+ จัดเป็นตัวพาประจุที่สามารถเคลื่อนที่ได้อย่างมีประสิทธิภาพ โครงสร้างที่เสถียร และสามารถสร้างอิเล็กโทรดฟอสเฟตที่มีโครงสร้างแบบเปิดที่เสถียร ซึ่งให้ค่าแรงดันไฟฟ้าที่ 3.4 V ในการศึกษานี้ จึงมีการศึกษาวิธีการสังเคราะห์ Na(Fe1-xAlx)PO4 ผ่านกระบวนการปฎิกิริยาสถานะของแข็ง และทำการเผาภายใต้บรรยากาศอาร์กอนที่อุณหภูมิ 650, 675, 700, 725 750, 775 และ 800 องศาเซลลเซียส เพื่อให้สารเกิดเป็นเฟสที่ต้องการ นำตัวอย่างมาวิเคราะห์ผ่านกระบวนการวิเคราะห์การก่อตัวของเฟสโดยใช้เทคนิคการเลี้ยวเบนของรังสีเอกซ์ (XRD), การวิเคราะห์เชิงความร้อนเชิงอนุพันธ์ (DTA), สัณฐานวิทยายังมีลักษณะเฉพาะด้วยกล้องจุลทรรศน์อิเล็กตรอนแบบส่องกราด (SEM) ในการศึกษาการทดลองและการศึกษาในครั้งนี้เพื่อเป็นแนวทางในการพัฒนาแบตเตอรี่โซเดียมกรดไอออนในอนาคตen_US
Appears in Collections:SCIENCE: Theses



Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.